Skatteminister vil ikke slippe skattestoppet

INTERVIEW: Skatteminister Peter Christensen (V) ønsker fortsat at lade sig binde af skattestoppet – selv om han også mener, det er nødvendigt at omformulere det.
Niels Th. Dahl

Rygterne om skattestoppets død er stærkt overdrevne.

Nogenlunde sådan er budskabet fra Danmarks nye skatteminister, Peter Christensen (V), der i et interview med Altinget | Skat i dag forsikrer om, at han og regeringen fortsat ønsker at lade sig underlægge de politiske bindinger, som skattestoppet indebærer.

Det på trods af, at regeringen har måttet hugge en hæl og klippe en tå på skattestoppet i de sidste par år og sidste år oven i købet lod skatten på arbejde stige.

"Jeg anerkender til fulde, at der er hjørner af den omlægning, vi lavede i skattereformen i 2009, som bryder med formuleringen af skattestoppet og den definition, som vi havde og har, ligesom vi i genopretningsplanen suspenderede skattestoppet," siger Peter Christensen og fortsætter:

Selv efter ni år med en borgerlig regering er selvdisciplinen ikke af en art, hvor det er en god idé ikke at have et skattestop.

Peter Christensen (V)
Skatteminister

"Og derfor kan jeg da godt forstå, hvis der er nogen, der spørger, om vi ikke længere kan fæstne lid til det skattestop, som vi har været trygge ved i ni år. Men mit budskab er, at det kan de, og man kan jo stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor vil S og SF have det aflivet? Det er, fordi der er nogle bindinger i det. Hvorfor vil vi gerne bevare det? Fordi der er nogle bindinger i det."

To suspensioner
Skattestoppet, der blev indført i 2002 af den borgerlige regering, tilsiger, at ingen skat eller afgift må stige overhovedet. Kun, hvis miljø- eller EU-krav eller andre tvingende årsager gør det nødvendigt, må de stige, forudsat at hele provenuet bruges til at sætte en anden skat eller afgift ned.

Regeringen åbnede imidlertid det efterhånden berømte "vindue" i skattestoppet, da den gennemførte skattereformen i 2009, som hævede og sænkede en lang række skatter og afgifter, men dog alt i alt endte provenuneutral for staten. Året efter gennemførte regeringen og Dansk Folkeparti i genopretningsplanen derudover egentlige skattestigninger på mere end otte mia. kr. - endnu et brud på skattestoppet, som imidlertid blev retfærdiggjort med den truende økonomiske krise.

S-SF har forladt skattestoppet
Socialdemokraterne har i den fælles skatteplan med SF helt forladt skattestoppet. De to partier vil gennemføre nye skattestigninger for 18 mia. kr., hvis de vinder regeringsmagten efter næste folketingsvalg.

"Jeg kan jo godt mærke på oppositionen, at fordi vi i to tilfælde har suspenderet skattestoppet, så siger de, at det slet ikke findes mere. Men det er der jo en god grund til. De hader den binding, der ligger i det, nemlig at man skal sende pengene tilbage til folk - og derfor vil de gerne benytte lejligheden til at slå det helt ihjel. Men det får de ikke lov til," siger Peter Christensen.

Fortsatte bindinger - men med ændringer
Selv om regeringen har brudt skattestoppet flere gange, fastholder skatteministeren, at det efter næste valg rent faktisk vil virke disciplinerende på politikernes - også den borgerlige regerings - trang til øgede skatter og højere offentlige udgifter.

"Hvis ikke vi holder fast i skattestoppet fremadrettet, er der frit slag. Jeg må jo konstatere, at selv efter ni år med en borgerlig regering er selvdisciplinen ikke af en art, hvor det er en god idé ikke at have et skattestop," siger Peter Christensen.

Energiudspil ændrer formulering
Men selv hvis regeringen genvinder magten ved næste valg, og skattestoppet således består, vil danskerne dog skulle vænne sig til et skattestop, der ser en smule anderledes ud end i dag.

I forbindelse med et nyt energiudspil fra regeringen har den således ændret definitionen af skattestoppet, således at det nu bliver tilladt at indføre og forhøje en ny afgift på energi, fordi indtægterne fra afgifterne på fossile brændsler forventes at blive mindre i fremtiden. Det var ikke tilladt under den tidligere skattestopsdefinition.

Ligeledes har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) foreslået, at skattestoppets definition ændres, så man kan hæve afgifter på f.eks. cigaretter og alkohol, hvis det skønnes nødvendigt af sundhedsmæssige hensyn.

"Det kan godt være, vi skal ændre definitionen på skattestoppet, bl.a. i forhold til energipolitikken. Men det er det helt afgørende for mig, at vi holder fast i det," siger Peter Christensen.

Kan man sige det sådan, at du går ind for et dynamisk skattestop?

"Dog ikke mere dynamisk, end at det står klart, jeg vil advare mod for meget dynamik. Det vil som hovedregel gå ud over de danske skatteydere."

