Forslag til Lov om Hospice

Ideforslag forelagt Indenrigs-og Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen, Folketingets Sundhedsudvalg ved formanden Birte Skaarup og folketingets partigrupper af bestyrelsen for den selvejende institution Thyholm Hospice.
Claus Iversen
Dokumentation
§ 1. Formål:
Hospice tilbyder ophold for uhelbredeligt syge og døende ved livets afslutning i et hjemligt og trygt miljø for opnåelse at størst mulig livskvalitet.

Stk 2. Hospice yder professionel helhedsorienteret hjælp omfattende omsorgsfuld pleje, smertelindrende behandling og imødekommelse af patientens personlige - fysiske og psykiske, sociale og åndelige – individuelle behov.

Stk 3. Den enkeltes hospicophold tilrettelægges i samarbejde med den syge og dennes pårørende med sigte på at vedligeholde og udvikle pågældendes interesser, aktiviteter og færdigheder med henblik på livsudfoldelser, der kan gøre den sidste tid til et positivt livsafsnit.

Stk 4. Til Hospice hører gæsteafdeling for ophold med kost og logi for pårørende med tilbud om støtte under sygdomsforløbet, ved dødsfaldet og efterfølgende sorg over deres tab. Når det forenes med patientens ønske, kan gæsten i fællesskab med personalet medvirke i pleje og omsorg.

Stk 5 En hospiceenhed er et overskueligt miljø normeret til 8 – 12 pladser til fordel for nærhed og fællesskab i en bygning, der kan forene de indlagtes vekslende behov for ro og fred på stuens enemærker og adspredende samvær og fællesoplevelser

Stk 6 Hospicepersonalet er et tværfagligt team af heltids-og deltidsansatte medarbejdere: Institutionsansvarlig læge, sygeplejersker, økonoma, relevante speciallæger, fysioterapoeut, psykolog, præst, socialrådgiver og advokat.

§ 2. Styrelse:
Loven forvaltes af sundhedsministeriet, som nedsætter styrelse til varetagelse af godkendelsesprocedurer, tilskudsadministration, tilsyn og kvalitetsikring

Stk.2. Navnebetegnelsen HOSPICE reserveres institutioner, der er statsgodkendte efter denne lov.

Stk.3. Styrelsen kan ikke afslå ansøgninger om godkendelse, så vidt den selvejende institution kan opfylde lovens normer.

§ 3 Struktur og organisation:
Hospicer etableres og drives af private selvejende institutioner, der vedtægtsmæssigt forpligter sig på hospicekulturen som defineret i § 1. stk 1-6.

Stk. 2. Den selvejende institution skal eje bygningen, hvori der drives hospice.

Stk 3. Den selvejende institution skal have en lokal kreds bag sig i form af støtteforening og repræsentantskab, hvis generalforsamlinger indsætter medlemmer i bestyrelsen for den selvejende institution.. I vedtægten kan kommunalbestyrelse, amtsråd og bestyrelser for relevante patientorganisationer etc. tildeles bestyrelsesposter, under forudsætning af, at de generalforsamlingsvalgte udgør flertallet.

Stk 4. Hjemstedsamtet - henholdsvis naboamt - kan mod driftsgaranti disponere over et antal indlæggelsespladser, der ikke overstiger 50% af kapaciteten.

Stk. 5. Hospicet kan i samarbejde med amtslig palliativ – team, kommunale hjemmehjælp og praktiserende læge udvide sin virksomhed med tilbud om organisering af hospice i hjemmet.

Stk. 6. Hospicet er forpligtet på at udøve forskning, iværksætte palliative udviklingsprojekter og oprette erfarings-og videns bank. Gennemprøvede resultater publiseres offentlig tilgængeligt på internettet.

Stk.7. Hospicet kan etablere praktik- og kursusvirksomhed, som henvender sig til personale på hospitaler, plejehjem og hjemmepleje, lægestuderende, sygepleje-og social/sundsassistentelever samt pårørende, som på orlovsbasis påtager sig plejeopgave patientens eget hjem.

Stk. 8. Bestyrelsen har det overordnede ansvar overfor sundhedsministeren, såvel som støtteforening og repræsentantskab vedrørende driftens overensstemmelse med de godkendte vedtægter og lovgivningens bestemmelser.

