Om lokalplan nr. 760 i Århus

22/3-06: Regionplanens udpegning af arealet ved Årslev er blandt andet begrundet i hensyn til drikkevandsinteresser. Det er Århus Amt, der foretager den konkrete afvejning af de forskellige miljøhensyn overfor hinanden, svarer ministeren.
Dokumentation
Spørger: René Skau Björnsson (S)

Spørgsmål S 3218: Hvorledes forholder ministeren sig til, at Århus kommune i lokalplan nr. 760 ikke har vist eller beskrevet den præcise tilslutning mellem kombiterminalen og hovedbanen?

Svar fra ministeren: Miljøministeriet stiller normalt kun krav til arealreservationer i en regionplan, når der er truffet en statslig beslutning om anlæg af en baneforbindelse. Det er der ikke i dette tilfælde. Århus amt og Århus kommune har gennem en længere årrække arbejdet for etableringen af et transportcenter. Regionplan 2005 for Århus Amt fastsætter, at der i kommuneplanen for Århus Kommune skal reserveres et areal til transportcentret ved Årslev.

Århus Kommune har reserveret et areal til brug for en kombiterminal. Dette areal ligger i tilknytning til, men uden for det areal, som er omfattet af lokalplan 760. Hvis transportcentret på et senere tidspunkt udvides med en kombiterminal, skal der udarbejdes en lokalplan for denne udvidelse af transportcentrets areal. Lokalplan 760 planlægger således for første etape af transportcentret, som ikke forudsætter, at der etableres en kombiterminal. I lokalplan 760 angives placeringen af spor inden for lokalplanområdet for at muliggøre, at transportcentret senere kan udbygges med kombiterminal og tilslutning til hovedbanenettet. Det er op til amtet at vurdere om regionplanens retningslinje dermed er opfyldt.

Jeg kan endvidere henvise til transport- og energiministerens svar på Spørgsmål S 3220.

Spørgsmål S 3227: Hvorledes forholder ministeren sig til, at Århus kommune ved en eventuel vedtagelse af lokalplan nr. 760 vil påføre miljøet en væsentlig større belastning på grund af transportcentrets/kombiterminalens placering i forhold det behandlede gods' oprindelse og destination?

Svar fra ministeren: Arealet ved Årslev er udpeget til transportcenter i Regionplan 2005 for Århus Amt. Amtets valg af arealet ved Årslev er foretaget på baggrund af en række undersøgelser, herunder VVM-redegørelsen fra februar 2001. I den forbindelse er der undersøgt alternative placeringer. Regionplanens udpegning af arealet ved Årslev er blandt andet begrundet i hensyn til drikkevandsinteresser. Det er Århus Amt, der foretager den konkrete afvejning af de forskellige miljøhensyn overfor hinanden.

Spørgsmål S 3237: Hvorledes forholder ministeren sig til, at Århus kommune i lokalplan 760 og det tilhørende tillæg til kommuneplanen ikke har fastlagt højdemæssige begrænsninger på kraner og opstabling af containere i det åbne land?

Svar fra ministeren: Miljøministeriets opgave er at varetage nationale hensyn i planlægningen. Miljøministeriet har ikke fundet, at der i området omkring Årslev er landskabelige værdier af national betydning. Vurderinger af de visuelle påvirkninger foretages normalt i forbindelse med VVM-redegørelsen, der udarbejdes af amtet. Det er derfor op til amtet og kommunen, at vurdere om der er behov for højdemæssige begrænsninger for kraner og opstabling af containere m.v.

Spørgsmål S 3238: Hvorledes forholder ministeren sig til, at Århus Kommune ved en eventuel vedtagelse af lokalplan nr. 760 frit kan dispensere fra skovbyggelinier på et ca. 40 hektar stort areal grænsende op til en skovrejsning, der er støttet af Miljøministeriet?

Svar fra ministeren: En del af lokalplanområdet er omfattet af naturbeskyttelseslovens skovbyggelinje, der er udløst af den tilplantede del af True Skov. Skov- og Naturstyrelsen har oplyst, at der er en afstand mellem lokalplanområdet og skovene på 50 til 200 m. Mod syd-vest danner en ny vej grænsen mellem lokalplanområdet og skoven. Århus Kommune har ansøgt Skov- og Naturstyrelsen om ophævelse af skovbyggelinjen. Styrelsen har i februar 2006 tilkendegivet at ville ophæve skovbyggelinjen indenfor lokalplanområdet, når lokalplanen er vedtaget.

Styrelsen har lagt vægt på, at kommunen etablerer nogle planlagte støjvolde og beplantningsbælter op imod skovene, der vil sikre, at den rekreative betydning af skovene ikke forringes. Arealerne udenfor lokalplanområdet vil fortsat være omfattet af skovbyggelinje.

Spørgsmål S 3239: Hvorledes forholder ministeren sig til, at Århus Kommune ved en eventuel vedtagelse af lokalplan nr. 760 kan opføre flere hundrede meter lange 8 meter høje støjvolde omkring store boligområder, der ligger flere hundrede meter uden for lokalplanområdet?

Svar fra ministeren: I Lokalplan 760 reserves arealer til støjvolde under henvisning til retningslinje 5.2 i Regionplan 2005 for Århus Amt. Lokalplanen planlægger for første etape af transportcentret, hvor regionplanens krav til støjvolde er 4 meter. Støjvoldene anlægges rundt om lokalplanområdet. Regionplanens retningslinjer om støjvolde på 8 meter gælder først, hvis transportcentret senere udvides med kombiterminal. Det er Århus amt, der har vurderet hvor høje støjvoldene bør være for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Denne vurdering er baseret på amtets VVM-redegørelse. De visuelle forhold for nær- og fjernområdet er ligeledes vurderet af amtet i forbindelse med VVMredegørelsen.

Såvel regionplan som lokalplan har været i offentlig høring, hvor berørte borgere har haft lejlighed til at komme med indsigelser. Miljøministeriet har i den forbindelse ikke fundet, at der var nationale hensyn, der kunne begrunde en indsigelse fra statens side.


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Miljø

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024