Efter diesel-gate: Politikere vil have nyt EU-agentur
BILER: Tirsdag rammer diesel-gate Europa-Parlamentet, når politikerne skal forsøge at opstramme de smuthuller i lovgivningen, der har ladet bilproducenter fifle med forureningsmålinger. Et nyt EU-agentur er i spil.
Morten Øyen
RedaktørVores undersøgelse viser, at der har været et svigt på alle niveauer: Virksomheder har svindlet, medlemsstater burde have kontrolleret langt bedre, og Europa-Kommissionen har ikke haft muskler eller viljen til at gribe ind over for problemerne.
Christel Schaldemose (S)
Medlem af Europa-Parlamentet
Miljømyndighederne i USA afslørede midt i september 2015 svindel med dieselbiler fra den tyske bilproducent Volkswagen. Dieselbilerne var blevet udstyret med en software, som i test får det til at ligne, at bilerne ikke forurener så meget, som de i virkeligheden gør. Kort efter nåede bølgen Europa, hvor samme software var installeret i europæiske dieselbiler fra Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
Et nyt EU-agentur, der i fremtiden skal tage sig af kontrollen af de europæiske bilmærker.
17. december 2015 nedsatte Europa-Parlamentet det såkaldte EMIS-udvalg, der fik til opgave at undersøge de påståede overtrædelser, fejl og forsømmelser i forbindelse med emissionsmålinger i bilindustrien.
Udvalget består af 45 medlemmer, som med forskellige metoder vil undersøge de påståede fejl. Det sker blandt andet igennem høringer af eksperter og vidner – heriblandt en række nuværende og tidligere EU-kommissærer og transportministre fra bilproducerende lande i EU.
Undersøgelsen konkluderes med en
Det er et af de forslag, som tirsdag kommer i spil, når Europa-Parlamentet skal forsøge at blive enige om, hvordan en ny ”diesel-gate” undgås.
Forud for tirsdagens afstemning om bilernes typegodkendelsessystem har Europa-Parlamentet haft en 45 mand stor undersøgelseskomite af emissionsmålinger i bilindustrien. Komiteen blev nedsat i kølvandet på Volkswagen-skandalen, hvor det kom frem, at bilproducenten havde snydt ved miljøtest af sine dieselbiler.