Carsten Kissmeyer
svarer
Dan Jørgensen

Carsten Kissmeyer (V) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om små netselskabers og multiforsyningers syn på lovforslaget i forlængelse af en række artikler på Energiwatch

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 53, Spørgsmål 25
Hvad er ministerens holdning til en række artikler på Energiwatch den 16. og 17. november vedr. små netselskabers samt multiforsyningers syn på lovforslaget, hvor der gives udtryk for en stor bekymring for nye byrder? Og vil ministeren åbne for en mulighed, hvor der indføres en bagatelgrænse for de aftalte tiltag vedr. habilitets-regler, således at netselskaber med færre end f.eks. 10.000 netkunder kan undtages nye habilitetskrav, herunder at skulle udpege flere bestyrelsesmedlemmer, som fører til nye administrative byrder, hvoraf omkostningerne påføres netkunderne, og som derfor rammer netkunder i små netområder ekstra hårdt?

Svar fra fredag den 26. november 2021
Habilitetskrav til små netvirksomheder I forhold til habilitetskravene til små netvirksomheder er det et vigtigt hensyn at sikre proportionale krav. De små netvirksomheder, dvs. alle dem med under 100.000 kunder, har hidtil været helt undtaget for habilitetskrav. Det betyder f.eks. for de små netvirksomheder, at samme personer kan deltage i ledelsen af både netvirksomheden og konkurrenceudsatte kommercielle virksomheder inden for samme koncern. De nye krav i lovforslaget, som udmønter stemmeaftalen fra 4.

juni 2021, skal sikre et minimum af uafhængighed i netvirksomhedernes beslutningstagen og er ligesom de eksisterende krav skaleret, så de små netvirksomheder kun omfattes af nogle af de mindst byrdefulde krav til habilitet.

Netvirksomhederne er naturlige monopoler. Det har derfor været et hensyn i den politiske aftale at sikre, at beslutninger om netvirksomhedernes forhold alene træffes ud fra hensyn til netvirksomheden og elforbrugerne med klar adskillelse til andre selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter, så de ikke får en urimelig konkurrencefordel, der skader konkurrencen på elhandelsmarkedet eller andre konkurrenceudsatte markeder og fører til højere priser.

Risikoen for interessesammenblanding er til stede i både store og små netvirksomheder, hvis de har selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter. Det er på den baggrund, at der også indføres et minimum af adskillelse i de små netvirksomheder ved eksempelvis at kræve to uafhængige bestyrelsesmedlemmer, hvis de Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk Side 1/4 har forbundne kommercielle aktiviteter. Kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer i de små netvirksomheder stilles for at sikre, at der er et minimum af uafhængighed i disse netvirksomheders varetagelse af den samfundsvigtige opgave, som det er at drive eldistributionsvirksomhed for elforbrugerne i deres bevillingsområde.

Hvis de små netvirksomheder ikke har forbundne kommercielle aktiviteter, vil de ikke blive påvirket af de nye habilitetskrav.

Kravene vurderes på den baggrund både at være proportionale med formålet om at sikre et minimumsniveau af uafhængighed og meget lempelige i forhold til kravene til store netvirksomheder.

Krav til multiforsyningskoncerner I forhold til multiforsyningskoncerner, så nævnes multiforsyningskoncerner uden selskabsmæssigt forbundne konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter i lovforslaget som et eksempel, hvor specifikke dele af kravene ikke vil være nødvendige for at sikre formålene med reglerne, og hvor et krav derfor i udgangspunktet ikke vil være proportionalt. Der kan således være selskabskonstruktioner, hvor der ikke vil være en risiko for konkurrenceforvridninger på markeder for elektricitetsaktiviteter, og hvor risikoen for manglende uafhængig beslutningstagen og interessekonflikter heller ikke vil være til stede, eller vil være mindre sandsynlig, og derved vil kunne håndteres ved de resterende krav til funktionel adskillelse.

De specifikke krav til netvirksomhederne vil blive fastsat ved bekendtgørelse, som vil blive sendt i offentlig høring i foråret 2022. I bekendtgørelsen vil der sikres en nuancering af kravene i forhold til bestemte selskabskonstruktioner.

Undtagelse fra nye habilitetskrav for netvirksomheder med under 10.000 kunder Af de 40 danske netvirksomheder er 32 omfattet af reglerne for netvirksomheder med under 100.000 kunder. Heraf har 17 netvirksomheder under 10.000 kunder.

De 17 netvirksomheder med under 10.000 målere og størrelsen af deres indtægtsrammer i 2018 fremgår af nedenstående figur.

Side 2/4 Figur 1 Antal kunder og indtægtsrammer (2018) 0.000.000 Indtægtsramme 2018 i kr. 35.000.000 30.000.000 25.000.000 20.000.000 15.000.000 10.000.000 4.000 8.000 10.000 El-net Kongerslev - en del af Verdo-koncernen Vestjyske net 60 kV (ingen slutforbrugere ) nm.: Antal kunder og indtægtsrammer (2018) ilde: Energistyrelsen på baggrund af data fra Forsyningstilsynet.

Forslaget om at undtage de mindste netvirksomheder forstås sådan, at netvirksomheder med under 10.000 kunder foreslås undtaget fra følgende krav:



om mindst to uafhængige bestyrelsesmedlemmer 

om tilstrækkelig viden i bestyrelsen om de regulatoriske rammer for netvirksomheders drift 

om adskilte bestyrelsesmøder for netvirksomheden med særlig formandskab (kravene indebærer ikke flere bestyrelsesmedlemmer, og møderne kan afholdes i forlængelse af øvrige bestyrelsesmøder i koncernen)

om at direktionen afsætter tid til at opretholde netvirksomheden som separat selskab Risikoen for interessesammenblanding er til stede i både store og små netvirksomheder – også de helt små, hvis de har selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter. Af ovenstående krav vurderes kravet om mindst to uafhængige bestyrelsesmedlemmer at udgøre den største byrde for små netvirksomheder. Kravet vil – ligesom for større netvirksomheder – kun gælde, hvis der er relevante forbundne kommercielle aktiviteter.

Kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer er samtidig det eneste af ovenstående krav, der sikrer tilstedeværelsen af personer i ledelsen af de pågældende netvirksomheder, som ikke også samtidig har interesser i relevante forbundne kommercielle aktiviteter. Dette krav er derfor en forudsætning for at sikre et minimum af uafhængighed i ledelsen af de meget små netvirksomheder i forbindelse med deres varetagelse af den samfundsvigtige monopolopgave det er at drive netvirksomhed.

Side 3/4 Det vil i øvrigt være op til netvirksomhederne selv at bestemme, hvem de uafhængige bestyrelsesmedlemmer skal være. Det kan eksempelvis være elforbrugere fra netvirksomhedens netområde.

Det vurderes på den baggrund proportionalt og hensigtsmæssigt, at ovennævnte krav også stilles til netvirksomheder med under 10.000 kunder.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024