Nyhedsbrev juni 2007

Dokumentation
Hvis du oplever problemer med at se dette nyhedsbrev, klik da her for at se det online.   IMV´s sidste nyhedsbrev IMV + Det Økonomiske Råds Sekretariat = De Økonomiske Råds Sekretariat Vindkraftens pris - samfundsøkonomiske omkostninger af bindende mål for dansk vindkraft IMV regner på tab af natur ved motorvej til Frederikssund - Hvordan inddrages natur i økonomiske analyser af vejprojekter? Effektiv brug af grønne afgifter i kraft- og varmesektoren Ørredproduktion i dansk akvakultur - en samfundsøkonomisk analyse   IMV + Det Økonomiske Råds Sekretariat = De Økonomiske Råds Sekretariat  Med ikrafttrædelsen af "Lov om ændring af lov om økonomisk samordning" den 1. juli oprettes Det Miljøøkonomiske Råd, som vil have til opgave, at levere kvalificerede og uafhængige analyser af samspillet mellem økonomi og miljø samt effektiviteten i miljøindsatsen. Det nye Miljøøkonomiske Råd vil sammen med Det Økonomiske Råd fremover blive betjent af De Økonomiske Råds Sekretariat, som er en sammenlægning af IMV og Det Økonomiske Råds Sekretariat.Netop uafhængigheden af forskellige parters interesser er afgørende for, at Det Miljøøkonomiske Råd og De Økonomiske Råds sekretariat kan bidrage til en nuanceret debat og informerede beslutninger på miljøområdet. Det understreger IMV s afgående bestyrelse i et brev til Miljøminister Connie Hedegaard.Professor Eirik Schrøder Amundsen fra Fødevareøkonomiske Institut (Københavns Universitet) blev allerede den 30. maj udnævnt til ny miljøøkonomisk vismand. Og den 18. juni flyttede IMVs medarbejdere ind i det nye sekretariat i Amaliegade 44. Læs mere om loven herLæs mere om Det Miljøøkonomiske råd herLæs mere om den miljøøkonomiske vismand herFind nye telefonnumre og e-mailadresser herLæs bestyrelsens brev til Miljøministeren her     Vindkraftens pris - samfundsøkonomiske omkostninger af bindende mål for dansk vindkraftRegeringens "en visionær energipolitik" giver et eksempel på en fordobling af dansk vindkraft som et af midlerne til at nå det vedvarende energimål for 2025. Hvad koster en sådan udbygning af vindkapaciteten i Danmark? Hvad vil konsekvenserne af en sådan udbygning få for miljøet? Hvor meget skal man udbygge for at det er omkostningseffektivt? Hvordan reguleres vindenergi i dag og hvorfor er installationen af ny vindkapacitet i Danmark faldet markant siden 2003?Disse spørgsmål, og meget andet, sættes i perspektiv i IMVs sidste rapport. Her analyseres de samfundsøkonomiske konsekvenser af udbygning af vindkapaciteten i Danmark, så den dækker henholdsvis 30%, 40% og 50% af det danske elforbrug i 2025.   Rapporten sammenholder de samfundsøkonomiske omkostninger ved de tre udbygningsscenarier med miljøfordelene samt andre fordele ved en udbygning.   Det konkluderes, at en udbygning af vindkapaciteten med 30 % giver samfundsøkoomisk overskud i Danmark og at det samfundsøkonomiske regnestykke balancerer ved 40 %. En udbygning af vindkraften til 50 % af elforbruget giver tillige overskud, når man inkluderer miljøfordelene af dansk vindkraft i hele det nordiske område i beregningen. Det konkluderes endvidere, at en 50% udbygning kan nås med en støtte svarende til den nuværende støtte.Læs mere herLink til rapporten         IMV regner på tab af natur ved motorvej til Frederikssund - Hvordan inddrages natur i økonomiske analyser af vejprojekter?Når samfundsøkonomien i forbindelse med vejprojekter gøres op, er det sjældent at man inddrager værdien af den natur, som går tabt i forbindelse med projektet. Det er også tilfældet i Vejdirektoratets VVM-redegørelse af en udbygning af Frederikssundsmotorvejen. Her bliver en linieføring gennem åbent land den samfundsøkonomisk mest rentable.IMVs rapport viser konsekvenserne for valg af linieføring når værdien af den natur som går tabt i forbindelse med udbygningen regnes med. Linieføringen gennem åbent land medfører tab af værdier for de lokale borgere på ca. 300 mio. kr. Indregnes også de noget mere usikre eksistensværdier for øvrige danskere, bliver det samlede tab af natur op til 12 mia kroner. IMVs