Førstebehandling af L171
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
15) Første behandling af lovforslag nr. L 171:
Forslag til lov om ændring af lov om offentlig sygesikring. (Etablering af personlige elektroniske medicinprofiler og indførelse af mulighed for at opkræve gebyr for godkendelse af ernæringspræparater som tilskudsberettigede). Af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen). (Fremsat 26/2 2003).
Lovforslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Preben Rudiengaard (V):
Dette lovforslag har to hovedelementer, nemlig etablering af
personlige elektroniske medicinprofiler og en mulighed for at
opkræve gebyr for godkendelse af ernæringspræparater, som er
tilskudsberettigede.
Jeg vil gerne holde mig til de personlige elektroniske
medicinprofiler, for det er et system, en metode, som jeg vil
tillade mig at postulere, at det danske sundhedsvæsen har
ventet på i mange, mange år. Man kan stå klokken 2 om natten
og modtage en akut medicinsk patient, der er oppe i alderen.
Man står og skal til at behandle, men man ved ikke, hvad
vedkommende har fået af medicin. Det har været kaotisk under
indlæggelsen hjemmefra osv., og mange ældre mennesker har en
reduceret hukommelse vedrørende meget af det medicin, de får.
Så bliver man som læge nødt til at prøve at søge de
oplysninger, så man ikke bliver hængt op bagefter for
fejlmedicinering osv.
Her gives mulighed for, at man kan gå ind på denne
elektroniske medicinprofil og se, hvad fru Jensen har fået af
medicin, og det er en forbedring. Jeg vil sige, at 10-15 pct.
af de patienter, der bliver indlagt på de medicinske
afdelinger, bliver indlagt, fordi de har taget forkert
medicin og rodet rundt i medicinen. Vi kan også se af disse
profiler, hvilke mennesker der lider af allergi af den ene
eller anden art, så man ikke dummer sig som læge ved at give
noget forkert medicin, som patienten ikke kan tåle, så det er
en fantastisk god ordning, og jeg kan sige, at der er mange i
sundhedsvæsenet, der prioriterer den højt og synes, den er
god.
Kl. 19.50
Nogle har stillet spørgsmål om ordningen, og her må jeg
for det første sige, at ministeren har lagt op til i
lovforslaget, at den skal være obligatorisk. Det mener jeg er
rimeligt, for så får vi ikke det bureaukratiske rod med, at
man skal vælge fra og til, osv., så det er en fordel.
Hvem skal have adgang? Selvfølgelig skal lægerne have
adgang til den, men lægerne skal også vise, hvem der går ind,
og hvornår man går ind, så man hele tiden kan registrere, at
det ikke bare er for morskabs skyld, man går ind og ser, hvad
hr. og fru Jensen har fået af medicin. Den skal kun bruges,
når lægen er i tvivl, og når lægen ønsker at medicinere.
Apotekerne skal også kunne gå ind, men med patientens
accept, og patienten selv skal også kunne gå ind via
sundhedsportalen. Tænk engang, hvor mange der kan sidde
derhjemme og så sige: Det er den medicin, vi får. Det er da
en enorm fordel, især for vore ældre, som kan give tilladelse
til, at hjemmeplejen også kan gå ind. Jeg er overbevist om,
at der her ligger et potentiale til at gøre sikkerheden,
kvaliteten og effektiviteten meget, meget bedre i det danske
sundhedsvæsen.
Angående ernæringspræparaterne kan jeg sige, at det er
en bagatel, som vi kan støtte, så jeg skal derfor meddele, at
Venstre kan støtte lovforslaget.
(Kort bemærkning).
Lene Garsdal (SF):
Nu hører vi, at det er godt, når lægen kommer ud til gamle
fru Jensen og kan få at vide, hvad hun har fået, og jeg er
helt enig i, at det vil være godt, at lægen har et sted, han
kan slå op i. Men så vil jeg gerne høre, hvorfor al medicin
skal være omfattet. Hvis jeg, der ellers ikke får så meget
medicin til daglig, pludselig får udskrevet noget medicin,
hvorfor skal det så ind i et register og siden slettes igen?
Hvad er formålet med det? Det er det ene.
Så sagde hr. Preben Rudiengaard, at apotekerne også
skulle have mulighed for at gå ind, men at der skulle
samtykke til. Men som jeg forstår lovforslaget, skal man give
det samtykke, når medicinen langes over disken, og så er det
jo ikke sikkert, at patienten er der. Hvordan kan apotekeren
kvalitetssikre den medicin, han udleverer?
