Danske virksomheder satser grønt
Anders Jerking
RedaktionschefGrønne produkter er en vigtig del af dansk eksport. Det konkluderer en ny undersøgelse, som konsulentfirmaet Niras har lavet for Miljøministeriet.Groft sagt er det netop, fordi politikerne har blandet sig, at det i dag kan betale sig for virksomhederne at tænke grønt
Ida Auken (SF)
Miljøminister
I undersøgelsen har Niras set på 100 af de største danske virksomheder. Heraf har 32 af virksomhederne grønne produkter som en del af deres forretningsområde. I alt står de 32 virksomheder for 30 procent af den samlede danske eksport.
Analysen viser, at virksomhederne fokuserer på det grønne, fordi det kan betale sig. Det gælder både i forhold til det produkt, de sælger, selve produktionen og virksomhedens mulighed for at fremstå grøn.
For nogle virksomheder hænger det grønne sammen med kortsigtet optimering - for eksempel muligheden for at spare på energi og ressourcer i produktionen. For andre er det grønne et mere strategisk og langsigtet valg. De sidstnævnte virksomheder lægger vægt på, at det grønne er en dagsorden, der er kommet for at blive, og at de derfor har en interesse i at være markedsførende.