Dokumentation

SKATTESTOPPETS HISTORIE:

Skattestoppet blev opfundet af Venstres formand Anders Fogh Rasmussen i 1999 og indført med virkning fra 2002, efter at VK-regeringen var tiltrådt. Det defineres således:

"Ingen skat eller afgift må sættes op.

Opkræves skatten eller afgiften med en procentsats, f.eks. momsen, bliver procenten ikke sat op.

Opkræves skatten eller afgiften med et kronebeløb pr. enhed, f.eks. benzin- og dieselafgiften, sættes kronebeløbet ikke op.

Hvis der er tvingende grunde til at indføre eller forhøje en skat eller afgift, vil dette ske således, at merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden skat eller afgift. Samme princip vil blive anvendt, hvis det af miljømæssige grunde er ønskeligt at indføre eller forhøje en miljøafgift. Såfremt Danmark bliver nødt til at sænke en skat eller afgift som følge af EU-beslutninger eller internationale aftaler, kan mindreprovenuet kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter. Det forudsættes, at en sådan omlægning er provenuneutral.

Der lægges et loft over det krone-beløb, som boligejeren betaler i ejendomsværdiskat. Værdistigninger på fast ejendom vil derfor ikke udløse yderligere ejendomsværdiskat."

Anders Fogh Rasmussen slog fast, at han gerne ville sætte skatten ned, men at han var imod skatteomlægninger, hvor én skat blev sat op og en anden sat ned. Det skulle være "ærlige skattelettelser", og at han ikke ville "fuppe ved at tage fra den ene lomme og give til den anden".

2004: Regeringen gennemfører de første skattelettelser. Lettelserne er efter Foghs definition "ærlige", fordi der bruges af statens overskud, og ingen andre skatter sættes op.

2007: Regeringen gennemfører trods Foghs løfter skattelettelser, der delvist er finansieret af energiafgifterne, der nu ikke længere skal fastholdes i kroner og øre, men skal indekseres med prisudviklingen. Manøvren er mulig inden for skattestoppet, fordi de øgede energiafgifter kan retfærdiggøres af hensyn til miljøet.

2009: Regeringen vedtager en stor og provenuneutral skattereform, der sænker skatten på arbejde, men til gengæld hæver en lang række andre skatter og afgifter. Reformen kan ifølge regeringen finde sted, fordi den har åbnet et "vindue" i skattestoppet, hvor skatterne kan sættes op og ned, og når reformen er slut, skal "vinduet" lukkes i igen, så skatter og afgifter endnu engang låses og ikke kan sættes op.

Februar 2010: Regeringen fremlægger sit nye arbejdsprogram, hvori den foreslår højere afgifter på bl.a. tobak og alkohol. Regeringen hævder først, hensynet til folkesundheden er en "tvingende grund" til at sætte afgifterne op.

Maj 2010: Regeringen vedtager en "folkesundhedspakke" med bl.a. højere afgifter på tobak og alkohol. Nu argumenteres der imidlertid ikke med, at folkesundheden er en "tvingende grund" til at bryde skattestoppet. I stedet siger regeringen, at skattereformens "vindue" stadig var en lille-bitte-smule åbent, og at folkesundhedspakken blot var de allersidste krøller på skattereformen. Herefter er vinduet imidlertid hermetisk lukket i.

Maj 2010: Få uger efter lancerer regeringen en plan for genopretning af dansk økonomi, der indeholder stigninger i skatten på arbejde på mere end 8 mia. kr., bl.a. ved en fastfrysning af beløbsgrænserne i skattelovgivningen og en begrænsning af fradragsretten for fagforeningskontingenter. Skattestigningerne giver staten et merprovenu og er således under ingen omstændigheder inden for skattestoppets rammer. Statsminister Lars Løkke Rasmussen medgiver da også, at det ikke "teknisk set" er i overensstemmelse med skattestoppet, men siger, at der er tale om en force majeure-situation. Regeringen fastholder dog, at der fortsat fremadrettet er et skattestop - men Venstre fjerner stilfærdigt den næsten ni år gamle "skattestopstæller" fra partiets hjemmeside.

November 2010: Statsminister Lars Løkke Rasmussen siger i bogen "I orkanens øje", at der skal en ny definition af skattestoppet til, "så vi om tre-fire år kan hæve tobaksafgifterne, uden at man kan råbe løftebrud efter os".

Februar 2011: Regeringen foreslår nye energiafgifter for i alt 3,6 mia. kr. i 2020, bl.a. indførelsen af en ny "forsyningssikkerhedsafgift". Skattestoppet omdefineres nu formelt, så regeringen i fremtiden vil kunne indføre og forhøje energiskatter og -afgifter for at modvirke provenutab fra andre skatter, som giver færre penge i statskassen. Samtidig skrues der op for de såkaldte eltariffer og PSO-afgiften, som ifølge regeringen gerne må stige til den størrelse, de havde i 2001.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Christensen

Direktør, Aktive Ejere, formand for Danske Spil, fhv. forsvars- og skatteminister & MF (V)
elektriker (1997), MBA (2018)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024