(Kort bemærkning).
Preben Rudiengaard (V):
Nu er jeg jo så heldig, at jeg ved, fru Lene Garsdal er læge,
og derfor må jeg sige, at når man kommer ud til patienten,
behøver man jo ikke ligefrem at skulle stå og ordinere noget
lige på stedet. Det kan jo godt være, at der bliver skrevet
en recept, som patienten kan hente næste dag, og det vil
sige, at hvis patienten ikke selv er i stand til at forklare
nøjagtigt, hvilken medicin vedkommende får, kan man gå hjem
og tage den test, man ønsker.
Om fru Lene Garsdals medicin skal registreres? Ja, det
synes jeg da er udmærket, for fru Lene Garsdal kunne jo gå
hen og blive syg og være penicillinallergiker, så hun ikke
selv kunne tage vare på det, eller hun kunne blive kørt ned
af en bil og få Prednison, osv. Det kunne da være rart, at
man vidste det, så det er fordelen ved, at det er en
obligatorisk ordning.
Med hensyn til det andet, som fru Lene Garsdal spurgte
om, røg min taletid nu, så jeg håber, der kommer et fornyet
spørgsmål.
(Kort bemærkning).
Lene Garsdal (SF):
Det andet var, at apotekeren skal have samtykke, når
medicinen udleveres. Men hvis han ikke får samtykket, har han
ikke mulighed for at kvalitetssikre sin medicin. Det er der
jo ingen sikkerhed for. Lægen kan gå ind og kigge i
registret, men det er jo netop ikke noget krav, så vidt jeg
forstår forslaget.
Jeg vil i øvrigt sige, at det er et lidt svært forslag
at læse, fordi der ligger meget i bemærkningerne. Men det er
jo ikke noget krav, så det vil sige, at bagefter vil man ikke
kunne rejse erstatningskrav over for lægen, hvis han ikke har
været opmærksom. Så jeg vil gerne høre, hvordan det kan være,
at man ikke har ladet det være et krav.
(Kort bemærkning).
Preben Rudiengaard (V):
Med hensyn til apotekets kvalitetssikring må jeg sige, at
patienten kan jo sige: O.k., du må gerne kigge her. Men
kvalitetssikringen står og falder jo i bund og grund med den
ordinerende læge. Det er den ordinerende læge, der har
ansvaret for, hvad der udskrives, det er ikke apoteket, så
den debat synes jeg ikke er helt kvalitetssikker.
Kl. 19.55
Så med hensyn til, at der er ikke noget krav til, at
lægen må gå ind: Jamen fru Lene Garsdal ved jo godt, at
lægelovens § 6 siger, at læger skal vise omhu og
omhyggelighed ved udøvelsen af deres gerning. Så i de
tilfælde, hvor lægen føler, der er behov for, at man skal
ind, går lægen selvfølgelig ind, fordi han er i tvivl. I
andre tilfælde ønsker han ikke at gøre det.
Så jeg synes da ikke, det skal være obligatorisk, at
lægerne absolut skal gå ind. Det kan også være unødigt. Så
det ser jeg ingen problemer i.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Lene Garsdal, tredje og sidste korte bemærkning.
(Kort bemærkning).
Lene Garsdal (SF):
Nu har vi et patientklagesystem. Og det er selvfølgelig,
fordi der af og til er nogle, der kan klages over. Så man kan
ikke altid sige, at læger udfører deres arbejde, som de skal.
Og derfor kan jeg ikke forstå, at der ikke skal være et krav.
Men det kan vi jo så vende tilbage til.
Det andet er, at så vidt jeg kan se, må det blive et
meget stort register med en forfærdelig masse data, som er
meget personlige og er meget følsomme. Og der vil jeg høre,
om der er sikkerhed for, at patientsikkerhedsloven er opfyldt
med det her. Der kan komme til, kan jeg se, i de følgende
faser at ligge f.eks. diagnoser i det her register. Er man
sikker på, at sådan nogle ikke slipper ud til forkerte?
(Kort bemærkning).
