Trine Pertou Mach
svarer
Nicolai Wammen

Trine Pertou Mach (EL) spørger finansministeren, Nicolai Wammen, om at opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 191, Spørgsmål 36
Vil ministeren opdatere opgørelserne i tabelform i svaret på FIU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) på baggrund af finanslovforslaget? Der bedes redegjort for årene i perioden 2023-2030.

Svar fra torsdag den 26. september 2024
I Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 191 (Alm. del) af 4. maj 2023 fremgår bl.a. en opgørelse af væksten i det demografiske træk tillagt beregningsteknisk velstandsopskrivning. Begrebet indgår i Finansministeriets beregningstekniske princip til fremskrivning af det offentlige forbrug i perioden efter den mellemfristede planlægningshorisont (dvs. efter 2030) og tager udgangspunkt i, at det offentlige forbrug vil udgøre en uændret andel af BNP efter 2030 i en ”steady state”-situation, såfremt befolkningssammensætningen på alder, herkomst mv. er uændret. I fremskrivningerne antages antallet af brugere af den offentlige service at følge det beregnede demografiske træk, og de nominelle udgifter pr. bruger antages at følge lønudviklingen, som forudsættes ens i den private og den offentlige sektor. Tilsvarende principper anvendes i holdbarhedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.

Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent til – ved gældende antagelser om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.

– at væksten i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i det følgende.

I forbindelse med Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik (marts 2022) lev det aftalt, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed skal løftes varigt til 2 pct. af BNP inden udgangen af 2033. I forbindelse med forsvarsforliget 2024-2033 fra juni 2023 blev løftet fremrykket, således at udgifter til forsvar og sikkerhed skulle udgøre 2 pct. af BNP i 2030. Her var det beregningsteknisk lagt til grund, at den økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres af en reservation under den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2025-priser) i 2030. I Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K forbindelse med første delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 (januar 2024) lev det bl.a. besluttet at løfte den økonomiske ramme i 2028-2029, og med anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033 (april 2024) blev det bl.a. besluttet at løfte den økonomiske ramme i forsvarsforliget i 2024-2028.

I tabel 1 fremgår fremskrivningen af den årlige offentlige forbrugsvækst opgjort ekskl. ekstraordinære udgifter relateret til covid-19, herunder merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv. Derudover fremgår særskilt den samlede forudsatte reservation til det økonomiske løft af forsvaret, der inkluderer den oprindelige økonomiske ramme i forsvarsforliget (dvs. ekskl.

den forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme), samt de forudsatte reservationer til løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget ifm. første og anden delaftale. Endeligt fremgår den resterende reservationen til det grønne råderum, der i 2030 udgør 2 mia. kr. (2025-priser) målt i forhold til 2025 samt væksten i det demografiske træk i samme periode, herunder også opgjort inkl. et velstandstillæg.

Tabel 1 Beregningsteknisk offentlig forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske træk med beregningsteknisk velstandsopskrivning svarende til det langsigtede beregningstekniske 2023 Mia. kr. (2025-priser) kstraordinære merudgifter i forbindelse med er2030 Årlig vækst, pct.

ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erVækst i det demografiske træk Vækst i det demografiske træk tillagt beregningsteknisk velstandsopskrivning Akk. vækst i forhold til 2022, mia. kr. (2025priser) kstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv.

Den oprindelige reservation til den økonomiske som følge af løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget ifbm. første og anden delaftale (fra januar 2024 og april 2024) eservationen til grønt råderum (efter besluttet Vækst i det demografiske træk Vækst i det demografiske træk tillagt beregnings46�½

Anm.: Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Den offentlige forbrugsvækst er korrigeret for ekstraodinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv. Det bemærkes at den offentlige forbrugsvækst korrigeret for ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv. ved en fejl er opgjort til 1¾ pct. i 2023 i Økonomisk Redegørelse, august.

Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 er i tabellen opgjort ekskl. den beregningsteknisk forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme. Reservationen er forudsat at udgøre 4 m kr. i 2030 (2025-priser). Desuden er der taget højde for, at de teknisk afledte udgifter til refusion af købsmoms ved et løft af forsvarsudgifterne ligeledes indgår som en reservation i det finanspolitiske råderum.

Bidraget til realvæksten i det offentlige forbrug fra den økonomiske ramme i forsvarsforliget afhænger af den løbende udmøntning, herunder fordelingen mellem drifts- og anlægsudgifter.

Det resterende grønne råderum er opgjort ift. 2022 samt efter udmøntningen i forbindelse med indgåede aftaler mv.

Kilde:

Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028, august 2024 og egne beregninger.

Ud over den demografiske udvikling, reservationerne til det grønne råderum og merudgifterne forbundet med forsvarsløftet frem mod 2030, skal udviklingen i det Danmark rustet til fremtiden, november 2023.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024