B76 om formidling af information om ydelser i det offentlige og private sundhedsvæsen

Claus Iversen
Dokumentation

Fremsat den 23. januar 2003 af Sophie Hæstorp Andersen (S) og Lone Møller (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om formidling af information om ydelser i det offentlige og private sundhedsvæsen

 

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af denne samling at sikre, at der etableres én fælles informationskanal, en hjemmeside, hvor offentlige og private sygehuse, private klinikker og privatpraktiserende sundhedspersoner samt andre institutioner, der leverer sundhedsydelser, kan informere borgerne om deres ydelser. Informationen gives efter retningslinjer udstukket af Sundhedsstyrelsen, som også vil være instans for kvalitetssikring af al information, der tilbydes borgerne via hjemmesiden.

Bemærkninger til forslaget

Forslaget skal betragtes som et alternativ til at liberalisere reglerne for markedsføring af sundhedsmæssig virksomhed. Forslagsstillerne mener ikke, at det vil være til borgernes gavn at tillade markedsføring af sundhedsydelser efter principperne i lov om markedsføring. Hensynet til at styrke borgernes frie valg og sikre øget information om kvalitet og ventetider m.m. til patienterne bør i stedet opnås via den her foreslåede model for kvalitetssikret information om sundhedsydelser.

Det voksende marked for private sundhedsydelser, det frie offentlige sygehusvalg og borgernes mulighed for henvisning til behandling på privathospital ved en ventetid på over 2 måneder øger behovet for gennemsigtighed og overskuelighed vedrørende udbuddet af offentlige og private sundhedsydelser.

Borgere med et behandlingsbehov har brug for information om ventetider, behandlinger m.v., uanset om de behandles i offentligt eller privat regi. De har tillige brug for let og overskueligt at kunne sammenligne karakteren af ensartede behandlinger, når den foretages et sted frem for et andet, og for at kunne sammenligne behandlingspriser, kvalitet og f.eks. sundhedspersonalets uddannelse, når det drejer sig om privatfinansierede behandlinger.

Et voksende marked af private sundhedsydelser øger behovet for lettilgængelig, gennemskuelig, lødig og fyldestgørende information om behandlingstilbuddet. Udviklingen betyder en stigende markedsføring af private sundhedsydelser; men sundhedsydelser er ikke – og bør heller ikke udvikle sig til at være – velværeprodukter som f.eks. fitnesstilbud, frisørbehandlinger eller egentlige konsumvarer, af hvilke man kan få to for en’s pris.

Mennesker, der har et behandlingsbehov og et ønske om helbredelse og afklaring af deres sygdom, vil have en tendens til at være særlig påvirkelige i forhold til reklamering for sundhedsydelser. Forslagsstillerne finder det derfor nødvendigt at opretholde en mere restriktiv lovgivning for reklamering for sundhedsydelser i forhold til andre produkter, der i dag kan markedsføres med hjemmel i lov om markedsføring.

Det foreslås derfor, at der etableres én fælles informationskanal til borgerne om private og offentlige sundhedsydelser efter følgende retningslinjer:

1. Der etableres én fælles hjemmeside, hvor alle autoriserede sundhedsudbydere kan informere om deres behandlinger. Private såvel som offentlige sundhedsudbydere skal kunne informere om behandlinger og sundhedsydelser. Hjemmesiden kan evt. understøttes af et trykt katalog med de informationer, der også findes på hjemmesiden.

2. Informationer, der kan lægges på hjemmesiden, er som udgangspunkt de samme som under den nuværende lov om reklamering for sundhedsydelser, dvs. oplysninger om:

– adresse, telefonnummer, typer af behandling, åbningstider,

– ventetider på offentligt visiterede behandlinger og

– priser for ikke offentligt visiterede behandlinger som f.eks. massage, fysioterapi, zoneterapi etc.

Derudover skal det også være muligt at:

– bruge billeder og tegninger af behandlingsstedet,

– angive særlige arbejds- eller interesseområder som f.eks. børnetandpleje, idrætsskader etc., behandling af rygproblemer, behandling af sportsskader, behandling af muskel- og ledsygdomme samt i øvrigt behandling af patienter med en given sygdom eller et givent handicap,

– angive teknisk udstyr,

– oplyse om godkendelse af en offentlig myndighed (f.eks. Sundhedsstyrelsen) samt

– give statistiske oplysninger og lægevidenskabelige undersøgelser med tydelig kildeangivelse og

– oplyse om principper for opfølgning i form af f.eks. en genoptræningsplan, hvor også oplysninger om tværamtsligt eller tværkommunalt samarbejde kan indgå.

