Nordisk Campbell Center: Skoleprogrammer mod sexmisbrug

Dokumentation
Skoleprogrammer mod sexmisbrug :##"> PRESSEMEDDELELSE FRA SFI23. oktober 2007   NY UNDERSØGELSE DOKUMENTERER EFFEKTEN: Undervisning styrker viden om seksuelt misbrug og kan øge forebyggende adfærdUndervisningsforløb i skolen om forebyggelse af seksuelle overgreb kan øge børns viden og forebyggende adfærd ? men ikke nødvendigvis nedbringe antallet af overgreb. Det er konklusionen i en ny oversigt over internationale forskningsresultater støttet af Nordisk Campbell Center. En dansk ekspert hilser resultaterne velkommen. Han pointerer, at opsamlingen af viden om indsatser i Danmark er for fragmentarisk til, at forebyggelsen af seksuelle overgreb på børn kan udvikles systematisk.Forskningsoversigten dokumenterer, at undervisningsforløb, der oplyser børn om seksuelt misbrug eller lærer dem at tage forholdsregler, har en positiv effekt på både deres viden og adfærd. Der er tegn på, at børnene også 2-3 måneder efter undervisningen kan huske, hvad de har lært. Desuden udviser børnene i højere grad forebyggende adfærd i simulerede situationer, fx ved at sige nej til at gå med en fremmed eller simpelthen løbe væk. Spørgsmålet er, om børnene er i stand til at anvende deres viden uden for undervisningens fiktive rammer. Ud fra den eksisterende forskning er det ikke muligt at svare på, hvorvidt øget viden hos børnene også betyder færre overgreb. Men der er en svag tendens til, at undervisningsforløbene resulterer i flere afsløringer af seksuelle overgreb. Der er altså stadig behov for god forskning i forebyggelse af seksuelle overgreb mod børn. Flemming H. Pedersen, der til dagligt arbejder som konsulent i Servicestyrelsens udsatteenhed, efterlyser, at vi i Danmark bliver bedre til systematisk at opsamle og udvikle viden om forebyggelse af overgreb mod børn. ?Erfaringerne fra både gennemførte og igangværende danske forebyggelsesforløb bør samles, så der etableres et samlet billede af formål, form, indhold og eventuelle resultater af indsatserne,? siger Flemming H. Pedersen. Yderligere oplysninger: Programleder Else Christensen (http://www.sfi.dk/sw277.asp?trackingid=4400&newsletterid=549), SFI, 33 48 08 87, [email protected] (mailto:[email protected]) og Flemming H. Pedersen, tlf: 33 17 09 16, mail: [email protected] (mailto:[email protected]) Udgivelse: Zwi KJ, Woolfenden SR, Wheeler DM, O?Brien TA, Tait P, Williams KW: School-based education programmes for the prevention of child sexual abuse. Forskningsoversigten er også udgivet i Cochrane Library.Udgivelsesdato: 23. oktober 2007Omfang/Pris: Netudgivelse ? kan downloades gratis fra www.nc2.net (http://www.nc2.net) > Læs mere (http://www.sfi.dk/sw53234.asp?trackingid=4400&newsletterid=549) Med venlig hilsen SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (http://www.sfi.dk/sw147.asp?trackingid=1936&newsletterid=322&trackingid=4400&newsletterid=549),FormidlingsafdelingenDu har modtaget denne e-mail som abonnent på SFI s e-mailservice. Ønsker du ikke længere at modtage pressemeddelelser eller nyhedsbreve  på e-mail fra SFI, kan du afmelde denne service her (http://www.sfi.dk/sw8500.asp?trackingid=4400&newsletterid=549)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024