Ny SFI-rapport om socialt udsatte børn

Dokumentation
Socialt udsatte børn :##"> PRESSEMEDDELELSE FRA SFI3. oktober 2007   Pædagoger skal rustes fagligt til at få øje på udsatte børnIndsatsen mod den negative sociale arv står højt på den politiske dagsorden. Men det er svært at identificere udsatte børn, før deres livsbane har fået en kritisk drejning. Det viser en gennemgang af forskningen på området. Pædagogstuderende uddannes ikke systematisk til opgaven. Og de kommunale vejledninger fokuserer mere på indberetnings- og tavshedspligt end på, hvad der kendetegner udsatte børn, og hvilke indsatsmuligheder pædagogerne kan gribe til. I daginstitutionerne trækker pædagogerne i vid udstrækning på praktisk erfaring og sund fornuft, når de spotter socialt udsatte børn. I mange tilfælde harmonerer det med forskningens viden om børns udsathed. Men der er mangel på kompetencer og viden om, hvad der er specifikt for socialt udsatte børn. Udsathed skyldes flere problematiske forhold i barnets livSFI har set på nogle forhold, der kan være afgørende for, om indsatsen mod den negative sociale arv lykkes. Social udsathed er komplekst. Et enkelt tegn på udsathed i sig selv sjældent er nok til, at et barn fejludvikles. Som oftest vil det være et samspil af flere risikofaktorer, der er afgørende for det enkelte barn, og ikke en enkelt risikofaktor i fx barnets hjem, hos forældrene eller i barnets egen sociale adfærd. Som regel øges risikoen for fejludvikling først, når der forekommer 2-3 risikofaktorer. Det er de hyppige negative hændelser, der er kritiske, ikke den store engangshændelse. Nogle risikofaktorer har dog større betydning end andre. Det gælder især fødselsskader og social isolation. Derudover er det afgørende, hvordan belastende begivenheder for barnet håndteres af nærmiljøet. Det har også stor betydning, om barnet er åbent og søger hjælp, eller om det er indesluttet eller opfarende og vred. Mangelfulde pensumlister på pædagoguddannelsenPædagogerne skal tage højde for mange komplekse forhold, når de indberetter udsatte børn. Og det vil antagelig være lettere, hvis de i deres uddannelse har beskæftiget sig systematisk med emnet. Men en delundersøgelse tyder på, at seminarierne ikke har nogen egentlig pensumliste på området. En enkelt titel eller to går igen i SFI?s stikprøver. Mangelfuld vejledning fra kommunenEn anden delundersøgelse viser, at de kommunale handlevejledninger ikke har fokus på den forskningsbaserede viden, der eksisterer på området. De vejleder i indberetnings- og tavshedspligt frem for de forhold, som pædagogerne bør være opmærksomme på, når de forsøger at udpege de udsatte børn. Yderligere oplysninger: Forskningschef  Niels Ploug (http://www.sfi.dk/sw238.asp?trackingid=4405&newsletterid=541), 33 48 08 40, e-mail: [email protected] (mailto:[email protected]): Udgivelse: Niels Ploug: Socialt udsatte børn. Identifikation, viden og handlemuligheder i daginstitutionerSFI ? Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 07:25Udgivelsesdato: 3. oktober 2007Omfang/Pris: 47 sider/ 50 kr. inkl. moms> Læs mere / Bestil rapport / Download (http://www.sfi.dk/sw52680.asp?trackingid=4405&newsletterid=541)> Læs resumé (http://www.sfi.dk/sw52686.asp?trackingid=4405&newsletterid=541) SFI-rapport 07:25 Med venlig hilsen SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (http://www.sfi.dk/sw147.asp?trackingid=1936&newsletterid=322&trackingid=4405&newsletterid=541),FormidlingsafdelingenDu har modtaget denne e-mail som abonnent på SFI s e-mailservice. Ønsker du ikke længere at modtage pressemeddelelser eller nyhedsbreve  på e-mail fra SFI, kan du afmelde denne service her (http://www.sfi.dk/sw8500.asp?trackingid=4405&newsletterid=541)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024