Socialchefer og KL: Folk må sænke forventningerne
SERVICE: Folk er nødt til at indstille sig på de nye, hårde økonomiske tider i kommunerne. Derfor må de sænke forventningerne og droppe tanken om, at socialpolitik er en tjekliste af ydelser, lyder det. Men borgerne skal fortsætte med at kæmpe, mener S.
Kasper Frandsen
NyhedsredaktørVi skal gøre op med socialpolitikken som en tjekliste af ydelser og i stedet tage afsæt i, at velfærdssamfundet er skabt af aktive borgere, der kan og vil selv.
Thomas Adelskov (S)
Formand for KL’s Social- og Sundhedsudvalg
Odense-sagen og tårnhøje fejlprocenter i kommuner i sociale sager. Altinget sætter fokus på, hvordan det står til med retssikkerheden på det sociale område – og om der overhovedet er råd til serviceniveauet, som det er i dag.
Har du input eller tip, så skriv til socialredaktør Kasper Frandsen på [email protected] eller ring på 53733518.
Når mange kommuner skal spænde livremmen ind de kommende år, må borgerne sænke deres forventninger til, hvilke ydelser de kan få på især det specialiserede sociale område.
Sådan lyder det fra både kommunernes interesseorganisation, KL, og Socialcheferne, der skal administrere de nye besparelser. Her er det især en hårdt presset økonomi ude i kommunerne, der fra næste år bliver udfordret yderligere af regeringens nye omprioriteringsbidrag.
”Vi vil gerne give ydelser, der er kompetente og omsorgsfulde overfor den enkelte. For at kunne tilgodese efterspørgslen inden for de fastsatte rammer har vi har prøvet at lave omstruktureringer og ændre ydelserne fra at have et individuelt sigte til at give ydelser, der modtages i grupper. Sidstnævnte er billigere og ofte bedre,” siger formanden for Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Helle Linnet, og fortsætter: