Forbrugerne bidrager selv til pant-overskud

27/7-06: Det er forbrugerne selv, der - bevidst eller ubevist - bidrager til, at Dansk Retursystem A/S i 2005 kunne indtægtsføre lidt over 60 mio. kr. i ikke indløst pant, svarer miljøministeren.
Dokumentation
Spørger: Mette Gjerskov (S)

Spørgsmål S 6156: Vil ministeren venligst oplyse, hvor stor en del af dansk retursystems overskudspant på 61,5 mio. kr. der skyldes, at forbrugerne bliver snydt ved ikke at få pant tilbage, fordi returflaskeautomaterne ikke fungerer godt nok?

Svar fra ministeren: Overskudspant er udtryk for forskellen mellem salget af engangsemballager med øl og læskedrikke, som producenter og importører indberetter til Dansk Retursystem A/S, og antallet af pantmærkede engangsemballager, som indsamles af Dansk Retursystem A/S fra butikker mv. Overskudspanten er med andre ord panten for de pantmærkede engangsemballager, som forbrugerne af forskellige grunde ikke får udbetalt. Hovedforklaringen er, at de tomme engangsemballager slet ikke returneres til butikkerne.

Dansk Retursystem A/S gennemfører løbende forbrugerundersøgelser, senest i november 2005. Heraf fremgår det bl.a., at ca. halvdelen af de forbrugere, som ikke returnerer deres tomme dåser og øvrige emballager, begrunder det med dårlig vane, dovenskab og at det er besværligt. En stor del af den ikke indløste pant stammer ifølge Dansk Retursystem A/S desuden fra salg af dåseøl til svenske og norske kunder, som ikke vender tilbage til Danmark med deres tomme dåser. I de dele af landet, som har et stort salg til svenske og norske kunder, er returprocenten for engangsemballager således væsentlig lavere end landsgennemsnittet.

På denne baggrund er det min opfattelse, at det er forbrugerne selv, der - bevidst eller ubevist - bidrager til, at Dansk Retursystem A/S i 2005 kunne indtægtsføre lidt over 60 mio. kr. i ikke indløst pant. Jeg kan dog ikke afvise, at forbrugere i enkelte tilfælde kan opleve, at en pantmærket dåse eller engangsflaske, ikke umiddelbart accepteres af returautomaten. Men det er dog primært forbrugerne, der snyder sig selv for panten, og ikke returautomaterne.

Hvis returautomaten ikke udbetaler korrekt pant, bør man i øvrigt kontakte butikkens personale, som så udbetaler panten manuelt. Forbrugerne kan også kontakte Dansk Retursystem A/S, hvis der i en butik er problemer med at få den korrekte pant udbetalt.

Spørgsmål S 6157: Vil ministeren venligst oplyse, hvilke initiativer der er iværksat for at sikre, at forbrugerne ikke bliver snydt, men reelt får deres pant udbetalt fra returflaskeautomaterne, herunder hvor stor en del af dansk retursystems overskudspant på 61,5 mio. kr. der bruges til tekniske forbedringer af pantsystemet?

Svar fra ministeren: Som oplyst i svaret på spørgsmål nr. S 6156 er det primært forbrugerne selv, der er årsagen til, at Dansk Retursystem A/S kan indtægtsføre store pantbeløb. Indsatsen for at få flere engangsemballager returneret til genanvendelse er derfor også rettet direkte mod forbrugerne.

Det faktum, at den manglende returnering af tomme dåser i væsentlig udstrækning skyldes dårlig vane eller dovenskab, har medført, at Dansk Retursystem A/S i dette års forbrugerkampagner har rettet fokus mod de miljømæssige fordele ved genanvendelse af tomme emballager - i håbet om, at dette argument kan være et incitament til at få flere forbrugere til at returnere deres dåser og flasker.

Desuden gennemfører Dansk Retursystem A/S løbende andre aktiviteter med henblik på at sikre, at forbrugerne får deres retmæssige pant udbetalt i forbindelse med returnering af emballager til øl og læskedrikke i landets dagligvarebutikker:

- Årlige informationskampagner, hvor bl.a. butikkernes pligter og forbrugernes rettigheder i forbindelse med returnering af øl- og sodavandsemballage påpeges i annoncer.
- Lancering i 2005 af en hjemmeside - www.pantinfo.dk - rettet mod forbrugerne med oplysninger om forbrugernes rettigheder og butikkernes forpligtelser i forbindelse med returnering af flasker og dåser.
- Årligt kontrolbesøg i dagligvarebutikker, hvor Dansk Retursystem A/S’ konsulenter tester returautomaterne ved hjælp af stikprøver.
- Løbende kontakt til butikskæder og øvrige salgssteder, bl.a. med fokus på, at salgsstederne overholder deres returtagningsforpligtelser.
- Ad hoc besøg hos butikker og øvrige salgssteder i forbindelse med konkrete forbrugerhenvendelser om f.eks. problemer med korrekt pantudbetaling.

Pr. 31.12.2005 har Dansk Retursystem A/S anvendt mere end 20 mio. kr. af den indtægtsførte pant til informationskampagner. I 2006 forventes yderligere 10 mio. kr. anvendt til information rettet mod forbrugerne.

Dansk Retursystem A/S har gennem de seneste 5 år gennemført en række tekniske forbedringer i forbindelse med butikkernes returautomater, herunder:

- Opgradering af alle automater (ca. 2500), således at automaten kan aflæse emballagernes stregkoder. En investering på 75 mio. kr., som er finansieret via logistikgebyrer betalt af udbydere af øl og læskedrikke.
- Udvikling og installation af en computer tilknyttet hver automat (den centrale styreenhed), som sikrer, at der udbetales korrekt pant til forbrugerne, og at returautomaten genkender alle de korrekt tilmeldte emballager.
- Udvikling af sikkerhedsmærkning og installation af sikkerhedskamera i butikkernes returautomater for at imødegå svindel med falske pantmærker, som forbrugerne ikke får udbetalt pant for.

Udvikling og installation af de centrale styreenheder samt sikkerhedskameraer er finansieret af indtægtsført pant og andrager en investering på 75 mio. kr. pr. 31.12.2005. Den pant, som forbrugerne ikke indløser, anvender Dansk Retursystem A/S således bl.a. til at øge og forbedre returneringen af tomme dåser og flasker - til gavn for pant- og retursystemet og dermed miljøet.

Det er i pantbekendtgørelsen i øvrigt fastlagt hvilke udgifter, der kan dækkes af den indtægtsførte pant. På www.dansk-retursystem.dk kan det af selskabets årsrapport for 2005 (note 8 og 9) i øvrigt i sin helhed ses, hvordan indtægtsført pant anvendes.


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Miljø

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024