Preben Rudiengaard (V):
Det er jo således, at det kun er læger, der er berettiget til
at gå ind uden patientens samtykke. Og derfor skulle der jo
ikke slippe noget ud, for læger har jo som omtalt en
tavshedspligt. Det burde fru Lene Garsdal jo også være meget
vidende om. Så der bør ikke kunne slippe noget ud.
Og med hensyn til lovgivningen - jeg er ikke jurist - må
jeg så henholde mig til, at de ting, der står i
bemærkningerne til loven, er undersøgt, og der er ingen
problemer med det her. Så lad os nu sige, at det her er en
kæmpe landvinding til gavn for vores patienter. Det er ikke
til gavn for lægerne. Det kan det være lidt i forbindelse med
sikkerheden i deres ordination, men det er primært til gavn
for vores patienter.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Sophie Hæstorp Andersen som ordfører.
Sophie Hæstorp Andersen (S):
Jeg skal allerførst sige, at den rigtige ordfører, hr. René
Skau Björnsson, ikke kan være til stede i salen, så jeg læser
hans tale op. Jeg skal også sige, at det, som min tale kommer
ind på, også er dækkende for Det Radikale Venstre, hvis
ordfører heller ikke kunne være her i dag
Sundhedsministeren har fremsat et toleddet lovforslag.
Det ene led giver mulighed for at opkræve et
omkostningsbestemt gebyr for at godkende visse kosttilskud
som værende tilskudsberettigede. Og da vi i Socialdemokratiet
ingen problemer har med det forslag, vil jeg ikke bruge tid
på det her i dag. I stedet vil jeg knytte et par kommentarer
til forslagets anden del, nemlig forslaget om at indføre
personlige elektroniske medicinprofiler.
I forslaget, som vi i øvrigt også hilser velkomment,
gemmer der sig nemlig dybe principielle problemer om grænsen
mellem respekten for privatlivets fred og samfundets hensyn
til at sikre alle den bedste behandling.
Indførelse af personlige elektroniske medicinprofiler
vil for sundhedsvæsenet være et vigtigt værktøj i
bestræbelserne på at undgå fejlmedicinering og uheldige
interaktioner mellem præparater samt mindske
allergiproblemer. Men det vil også være en samling, som det
allerede er kommet frem i debatten, af ofte meget
personfølsomme oplysninger, som det må være af største
vigtighed at beskytte. Hermed står vi med to modsatrettede
interesser, der begge i sig selv er anerkendelsesværdige.
Derfor skal vi passe meget på i vores arbejde som
lovgivere at sikre os det bedst mulige beslutningsgrundlag at
afveje de to interesser på. Jeg er derfor også glad for det
store forarbejde, ministeren med den brede høring har lagt
for dagen, ligesom vi synes, det er gode ændringer,
høringssvarene har givet anledning til. Og det lover godt for
det videre arbejde.
Ud over den principielle betragtning, vi må holde os for
øje, vil jeg på dette tidspunkt kun knytte en enkelt
bemærkning til forslagets indhold. Det forekommer mig en
anelse skævt, at der på den ene side lægges op til, at de
elektroniske medicinprofiler skal være obligatoriske for
borgerne, altså at det ikke er muligt at melde sig ud eller
takke nej, mens det for det lægelige personale skal betragtes
som et tilbud at anvende profilerne.
Her mener jeg og Socialdemokraterne, at man kunne
overveje at lade pligt følge pligt, så det blev obligatorisk
også for lægerne at benytte systemet. Borgerne skal helst
ikke føle, at de tvinges til noget, der så måske ikke bliver
brugt i den sidste ende.
Kl. 20.00
Som fru Lene Garsdal også har været inde på, giver det
ikke mening, at man jo heller ikke bagefter efterfølgende kan
komme og klandre nogen for ikke at have brugt oplysningerne,
når nu man har gået igennem det arbejde med at få dem
registreret.
Men som sagt ser Socialdemokraterne frem til at arbejde
videre med forslaget i udvalget, hvor vi kan få belyst
forslagets forhold og konsekvenser nærmere.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Birthe Skaarup som ordfører.
Birthe Skaarup (DF):
Vi bør have bedre styr på medicinen. Det har vi hørt i mange
år. For mange nye lægemidler giver bedre behandling og færre
bivirkninger. Der bliver flere og flere ældre og med det
følger også mere brug for medicin.
