B 91 om legalisering af hash

Claus Iversen
Dokumentation

Fremsat den 18. februar 2003 af Line Barfod (EL) og Pernille Rosenkrantz-Theil (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om legalisering af hash

 

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af 2003 at fremsætte lovforslag, der legaliserer brugen af hash og dyrkning af cannabis, muliggør import af og handel med hash samt udbygger den offentlige behandling af misbrugere.

Bemærkninger til forslaget

Argumenterne for at legalisere hash er så glimrende formuleret af formanden for Venstres Ungdom Storkøbenhavn, Henrik Højstrøm, i Jyllands-Posten, København den 19. februar 2002:

»Vi skal have ophævet forbudet mod hash. Alt for længe har forbudet eksisteret uden at have nogen anden effekt end at kriminalisere ca. en fjerdedel af Danmarks befolkning. I Holland, Schweiz og Belgien har man gennemført og løsnet op for lovgivning omkring brug og salg af bløde stoffer (hash). Dette er sket ud fra en betragtning om, at strafforfølgelse og fortsat kriminalisering af hashbrugere som oftest medfører en forøget risiko for at låse den enkelte fast i egentlige narkotikamiljøer. Dermed øger man betydeligt sandsynligheden for at tvinge vedkommende ud i et narkomisbrug. Som med alkohol og chokolade er der også med hash mulighed for både brug og misbrug. Det er en indgriben i den personlige frihed fortsat at fastholde forbudet. Hvis det var under forudsætning af at ville beskytte de svage mod fristelser, har vi at gøre med en fejlslagen holdning. I stedet for at bruge ressourcer på en fortsat hashbekæmpelse og forudsigelige politirazziaer på Christiania kunne man bruge disse på forebyggende/oplysende kampagner, som vi kender dem fra alkohol og cigaretter. Staten er i ønsket om at beskytte og tage vare på de svageste i den bedste mening kommet til at støde dem fra sig. At opretholde et forbud mod hash er det samme som at statsstøtte HA-rockere og andet kriminelt slæng, og det er ikke statens opgave. Det ville tværtom være at stikke den organiserede kriminalitet en knockout at legalisere markedet. Netop fordi afstanden mellem bløde stoffer som alkohol og hash og de hårdere stoffer ville blive gjort større. Så lad os nu få legaliseret hash!«

Ole Espersen, tidligere justitsminister, ved 4. høring om hash, hamp og kultur, den 22. september 2001:

»Vi ved, at mindst 800 tons hash hvert år forhandles over grænserne. Vi ved også, at pengene i høj grad går til terror og andre forbrydelser. Der skabes kriminelle miljøer, samtidig med at politiet sættes ind stort set forgæves.

Jeg forestiller mig ikke, at det kan være svært at finde en form for legalisering eller afkriminalisering, der kan prøves – måske som i Holland med de såkaldte coffee shops eller som i Slesvig-Holsten, hvor der er politisk enighed om en såkaldt apotekermodel. Eller en kombination af de to modeller sammen med hjemmedyrkning og et mindre legalt salg – ligesom man ser det i Schweiz i dag.

Hash er forbudt ifølge en FN-konvention. Alle konventioner kan opsiges, men det ville politisk set være en besværlig sag.

Næh, man er nødt til at lave nogle forsøg og argumentere politisk i forhold til andre lande. Måske kan man begynde med at få lavet nogle tilføjelser – eller protokoller til konventionerne – der tillader, at man eksperimenterer sig frem.«

Enhedslisten mener, forbuddet er ude af trit med den almindelige retsopfattelse, og at kriminaliseringen er ødelæggende for Christiania og mest til fordel for de velorganiserede kriminelle.

Enhedslisten ønsker, at danske apoteker kan importere og sælge hash fra lande, hvor produktionen er lovlig og på fairtrade-vilkår. Da apotekerne har erfaring med at sælge og vejlede om produkter, som er farlige i overdoser, finder Enhedslisten, at de bør have eneret på salget. Prisen skal fastsættes i samarbejde med Konkurrencestyrelsen og give plads for afgift og normal profit. Provenuet fra afgiften bør bl.a. finansiere behandling af afhængighed og hashpsykoser og en informationskampagne målrettet unge. Sundhedsstyrelsens seneste undersøgelse viser, at ca. hver 4. unge blandt de 15- og 16-årige har prøvet at ryge hash, hvilket er en voldsom stigning. Det vurderes tilmed, at 3.000 unge under 15 år har akut brug for hjælp til at komme ud af et for stort forbrug. Men alene til de ældre misbrugere, som selv ønsker at få hjælp til at komme ud af misbruget, er der stor mangel på egentlige behandlingstilbud. Også forbruget af de såkaldte (farligere) party drugs er i stærk stigning blandt unge. Det er derfor på høje tid, at der tages nye initiativer, og Enhedslisten tror på, at en legalisering af hashen, som regnes for et blødt rusmiddel, en mere nuanceret informationskampagne og etablering af forskellige behandlingstilbud kan holde flere unge fri af de kriminelle miljøer og væk fra hårde stoffer samt udvide og effektivisere behandlingstilbuddene.

Enhedslisten ønsker ikke, at en legalisering af hash skal få forbruget til at stige, forbrug af selv såkaldt bløde rusmidler bør altid ske med måde. Men Enhedslisten ser gerne, at forbruget af hårde stoffer erstattes af hash, og det er der en mulighed for, hvis hash ikke længere er forbudt og forhandles langt væk fra de kriminelle pushere.

Salg af hash bør ikke ske til unge under 15 år.

 

Skriftlig fremsættelse

Line Barfod (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om legalisering af hash.

(Beslutningsforslag nr. B 91).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024