Udvalget
svarer
Magnus Heunicke

Sundheds- og Ældreudvalget spørger sundhedsministeren, Magnus Heunicke, om kommentar til henvendelsen af 24/11-21 fra Ansatte Tandlægers Organisation

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 85, Spørgsmål 8
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24. november 2021 fra Ansatte Tandlægers Organisation, jf. L 85 - bilag 4.

Svar fra onsdag den 8. december 2021
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24. november 2021 fra Ansatte Tandlægers Organisation, jf. L 85 - bilag 4.” Svar:

Ansatte Tandlægers Organisation (ATO) har henvendt sig til Folketingets Sundhedsudvalg i brev af 24. november 2021 med opfordring om at tilføje socialtandpleje efter sundhedslovens § 134a til den foreslåede ordning om mellemkommunal refusion for kommunale sundhedsydelser til borgere på specialiserede sociale botilbud m Efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, tilbyder kommunalbestyrelsen vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, til borgere med særlige sociale problemer i form af gadehjemløse og borgere, der kan benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed, herunder borgere, som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf. lov om social service §§ 104 og 110, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.

Med lov nr. 1184 af 8. juni 2021 om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje m.v.) er der etableret en selvstændig generel refusionsordning for socialtandplejen. Denne ordning trådte i kraft den 1. juli 2021.

Den eksisterende refusionsordning for socialtandpleje indebærer, at hvis en anden kommune end bopælskommune tilbyder tandpleje til borgere med særlige sociale problemer, jf. § 134 a, stk. 1, har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere ydelsen.

Den eksisterende refusionsordning for socialtandpleje sikrer således, at det ikke er en hindring for borgere at være omfattet af tilbuddet om socialtandpleje efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, at borgeren opholder sig i en anden kommune end den kommune, hvor borgeren er bopælsregistreret.

ATO anfører i henvendelse til SUU af 24. november 2021, at den eksisterende refusionsordning for socialtandplejen og det fremsatte lovforslag nr. L 85 ikke i tilstrækkelig grad tager højde for det tilfælde, hvor en borger, der efter medvirken af en anden kommune, har bopæl i en kommunen efter servicelovens § 110, og efterfølgende bliver bopælsregisteret i CPR med adresse i kommunen, hvor botilbuddet er beliggende.

Det kan efter Sundhedsministeriets vurdering ikke udelukkes, at der er borgere, der er omfattet af målgruppen for tilbud om socialtandpleje, jf. sundhedslovens § 134 a, stk. 1, og som efter medvirken af anden kommune eller anden offentlig myndighed får opholdt på et botilbud i en anden kommune end hidtidige bopælskommune efter servicelovens § 110, kan blive bopælsregisteret i CPR med adresse i kommunen, hvor botilbuddet er beliggende, og derved opnå ny bopælskommune, samtidigt med at de pågældende borgere modtager et konkret tilbud i socialtandplejen. I et sådanne tilfælde vil det efter de gældende regler være den nye bopælskommunes ansvar at afholde udgifter forbundet med socialtandpleje efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1.

Jeg vil på den baggrund fremsætte et ændringsforslag, hvorefter der i opregningen i den foreslåede affattelse af sundhedslovens § 249, stk. 2, tilføjes en henvisning til sundhedslovens § 134 a, stk. 1, om socialtandpleje. Ændringsforslaget indebærer, at bopælskommunen vil have ret til mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med tandpleje efter §§ 134 a, stk. 1, til borgere, der efter medvirken af en anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens § 66, på et botilbud efter servicelovens §§ 107-110 eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3, og som modtager tilbud om socialtandpleje omfattet af sundhedslovens § 134 a, stk. 1. Refusionen skal svare til bopælskommunens faktiske udgifter ved levering af ydelsen.

Med ændringsforslaget vil bopælskommunen være omfattet af den samme mulighed for mellemkommunal refusion for udgifter forbundet med socialtandpleje efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1, som efter det fremsatte lovforslag nr. L 85 vil gælde for tandpleje efter sundhedslovens § 131, 133 og 135 for personer, der efter medvirken af en anden kommune eller anden offentlig myndighed har bopæl i kommunen på et anbringelsessted efter servicelovens § 66, på et botilbud efter servicelovens §§ 107110 eller på et botilbudslignende tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3.

Endeligt bemærkes, at nærværende ændringsforslag ikke vil have betydning for den eksisterende refusionsordning for socialtandplejen, som trådte i kraft den 1. juli 2021, jf. lov nr. 1184 af 8. juni 2021 om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra Færøerne og Grønland, mellemkommunal refusion for socialtandpleje m.v.), da ændringsforslaget alene tager højde for tilfælde, der ikke er omfattet af den gældende refusionsordning som beskrevet ovenfor.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024