Men vi har også en medicinalindustri, som giver vort
land stor eksport. Blot er der en bagside, og det er de
stigende udgifter. Man har bl.a. forsøgt at få styr på
problemerne ved prisaftaler med industrien osv., osv. Der har
som sagt været foretaget flere initiativer, men til trods for
det har udgifterne til stadighed været stigende. Det er
fakta.
Nu fremsætter regeringen så forslag om etablering af
personlige elektroniske medicinprofiler. Mange patienter får
ordineret medicin både af den praktiserende læge og på
sygehuse, men man mangler overblik over, hvilken medicin
patienten egentlig får. Er det den rigtige medicin, og får
den enkelte den rette dosis? Derfor er det på høje tid at
sikre, hvilke receptpligtige midler den enkelte patient får
udleveret.
De medicinske profiler vil efter det foreliggende komme
til at indeholde oplysninger om alt, hvad en patient har fået
af receptpligtig medicin, uanset om det er ordineret af egen
læge, af praktiserende læge, vagtlæge eller speciallæge.
Vi finder i Dansk Folkeparti, at man over årene har
mulighed for også at implementere forskellige faser i
profilerne, og det vil blive et godt tiltag, når det også
kommer i værk.
Det bør være således fremover, at når en borger bliver
akut indlagt, så er der mulighed for lynhurtigt at få
overblik over, hvilken medicin patienten får og som sagt for
hvad. I dag ved den praktiserende læge ikke, hvad sygehuset
eller speciallægen har ordineret. Det kan betyde
fejlmedicinering, ligesom forskellige medicintyper kan
modvirke hinanden. Når man så tillige også i en senere fase
får interaktionsdatabasen ind i systemet, kan dette
modvirkes, så den præcise ordination gives.
Vi synes, at det bliver et godt redskab til borgerne,
hvilket er en vægtig grund til at oprette disse personlige
elektroniske medicinprofiler.
Det er da også begrundelsen for, at Datatilsynet, for at
man kan oprette en sådan profil, mener, at det er det, der
skal til. Man bør være på vagt over for, at medicinske
profiler ikke bliver misbrugt. Det er en nyskabelse, at
borgerne får adgang til profilerne, og at de selv får
oversigt over dem, men også at lægernes og apotekernes
personale får adgang til de personlige medicinprofiler.
Selvfølgelig bliver vi nødt til at overveje fordele og
ulemper ved registrering af så personfølsomme oplysninger.
Men efter vores vurdering er fordelen ved at få det her
samlede overblik over medicinen, at det vil betyde utrolig
meget, bl.a. en mere sikker behandling.
Juraen i dette forslag fylder naturligvis meget i
høringssvarene, som følger med forslaget, og efter
høringsrunden er lovforslaget da også rettet til. Men stadig
væk er der jo nogle, bl.a. fra Det Etiske Råd, der har nogle
betænkeligheder ved forslaget, fordi det er obligatorisk for
alle medicinbrugere at tilslutte sig denne ordning.
Dansk Folkeparti mener, at såfremt der skal være en
ordning som denne, så bør den være obligatorisk, for ellers
mister forslaget helt sin værdi. Men vi mener også, at det
naturligvis skal være et skriftligt samtykke, der skal være
over for apotekerne og personalet. Vi mener, at de vandtætte
skotter skal være for at sikre misbrug også over for
patienterne, så de kan føle sig sikre, når de siger ja til
dette forslag.
Kl. 20.05
Nu er det jo ikke alle læger og apoteker, som kan indgå
i et sådant samarbejde - det har vi da også bemærket -
fordi de ikke ønsker at være med på denne her ordning, eller
fordi deres uddannelse mangler. Og her er lidt et skisma,
synes jeg, i, at de ikke er forpligtet til at tilslutte sig
ordningen.
Dansk Sygeplejeråd mener, at der skal gives personligt
tilsagn ved hvert lægemiddelkøb, men efter min opfattelse
står det faktisk i forslaget, at apotekerne og
apotekspersonalets adgang udtrykkeligt forudsætter samtykke
fra den registrerede. Og borgerne kan så yderligere også
drøfte deres medicinprofil med pårørende og andet
sundhedspersonale, det er man jo helt selv herre over, via
udskrift, men også via hjemmecomputer.
Vi er glade for, at der står, at en læge aktuelt skal
have en patient i behandling. Det synes jeg også er lidt af
en sikring, men også det, at Lægemiddelstyrelsen er den
dataansvarlige. Det er faktisk en strafbar handling, såfremt
man uberettiget indhenter oplysninger om en person her.
