Partikelfilter-provenu nedskrevet - igen

PARTIKELFILTRE: Efter endnu en beregning i Skatteministeriet er provenuet fra afgiften på dieselbiler uden partikelfilter i 2010 nu pludselig næsten halveret.
Niels Th. Dahl

Skatteministeriets forventninger til indtægterne fra den nye afgift på dieselbiler uden partikelfiltre bliver hele tiden lavere og lavere.

På et nyt samråd i Folketingets skatteudvalg torsdag i sidste uge, hvor skatteminister Kristian Jensen (V) endnu engang skulle redegøre for lovforslagets provenueffekter, fortalte ministeren således, at det umiddelbare provenu i 2010 nu forventes at blive på 55 mio. kr. for persondieselbiler og 15 mio. kr. for varebiler - i alt 70 mio. kr.

Højere beregning en uge tidligere
Det står imidlertid i kontrast til de beregninger, skatteministeren lagde frem på et samråd i Skatteudvalget blot en uge tidligere, 2. december, hvor skønnet for persondieselbiler var på 75 mio. kr. og for varebilerne helt oppe på 50 mio. kr.

Forskellen skyldes bl.a., at Skatteministeriet nu medregner den forsinkede ikrafttræden af lovforslaget 1. april 2010, og at der derudover er blevet udarbejdet nye skøn for, hvor mange nye varebiler der vil blive registreret næste år, og hvor mange af dem der vil have et partikelfilter.

Der er jo et minus i varig virkning. Om det er stort eller lille, må regeringen jo have en eller anden ny skat på vej, der skal dække det hul.

Jesper Petersen (SF)
Skatteordfører

Forvirringen om provenuet afføder på ny kritik af skatteministeren fra oppositionen:

"Regeringen skøjter jo rundt i, hvad de økonomiske konsekvenser vil være af denne her nye afgift, og ændrer forklaring, som vinden blæser. Nu mangler de at få forklaret, hvordan skattereformen kan påstås at være fuldt finansieret, når de på den måde har mistet en indtægtskilde," siger SF's skatteordfører Jesper Petersen.

Oprindeligt skøn på 350 mio. kr.
Det oprindelige lovforslag fra regeringen om partikelfiltre krævede, at dieselbiler skulle påmonteres et såkaldt "lukket" partikelfilter for at slippe for afgiften. Et sådant filter er imidlertid så dyrt, at regeringen i sine første beregninger forventede, at ingen biler satte filteret på, og at afgiften derfor ville indbringe et umiddelbart provenu i 2010 på 350 mio. kr. Det fastholdt regeringen oven i købet, selv om kravene i lovforslaget senere ændredes, så filtret kun behøvede være såkaldt "åbent" og mindre effektivt.

Først på samrådet den 2. december blev forventningen nedskrevet første gang og kom på samrådet sidste torsdag altså helt ned på blot 70 mio. kr.

Hvad med finansieringen?
Den nye afgift er en del af regeringens og Dansk Folkepartis skattereform fra foråret, og indtægten indgår som en del af finansieringen af personskattelettelserne i reformen. Men skatteministeren fastholder dog, at det nedskrevne provenu ikke får nogen mærkbar betydning for skattereformen, fordi den såkaldt varige virkning kun er reduceret med ca. 25 mio. kr. Det er ikke af nævneværdig betydning for skattereformen, der samlet set flytter rundt på mange mia. kroner, har Kristian Jensen flere gange argumenteret.

Dokumentation

SÅDAN REGNEDE SKATTEMINISTEREN 2. DECEMBER 2009:

Dieselpersonbiler:

Der er 400.000 dieseldrevne personbiler i 2010.

100.000 er født med et partikelfilter - dermed er der 300.000 tilbage.

Det vil kunne betale sig økonomisk at sætte filter på en bil, hvis den er under 8 år gammel. Det er der 225.000, der er. Hvis de alle sætter et filter på, skal der betales afgift for de resterende 75.000 dieselpersonbiler.

Da afgiften for hver bil er 1.000 kr., er det umiddelbare provenu for dieselpersonbiler i 2010 75 mio. kr.

Varebiler:

Skatteminister Kristian Jensen (V) sagde under samrådet i Skatteudvalget:

"Hertil kommer så et provenu fra nye varebiler uden partikelfilter på omkring 50 mio. kr."

SÅDAN REGNEDE SKATTEMINISTEREN 10. DECEMBER 2009:

Dieselpersonbiler:

Der er 400.000 dieseldrevne personbiler i 2010.

100.000 er født med et partikelfilter - dermed er der 300.000 tilbage. Hvis alle undlod at sætte et filter på, ville det give et provenu på 300 mio. kr.

Da lovforslaget først træder i kraft 1. april 2010, vil provenuet dog kun blive på 225 mio. kr.

Der er 225.000 dieselpersonbiler, der er under 8 år gamle, og som det derfor kan betale sig at sætte et partikelfilter på. Hvis de alle gør det, vil provenuet blive reduceret med 225 mio. kr. for hele året, svarende til 170 mio. kr. for 2010, fordi loven først træder i kraft 1. april 2010. Dermed bliver provenuet på 55 mio. kr.

Varebiler:

Skatteminister Kristian Jensen (V) sagde under samrådet i Skatteudvalget:

"Det skønnes, at det umiddelbare provenu fra varebiler vil være på 15 mio. kr. i 2010 ved ikrafttrædelse 1. april 2010."

Lovens ikrafttræden blev udskudt fra 1. januar 2010 til 1. april 2010 midt i november 2009.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024