Udlændingeservice skærper effektiviteten

NYHED: Den tidligere så udskældte Udlændingeservice har nu en langt hurtigere sagsbehandling. Det er Lean-metoden, der har effektiviseret arbejdet.
Marie Louise Gørvild
Fakta

Fakta om LEAN 

- Lean bliver også kaldt Toyota-modellen. Det var nemlig denne virksomhed, der for 40 år siden begyndte at trimme sine arbejdsgange. Siden er det blevet et styringsprincip, der sigter mod at tilføre værdi til kunderne ved at minimere "organisatorisk" spild af virksomhedens ressourcer.


- Lean blev populær i Danmark for fem år siden. Siden er det gået stærkt. I dag har tre ud af fem produktionsvirksomheder indført Lean. De seneste år har også offentlige administrationer og forvaltninger indført princippet. Ideen er, at der også i administrationer findes produktionslignende processer og rutinearbejde, som det i høj grad kan betale sig at trimme.


Kilde: DJØF

Med en målrettet indsats er det nu lykkedes Udlændingeservice at skabe markante forbedringer af sagsbehandlingen. Styrelsen har nemlig i årets første syv måneder behandlet 3.300 ansøgninger fra udenlandske praktikanter, au pair-ansøgere og forskere.

Og det er langt flere ansøgninger end normalt. I den tilsvarende periode i 2006 blev afgjort ca. 2.500 ansøgninger.

Ny metode virker
Opskriften på successen lyder på en ny arbejds- og ledelsesmetode. Det er den såkaldte 'Lean-mode', som Udlændingeservice nu er hoppet med på. Lean, der betyder 'trimmet', er et styringsprincip, der sigter på at effektivisere arbejdsgange, bl.a. ved at finde frem til ressourcespild.

Efter en del kritik af den tidligere Udlændingestyrelse kom Integrationsministeren med en handlingsplan. På baggrund af den begyndte Udlændingeservice i august 2006 på en frisk ved at indføre Lean. Og det har, ifølge centerdirektør Inge Bruhn Thomsen, skabt fokus på, hvor der kunne effektiviseres.

"Vi har i første omgang fokuseret på at få fælles sagsstyringsreoler. De har den fordel, at det bliver meget synligt for medarbejderne, hvor der er behov for en ekstra indsats," fortæller Centerdirektør Inge Bruhn Thomsen.

Dokumentation

LEAN i staten

Ca. 15 pct. af de statslige organisationer har i høj grad indført Lean

Ca. 15 pct har i nogen grad indført Lean

Ca. 10 har det i mindre grad.

På kommunalt plan har ca. 25 pct. i nogen eller høj grad indført Lean

Kilde: Rambøll Management


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024