Allersidst vil jeg lige sige, at vi i Dansk Folkeparti
føler, at der skal gennemføres en oplysningskampagne. Det er
en meget vigtig del, der skal indføres nu, og det er en meget
vigtig del, at alle bliver helt klart informeret om, hvad det
er, der er undervejs.
Til allersidst kan vi med hensyn til det andet
delelement i forslaget i Dansk Folkeparti tilslutte os det.
Det handler om ernæringspræparater. Det eneste, der er her,
er selvfølgelig, at det skal være omkostningsneutralt, som
det hidtil har været.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Else Theill Sørensen som ordfører.
Else Theill Sørensen (KF):
Jeg har nogle gange haft den tanke, at der måske er flere,
der tager skade på helbredet af for meget medicin end af for
lidt. Det er nu nok en overdrivelse at sige, men et faktum
er, tror jeg, at der er mange, der får for meget og forkert
medicin.
Det må selvfølgelig være målet, at hver eneste patient
får den medicin, som han eller hun har brug for, hverken mere
eller mindre, og at det er den rigtige medicin. Det er f.eks.
uhyre vigtigt, at to forskellige præparater for hver sin
lidelse ikke spiller sammen på en uhensigtsmæssig måde til
skade for patientens helbred.
For at sikre den optimale anvendelse af ordineret
medicin er det bl.a. nødvendigt, at den ordinerende læge ved,
hvilke præparater patienten i forvejen er i behandling med.
Det er bl.a. til det formål, det nu foreslås at oprette et
elektronisk register over de enkelte medicinbrugeres
personlige elektroniske medicinprofiler, det vil sige
oplysninger om de enkelte brugeres køb af lægemidler og visse
andre oplysninger.
Ikke mindst i relation til ældre mennesker, der ofte får
meget medicin, vil de elektroniske medicinprofiler være til
stor nytte. Mange ældre har svært ved at huske præcis, hvilke
præparater de får og har måske også svært ved at bevare
overblikket over, hvad det enkelte præparat er ordineret
imod. Men også for yngre patienter kan det bestemt være
nyttigt, at lægen hurtigt kan få et overblik over det
aktuelle medicinforbrug, inden nye præparater udskrives.
Når der som her foreslået oprettes et register, og ikke
mindst når det er et elektronisk centralt register, melder
der sig naturligvis spørgsmål som f.eks. beskyttelse af data,
og om hvem der skal have adgang til registrene og under
hvilke betingelser.
Jeg vil ikke komme ind på de enkelte dele af den
problemstilling, men bare sige sammenfattende, at i Det
Konservative Folkeparti er vi godt tilfredse med forslaget,
som det er udformet her, og vi kan støtte det. Deri ligger
også, at vi kan støtte den anden lille del af lovforslaget.
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Fru Lene Garsdal som ordfører.
Lene Garsdal (SF):
I SF er vi enige i, at en patient og lægen ofte kan mangle et
overblik over, hvilke lægemidler patienten får. Det er et
problem, ikke mindst for patienten, hvis hun får flere slags
medicin, som eventuelt kan reagere med eller imod hinanden.
En medicinprofil vil kunne reducere risikoen for
fejlmedicinering, hvis oplysningerne bruges til sikring af
kvaliteten af behandlingen.
Kl. 20.10
Det er godt, at der med dette lovforslag tages hul på
etableringen af personlige, elektroniske medicinprofiler, som
kan blive et skridt i retning af kvalitetssikring af den
enkelte borgers medicinbrug.
Forslaget indebærer meget vidtgående beføjelser til
ministeren med hensyn til at fastsætte nærmere regler for
registret.
De fyldige høringssvar bekræfter, at et register med så
følsomme oplysninger kan give anledning til mange
indvendinger og bemærkninger.
Som SF ser det, er det fornuftigt at starte med at lade
apotekerne indberette til et system, som ligger tæt op ad de
systemer, apotekerne har i forvejen, og så siden udbygge
systemet til i hvert fald at omfatte sygehussektoren. Vores
bekymring ligger i, at alle recepter, som udleveres på
apoteket, skal indberettes, og at borgeren ikke får mulighed
for at sige nej.