Forslagsstillerne ønsker ligeledes, at der stilles krav om følgende informationer:

– transportmuligheder, tilgængelighed og serviceydelser for handicappede,

– oplysninger om muligheder for erstatning og forsikring ved fejlbehandling og

– oplysninger om kendte bivirkninger ved behandlingen

Hjemmeside og evt. katalog kan udarbejdes og vedligeholdes af en privat udbyder, men skal godkendes af Sundhedsstyrelsen, som er garant for, at oplysningerne er retvisende og sammenlignelige og tilgængelige.

Hjemmesiden er i sagens natur offentlig tilgængelig, og kataloget bør være tilgængeligt på biblioteker og hos praktiserende læger, og hvor det ellers vil være relevant.

Udgifterne til etablering og drift af hjemmeside samt evt. et trykt katalog finansieres af de deltagende sundhedsudbydere. Staten finansierer Sundhedsstyrelsens arbejde med udvikling af retningslinjer og løbende kvalitetssikring af hjemmesidens og katalogets informationer.

Det skal være frivilligt for sundhedsudbydere at deltage i hjemmeside og evt. katalog; men der skal ikke være tvivl om, at formålet med at sikre ensartet og lødig information på en hjemmeside og et evt. katalog efter ovenstående retningslinjer er, at borgerne får bedst mulig information om de behandlinger, sundhedsudbydere tilbyder. Borgerne skal rustes bedst muligt til at træffe det for dem rigtige valg. Målet bør være så fyldige, retvisende og sammenlignelige informationer som muligt.

Fordelene ved den foreslåede model er:

– Alle informationer samles ét sted. Dermed bliver det lettere for borgere med et behandlingsbehov at træffe et kvalificeret valg af sundhedsbehandler.

– Hjemmesiden sikrer en højere grad af ensartet og sammenlignelig information til gavn for borgere med et behandlingsbehov.

– Den reducerer risikoen for, at sundhedsudbydere via reklame skaber præferencer for valg at netop deres »produkt« frem for andre »produkter« som følge af reklameindsatsen og ikke, fordi udbyderne ud fra objektive kriterier tilbyder et bedre produkt end deres konkurrenter.

– Det bliver billigere for den enkelte udbyder af behandlinger at informere og reklamere via hjemmesiden end via almindelige markedsføringsmedier. Når informationerne samles ét sted, tilskyndes udbyderne tillige til at anvende denne kanal til at informere om deres behandlinger.

– Der tilskyndes til øget konkurrence mellem udbydere i sundhedssektoren, idet informationer om ydelser og pris gøres direkte sammenlignelige og samles ét sted.

Integration med den fælles offentlige sundhedsportal

Amtsrådsforeningen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, H:S, Københavns og Frederiksberg Kommuner samt Sundhedsstyrelsen er i fællesskab ved at etablere en fælles offentlig sundhedsportal. Portalens fokus er patienten i centrum og kommunikation mellem sundhedsvæsenets parter. Det vil være naturligt at lade den her foreslåede hjemmeside integrere med den fælles offentlige sundhedsportal eller som minimum forbinde de to via link.

Økonomi

Udgiften til udvikling, etablering og drift af hjemmesiden vil variere alt efter dens tekniske udformning enten som selvstændig portal eller som en integreret del af den fælles offentlige sundhedsportal.

Der kan vælges en model, hvor udvikling, drift og vedligeholdelse af hjemmeside og evt. katalog finansieres i fællesskab af de sundhedsudbydere, der annoncerer på hjemmesiden. Der opstilles en betalingsnøgle, således at annonceringsudgiftens størrelse er afhængig af den enkelte sundhedsudbyders omsætning.

Da det er af væsentlig offentlig interesse, at hjemmesiden med evt. tilhørende katalog formidler information, der er kvalitetssikret af en offentlig instans, afholder staten i en sådan model udgiften til Sundhedsstyrelsens arbejde hermed.

 

Skriftlig fremsættelse

Sophie Hæstorp Andersen (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om formidling af information om ydelser i det offentlige og private sundhedsvæsen.

(Beslutningsforslag nr. B 76).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024