Pantsystem for vandflasker

22/12-05: Miljøministeren er positiv overfor en udvidelse af det eksisterende pant- og retursystem, hvorfor hun har bedt Miljøstyrelsen om at undersøge mulighederne for og konsekvenserne af en eventuel udvidelse.
Dokumentation
Spørger: Jytte Wittrock (S)

Spørgsmål S 1341: Vil ministeren redegøre for, hvilke EU-retslige problemer der er ved at udvide pant og retursystemet til også at omfatte kildevandsflasker?

Svar fra ministeren: I forbindelse med Folketingets behandling (2003-04, 2. samling) af beslutningsforslag B 36 og B 93 om udvidelse af pant- og retursystemet med bl.a. kildevandsflasker oplyste den daværende miljøminister, at der bl.a. var tekniske og EU-retslige forhold, som måtte afklares, før der kunne tages stilling til dette forslag. Det skulle således afklares, om det ville give problemer i forhold til EUretten, hvis der kun blev stillet pantkrav til plastemballager til kildevand og ikke til f.eks. kartonemballager. Det er bl.a. forbundet med teknisk vanskeligheder at medtage papkartoner i pant- og retursystemet, fordi kartonerne ikke er ’roterbare’.

En pantmærkning på kartonen vil derfor ikke umiddelbart kunne aflæses i returautomaterne i butikkerne. Det var Miljøstyrelsens vurdering, at det kunne give problemer i forhold til EUretten, hvis kun plastflasker – og ikke papkartoner og andre emballager til kildevand - omfattes af en pant- og returpligt. På tidspunktet for behandlingen af de to beslutningsforslag var Sverige ved at forberede ny lovgivning, hvorefter plastflasker og metaldåser til alle drikkeklare drikkevarer, skulle indgå i et godkendt retursystem med henblik på genbrug eller genanvendelse. Miljøstyrelsen har holdt sig orienteret om forløbet af den svenske notificering, herunder Kommissionens eventuelle reaktion på, at nogle - men ikke alle - emballager til de pågældende drikkevarer var omfattet af en regulering med krav om tilslutning til et godkendt retursystem.

Miljøstyrelsen har fra det svenske miljøministerium fået oplyst, at Kommissionen ikke havde bemærkninger til det svenske forslag til lovgivning for så vidt angår forskellige krav til emballager af forskellige materialer. De nye svenske regler om retursystemer for plastflasker og metaldåser blev udstedt 14. april 2005.

Miljøstyrelsen har desuden telefonisk fået oplyst, at Kommissionen indtil begyndelsen af 2005 har lagt den principielle linie, at medlemsstaterne frit kunne indføre pantordninger, blot der ikke blev diskrimineret mellem emballager fra forskellige lande. Det har således også været linjen, at én emballagetype ud af flere mulige i relation til et produkt, kan pålægges pantpligt, mens de øvrige emballagetyper ikke pålægges denne pligt. Den svenske notifikation af regler om retursystemet for plastflasker og metaldåser er således sket under denne praksis. Styrelsen har videre fået oplyst, at der nu i forbindelse med en konkrete sag synes at være uenighed mellem de berørte tjenstegrene om, hvorvidt den hidtidige linie skal fortsættes. Det er således p.t. uklart hvilken linie Kommissionen vil lægge i fremtidige notifikationssager, hvor et pant- og retursystem ikke omfatter alle emballagetyper til givne produkter.

Kommissionens konkrete indstilling til et dansk forslag til et pant- og retursystem for kildevandsflasker vil først med sikkerhed kendes, når et konkret forslag notificeres for Kommissionen.

Spørgsmål S 1342: Vil ministeren redegøre for, hvorfor det er muligt for det svenske pant og retursystem at omfatte kildevandsplastflasker i forhold til de EU-retslige problemer?

Svar fra ministeren: Jeg tillader mig at henvise til besvarelsen af spørgsmål S 1341, stillet den 6. december 2005 af Jytte Wittrock, S.

Spørgsmål S 1343: Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder ministeren vurderer, der er for en udvidelse af pant og retursystemet?

Svar fra ministeren: Mulighederne for at udvide pant- og retursystemet må vurderes i lyset af bl.a. de mål, som søges opfyldt ved en udvidelse. Det væsentligste miljømæssige formål med pant- og retursystemet, er at begrænse mængden af emballageaffald, der henkastes i naturen, langs veje, på gader mv.. Sekundært er formålet at udnytte ressourcerne i emballagerne ved genanvendelse af materialerne. Pant- og retursystemet bidrager også til Danmarks opfyldelse af EU’s genanvendelsesmål for emballageaffald.

Pant- og retursystemet omfatter i dag de helt store mængder af emballager til drikkevarer – omkring 1½ mia. flasker og dåser til øl og sodavand og fra i år også emballager til alkoholsodavand. Da spørgsmålet om udvidelse af pant- og retursystemet var oppe i Folketinget for snart to år siden valgte regeringen at prioritere en udvidelse med emballager til alkoholsodavand – bl.a. for at sætte ind overfor de problemer, disse emballager udgør som henkastet affald. Det var – og er fortsat - ikke vurderingen, at emballager til kildevand udgør et problem af samme omfang.

To initiativer, hvor der er indsamlet henkastede dåser uden pant og plastflasker til alle former for drikkevarer (ikke blot kildevand) kan illustrere dette:

På Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamlingsdag i april 2005 blev der langs veje, stier og i grønne områder bl.a. indsamlet 25.000 dåser uden pant og 3.500 plastflasker, svarende til 1 plastflaske for hver 7 dåser. I oktober 2005 gennemførte Dansk Retursystem A/S et initiativ for 5.-7. klasser, Dåserydderen, hvor godt 200 skoleklasser indsamlede 408.000 dåser og 19.000 plastflasker, svarende til 1 plastflaske for hver 20 dåser. Disse resultater viser, at henkastede dåser uden pant udgør et meget større miljømæssigt problem end henkastede plastflasker. Ydermere er der ikke den store miljømæssige gevinst ved at genanvende plastflaskerne frem for at forbrænde dem med energiudnyttelse. Dåser bidrager ikke med energi ved forbrænding, og der er store energibesparelser ved at anvende genvundet aluminium i stedet for nyt aluminium.

Der kan dog være andre formål med at lade emballager til f.eks. kildevand indgå i pant- og retursystemet. F.eks. kan der være et opdragelsesmæssigt aspekt forbundet med, at også sådanne emballager kan afleveres og pant udbetales. En udvidelse kunne understøtte det eksisterende pant- og retursystem. Jeg er derfor principielt positiv overfor en sådan henvendelse, hvorfor jeg har bedt Miljøstyrelsen om at undersøge mulighederne for og konsekvenserne af en eventuel udvidelse.


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Miljø

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024