Det vil, så vidt jeg kan se, betyde, at de rettigheder,
patienten har efter patientrettighedsloven i forhold til
videregivelse af helbredsoplysninger, kraftigt reduceres. Det
ville især gælde, hvis oplysningerne i registeret senere
suppleres med endnu mere følsomme oplysninger, f.eks.
diagnoser, som der er lagt op til. Det finder vi katastrofalt
i SF.
Følsomme persondata bør ikke ligge samlet i én stor
database. Som Datatilsynet også påpeger, vil der blive
indsamlet en meget stor datamængde, der kun i visse tilfælde
vil være brug for, og som kun bør oprettes, hvis der er
væsentlige samfundsinteresser, der taler for det. Jeg har
svært ved at se, hvilke samfundsinteresser der skulle gøre
det nødvendigt, at al receptpligtig medicin skal udleveres
til registeret, og hvorfor den enkelte ikke kan få mulighed
for at sige nej.
Der er efter SF's opfattelse behov for i udvalgsarbejdet
nøjere at se på, hvilke oplysninger der bør ligge i
databasen, og om al receptpligtig medicin skal registreres
for hver enkelt borger. Det Etiske Råd har tilsvarende
grundlæggende betænkeligheder ved et centralt register med
den type oplysninger.
SF støtter, at der i første fase indberettes de
oplysninger, som fremgår af forslaget. Vi støtter også, at
oplysningerne kan gemmes i et tidsrum, der svarer til den
generelle forældelsesfrist for sager til Patientklagenævnet,
og at de derefter slettes. Læger, der aktuelt har patienter i
behandling, kan søge oplysninger i registeret, men det er
frivilligt for lægen.
Er det ikke problematisk at oprette et så stort
register, hvis der ikke er sikkerhed for, at det bruges? Kan
man forvente, at en vagtlæge vil bruge registeret, hvis
patienten ikke har direkte adgang fra hjemmet? Og
tilsvarende: Må apotekerne kun få adgang efter samtykke, når
han rækker medicinen over disken? Hvis patienten ikke henter
sin medicin selv, får apotekeren ikke mulighed for at
kvalitetssikre den udleverede medicin.
Den enkelte borger får uhindret adgang til sin egen
profil og kan udlevere den udskrift fra registeret til hvem,
han eller hun vil. Da der ikke er nogen sikkerhed for, at
f.eks. hjemmeplejen, kommunen eller et forsikringsselskab
ikke kan presse en person til at udlevere sin profil, er det
efter SF's opfattelse vigtigt, at der ikke ligger flere
følsomme oplysninger end nødvendigt på den enkeltes profil.
Alt i alt finder SF, at der er mange gode tanker i
forslaget, men der er væsentlige mangler, hvad
retssikkerhedsområdet angår.
Til slut kan det undre, at forslaget om opkrævning af
gebyrer finder plads i et forslag som det her.
Men i SF afventer vi udvalgsarbejdet og er positive over
for at arbejde videre med det.
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Tak for det. Fru Line Barfod som ordfører.
Line Barfod (EL):
Også Enhedslisten er positive over for, at vi ser på, hvad
vi kan gøre ved det problem, der er med fejlmedicinering, og
se på, hvad vi ville kunne gøre ved hjælp af et
medicinregister og andet.
Men som de mange høringssvar også viser, er der stor
usikkerhed om, hvad dette egentlig kommer til at betyde, og
hvordan vi sikrer datasikkerheden i forhold til de mange
personfølsomme oplysninger, og hvor mange oplysninger det
egentlig er nødvendigt at have liggende i et sådant register.
Det tog jo Folketinget flere år at få gennemført
ED-direkFtivet om persondataloven, fordi der var så mange
ting, og det havde så store konsekvenser, at man ville
arbejde virkelig grundigt med det. Derfor håber vi fra
Enhedslistens side, at vi under udvalgsarbejdet kan tage os
ordentlig tid til at få gennemarbejdet dette forslag, at få
snakket med de forskellige eksperter, der er på området, for
at høre nærmere om, hvad det her egentlig vil betyde. Hvilke
risici er der, hvilke konsekvenser er der, hvorfor har man
valgt, at det her skal være så omfattende, hvordan vil man
udmønte de forskellige bemyndigelsesbestemmelser, sådan at vi
kan få ordentlig sikkerhed for, hvad det egentlig er, vi skal
vedtage på dette område?