beregninger viser, at man kun skal foretrække linieføringen gennem åbent land, hvis værdien af tabt natur ikke overstiger 5 mia kr. Er den samlede værdi af tabt natur højere end 5 mia. bør man slet ikke bygge motorvej, men i stedet foretrække en udbygning af den eksisterende Frederikssundsvej. Generelt anskueliggør rapporten de udfordringer som findes i forbindelse med værdisætningen af natur, og diskuterer hvorvidt og hvordan tabet af natur kan inddrages i fremtidige vejprojekter.Læs mere her Link til rapporten         Effektiv brug af grønne afgifter i kraft- og varmesektoren   Hvor grønne er grønne afgifter egentlig? Og hvad ligger bag beslutningerne for de afgiftsstrukturer der findes i kraft- og varmesektoren i dag? Grønne afgifter kan bidrage til en omkostningseffektiv reduktion af forurening og kan endvidere tilskynde til teknologiudvikling i retning af mere miljøvenlig produktion.IMVs rapport peger på hvordan den eksisterende afgiftsstruktur og lovgivning bidrager til forureningsreduktionen og miljøvenlig teknologiudvikling i kraft- og varmesektoren. Rapporten analyserer en række faktorer, der kan virke som barrierer for en omkostningseffektiv forureningsreduktion; noget som Regeringens seneste energiudspil har givet høj prioritet. Det konkluderes at afgiftsstrukturen, samproduktionskravet, brændselsrestriktioner samt uigennemsigtighed og usikkerhed i energilovgivningen ved ombygning til vedvarende energi, virker som barrierer for at opfylde ambitionerne om omkostningseffektiv og miljøvenlig kraft- og varmeproduktion.Læs mere herLink til rapporten         Ørredproduktion i dansk akvakultur - en samfundsøkonomisk analyse   Dansk Akvakultur har i de seneste år oplevet en nedgang i produktionen, hvor flere producenter har valgt at nedlægge deres produktion mod kompensation fra staten. Dette er blandt andet en konsekvens af de stadig stammere miljømæssige krav til producenterne. Fiskerierhvervet vurderes imidlertid som en uvurderlig dynamo for økonomien i en række lokalområder. På baggrund af dette, har Folketinget vedtaget en handlingsplan for udviklingen af den samlede danske fiskeri- og akvakultursektor. I 2007 og 2008 er der afsat 130 millioner, og yderligere 130 millioner kan søges fra EU i denne periode.I denne rapport vurderer vi, om det er samfundsøkonomisk rentabelt at opføre et akvakulturanlæg med en årlig produktion på 3.000 tons ørred. Etableringen af akvakulturanlæg i denne størrelse er markant større end de anlæg de findes i Danmark, og investeringerne pr. kg fisk er høje i forhold til andre traditionelle dambrugsanlæg. Formålet med rapporten er at vurdere om denne form for fiskeopdræt er rentabel, og om dette er en mulig løsning på akvakulturens faldende produktion.Denne rapport er en delrapport af "Projekt FREA", som er finansieret af Ministeriet for Fødevarer. Landbrug og Fiskeri - Direktoratet for FødevareErhverv. Denne rapport er et foreløbigt bidrag, som på nuværende tidspunkt ikke er godkendt af Direktoratet for FødevareErhverv. Dermed kan der forekomme ændringer i rapporten på et senere tidspunkt.Læs mere her   Link til rapporten her   Bemærk venligst, at spørgsmål o. lign. i forbindelse med IMV og emner i nyhedsbrevet skal rettes til Anders Larsen på [email protected]   hr { color: #a9d1d2; background: #a9d1d2; border: 0; height: 1px; width: 407px; } .newsletter_bullet { background-image: url(/Files/system/imv/newsletter_bullet.gif); background-position: top left; background-repeat: no-repeat; padding: 13 0 0 20; } .newsletter_nobullet { background-image: url(/Files/system/imv/newsletter_nobullet.gif); background-position: top left; background-repeat: no-repeat; padding: 0 0 0 20; } Du har tilmeldt dig det elektroniske nyhedsbrev på Institut for Miljøvurderings hjemmeside.Nyhedsbrevet bliver udsendt ca. 5 gange om året. Hvis du vil afmelde nyhedsbrevet, så klik her. Institut for Miljøvurdering Gammel Kongevej 5, 1. sal 1610 København V [email protected] www.imv.dk

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Miljø

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024