Resultatstyring skal styrke jobcentre

NOTE: Resultatstyring kan hjælpe til at opnå de politiske mål for beskæftigelse og samtidig give medarbejderne mere indflydelse.
Jobcentrene går måske en lettere tid i møde med resultatstyring. Det mener i hvert fald arbejdsmarkedscef i Sønderborg Kommune og jobcenterchef i Holbæk Kommune.
Jobcentrene går måske en lettere tid i møde med resultatstyring. Det mener i hvert fald arbejdsmarkedscef i Sønderborg Kommune og jobcenterchef i Holbæk Kommune.Foto: colourbox.com
Kristine Bertelsen
Resultatstyring har fundet vej ud til 14 af landets jobcentre. Arbejdsmetoden skal nu udbredes til resten af jobcentrene via KL's resultatsstyringsmodel.

Større medarbejderindflydele
To af de kommuner, der allerede har prøvet kræfter med resultatstyring, er Sønderborg og Holbæk Kommune. Og her er tilfredsheden stor. Metoden giver medarbejderne større indflydelse på deres dagligdag.

"Når du bruger resultatstyring i dit jobcenter eller en anden organisation, så opnår du automatisk at inddrage medarbejderne og arbejde bevidst med at få de overordnede politiske mål brudt ned i så overskuelige delmål, at selv den mindste arbejdsgruppe eller team i jobcentret kan finde sig selv og se, hvordan nøjagtigt deres indsats betyder noget for, at vi når i mål," siger Jørgen Stærmose arbejdsmarkedschef i Sønderborg Kommune og Bruno L. Hansen jobcenterchef i Holbæk Kommune til magasinet Danske Kommuner.

Derudover har resultatstyring, ifølge Jørgen Stærmose og Bruno L. Hansen, mindst tre fordele.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024