Kl. 20.15
Som både Datatilsynet, Forbrugerrådet og Det Etiske Råd
er inde på, er det omfattende, og det er meget personfølsomme
oplysninger, der kommer til at ligge. Derfor vil vi gerne
vide mere grundigt, hvad det egentlig er, vi går ind til, før
vi afgør, om vi stemmer ja eller nej til forslaget.
Vi synes, det er vigtigt, at vi gør det her grundigt,
fordi det bliver så stort et register med så mange
oplysninger, der kommer til at ligge. Også for på den anden
side at sikre, når vi så laver så stort et register, at det
også vil kunne bruges ordentligt.
Derfor er det selvfølgelig også væsentligt f.eks. at få
at vide, hvordan det kommer til at spille sammen med de
elektroniske patientjournaler, når de på et eller andet
tidspunkt bliver indført, få at vide, hvordan man kan bruge
det i forhold til hele det, man forestiller sig fremover
omkring den digitale kommunikation på dette område.
Så vi håber, vi får et grundigt udvalgsarbejde, og
eventuelt kunne vi jo starte med at få en teknisk gennemgang
af nogle af embedsmændene i ministeriet, som kunne gennemgå
nogle af de spørgsmål, vi måtte have.
Tove Videbæk (KRF):
Lovforslaget indeholder to adskilte elementer. For det første
et forslag om etablering af såkaldt personlige elektroniske
medicinprofiler, og disse medicinprofiler skal indeholde
samtlige patientens oplysninger om brug af medicin.
Lovforslagets baggrund er bl.a., at mange
sygehusindlæggelser ikke mindst indlæggelser af ældre skyldes
fejlmedicinering. Med en medicinprofil kan dette problem
imødekommes.
Således kunne man sidste sommer læse i Politiken, at rod
i papirerne kostede en 79-årig kvinde livet. Hun havde blot
brækket sin underarm og skulle have haft en enkelt pille for
smerterne, men en papirfejl betød, at hun fik hjertemedicin
og vanddrivende piller oveni, og kvinden blev fundet død, 3
dage efter at hun var udskrevet fra hospitalet.
Så galt går det selvfølgelig og heldigvis ikke altid,
men der står videre, at elektroniske patientjournaler kan
minimere den sørgelige statistik, fordi papirjournaler bl.a.
åbner for adskillige muligheder for menneskelige fejl;
sekretæren skriver forkert, sygeplejersker hører ikke helt,
hvad lægerne siger, og journaler bliver væk. Hvis man har én
fælles elektronisk journal, kan man også minimere
fejlprocenten betragteligt, siger en repræsentant fra Dansk
Sygeplejeråd.
Der er mange spændende perspektiver i en elektrisk
journalisering, og derfor gælder det naturligvis om at komme
i gang med arbejdet så hurtigt som muligt. Der er dog et par
ting, der også bør tages højde for i det videre arbejde med
lovforslaget. For det første står der i bemærkningerne til
lovforslaget, at de personlige elektroniske medicinprofiler
stilles til rådighed som et tilbud til læger og apotekere.
Der er således ikke med det foreliggende forslag fastsat krav
om, at læger og apotekere er forpligtede til at anvende
systemet.
At læger og apotekere ikke er forpligtede til at anvende
systemet er af to grunde uhensigtsmæssigt; på den ene side er
det et problem, hvis læger ikke konfererer med
medicinprofilen og dermed begår fejl, som ellers kunne have
været undgået. På den anden side er det meget problematisk,
hvis ikke læger og apotekere indtaster oplysninger om
patienternes medicinforbrug som en helt obligatorisk del af
den daglige praksis. F.eks. ved akut indlæggelse er det jo
vigtigt, at hospitalet kan have tillid til, at
medicinprofilen er korrekt og total. Hvis lægerne ikke kan
have tillid til systemet, så begrænses værdien væsentligt.
I Kristeligt Folkeparti mener vi, at der bør være pligt
til at bruge it-journalerne, ellers kan det hele blive meget
tilfældigt, og man får ikke den forventede, den ønskede
effekt af forslaget, som f.eks. er øget sikkerhed, højere
kvalitet i medicineringsprocessen, tidsbesparelser samt
mulighed for økonomiske besparelser.
Når dette er nævnt, er det dog værd at slå fast, at der
her er tale om et godt og nødvendigt initiativ, som
Kristeligt Folkeparti varmt kan tilslutte sig.
Lovforslagets anden del kan Kristeligt Folkeparti også
støtte. Det er ganske rimeligt, at de virksomheder, der
ønsker et kosttilskud eller lign. godkendt til tilskud via
sygesikringen også selv bærer de omkostninger, der er
forbundet med denne godkendelse.
Kl. 20.20
Indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg vil gerne takke for en, synes jeg, god og nuanceret debat
om regeringens forslag. Alle ordførere har med forskellige
ord betonet den balance, som forslaget her er udtryk for,
nemlig balancen mellem privatlivets fred på den ene side og
sikkerheden i patientbehandlingen på den anden side.
Som jeg kan lytte mig frem til, er den afvejning for
størstedelen af ordførerne og partiernes vedkommende faldet
ud entydigt til fordel for patientsikkerheden. Jeg vil derfor
gerne takke for de positive tilsagn, der har været fra en
række af partierne. Også kvittere over for Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten, som endnu vejer.
Jeg håber, at vi kan få et godt og grundigt
udvalgsarbejde, sådan som det også blev efterlyst, og at det
kan føre frem til, at et enigt Folketing - det ville i hvert
fald for mig være en flot ambition - kan bakke op om et
forslag, som efter mine bedste begreber vil være et
tigerspring i retning af at sikre god patientbehandling.
Jeg synes, at forslaget fra fru Line Barfod om at starte
udvalgsarbejdet - jeg skal ikke blande mig i det - med en
mere teknisk gennemgang af forslaget, forekommer at være
fornuftigt og operationelt, for det er ikke særlig enkelt
stof, når man kommer over i juraen og afgrænsningen til de
mange hensyn, der skal vejes sammen her.
Vi ved jo, at en række patienter fejlmedicineres. Vi
ved, at der er situationer, hvor der ikke er
overensstemmelse mellem den medicin, patienten tager, og den
medicin, lægen tror, at patienten tager. Det ved vi
forskellige steder fra.
Der kom f.eks. en ph.d.-afhandling fra Farmakologisk
Institut på Aarhus Universitet af en læge, Ishay Barat. Det
var en undersøgelse, der afdækkede 500 hjemmeboende 75-årige
fra Århus. Den viste, at der var en klar tendens til, at de
ældre medborgere ikke har styr på medicinforbruget. Enten
tager de for lidt eller for meget eller forkert medicin med alvorlige
bivirkninger til følge.
Den undersøgelse viste, at hver anden af de ældre brugte
medicin som deres praktiserende læge ikke kendte til, og 70
pct. tog ikke medicin i de doser, lægen havde ordineret.
Det er, kan man sige, et forskningsresultat, som jeg her
for nylig har fået bekræftet fra embedslægeinstitutionen for
Vestsjællands Amt, der i en endnu ikke offentliggjort
undersøgelse af plejehjemsbeboere sådan set når til, hvad jeg
vil betegne som tilsvarende gruopvækkende tal, idet den
undersøgelse viser, at det faktisk kun for tre ud af ti
plejehjemsbeboere er situationen, at der er hundrede procent
overensstemmelse mellem den konkrete medicinering og den
medicinering, som lægen troede, den enkelte plejehjemsbeboer
skulle have.
Man kunne jo drage andre tal frem. Fru Tove Videbæk
nævnte også nogle eksempler, der understreger, at der er et
behov for at styrke patientsikkerheden ved at skabe et
instrument, der giver lægen mulighed for at have detaljeret,
øjeblikkeligt indblik i, hvad det er for en patient, man står
med, og hvad det er for en medicineringsprofil, der er på
vedkommende.
Det er det, dette forslag, som jo i øvrigt er aftalt med
Amtsrådsforeningen i sidste års økonomiaftale, kan bidrage
til, og jeg håber, at det udvalgsarbejde, som nu går i gang,
kan udfoldes på en sådan måde, at de betænkeligheder, der er,
kan betrygges, således at vi kan få vedtaget dette
lovforslag.
Så jeg vil blot takke for den positive, nuancerede debat
og give et tilsagn om at stå til rådighed for det
udvalgsarbejde, der nu skal sættes i gang.
Kl. 20.25
Hermed sluttede forhandlingen, og lovforslaget overgik derefter til anden behandling.
Afstemning
Tredje næstformand (Kaj Ikast):
Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Sundhedsudvalget.
Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget.
(Ophold). Det er vedtaget.