Stk.9. Bestyrelsen komstituerer sig med formand, næstformand og sekretær, der sammen med et medlem mere udgør forretningsudvalg. Ansættelse og afskedigelse af forstander foretages af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen, som i samråd med forstanderen ansætter personalet i faste stillinger.

St. 10. Den daglige ledelse og forvaltning varetages af forstanderen, omfattende personaleledelse, administration og økonomistyring under ansvar overfor bestyrelsen.

Stk.11. Bestyrelsen skal forvalte hospicets midler, så de bliver til størst mulig gavn for institutionen. Likvide midler, der henlægges til forbedringer og fornyelser anbringes i pengeinstitut eller andet financieringsinstitutter under offentlig tilsyn.

§ 4. Optagelse:
Tilsvarende indlæggelse på de offentlige sygehuse er ophold på hospice vederlagsfrit og tilsvarende loven om ret til frit sygehusvalg, kan optagelse søges på ethvert hospice i Danmark, der er godkendt i henhold til denne lov.

Stk. 2 Indlæggelsesudgiften afholdes af staten og bopælsamt-og bopælskommune efter fordelingsnøgle: Staten 50%. Amt og kommune til deling 50% udmøntet i lokalaftale.

Statens andel udbetales som statstilskud fordelt på to puljer:

a. Grundbeløb som udbetales med samme beløb til hvert af sundhedsministeriets godkendte Hospice.

b. Taxametertilskud efter årsregnskabets opgørelse af faktisk belægningsdøgn

Månedlig udbetalingsrater af samlede statstilskud fastsættes på baggrund af ministeriets godkendelse af statsautoriseret revisors årsbudget. Amternes og kommunernes betalingsandele opkræves af hospicet efter regning.

Stk. 3. For godkendelse skal hospicet i vedtægterne tilkendegive sit værdigrundlag, som tillige skal fremgå af præsentations materialer og meddeles under henvendelser for optagelse.

Stk. 4. Når helbredende behandling er ophørt, kan patienten selv, pårørende eller hjemmeplejen, praktiserende læge eller sygehusafdeling henvende sig for orientering om hospice og forespørgsel om aktuel mulighed for indlæggelse. Henvisning varetages af praktiserende læge eller afdelingslægen på sygehuset, som har truffet afgørelsen om afslutning af kurativ behandling.

Stk. 5. Der foretages en visitation - hurtigt og fleksibelt fra dag til dag - i hvilken deltager patientens læge, ledende person på hospice og repræsentant fra bopælskommunen i samtale med patienten selv og eventuelle pårørende.

Stk 6. Det pålægges amterne, at foretage generel information om loven og de uhelbredeligt syge og døendes rettigheder. Med instruks til sygehuslægerne og de praktiserende læger skal sikres, at alle patienter i situationen, personligt orienteres om hospice, som en ligestillet mulighed med amtets/og bopælskommunen andre palliative tilbud.

Bemærkninger til forslaget.
§ 1 stk. 1-6 - definerer hospicekulturens karakter med reference til formuleringer af idealerne, som de fremtræder fra pionerhospicet, den selvejende institution Sct. Lukas, Hellerup og beskrevet i Sundhedstyrelsens redegørelse i 1996: ”Omsorg for alvorligt syge og døende” - om hospiceprogrammer og andre initiativer indenfor den palliative indsats. De øvrige tre hospicer i drift - Sct. Maria Hospice, Vejle, Diakonistiftelsens Hospice på Frederiksberg og Kamillianergården, Aalborg – bekræfter samstemmende de grundlæggende syner og principper.

§ 2 stk. 1 - har forbillede i Undervisningsministeriets forvaltningsmodel af de frie skoler

stk. 3. - er i overensstemmelse med traditioner og praksis for selvejende institutioner, stiftet på folkelig idegrundlag og frivillig indsats, med sigte på udførelse af samfundsopgaver.

§ 4 stk. 2 Økonomisk konsekvensberegning pr. hospice, idet forudsættes gennemsnitlig 10 indlæggelsespladser.

Bruttokapacitet: 10 pladser 360 døgn: 3.6oo døgnindlæg.

Nettokapicitet: 80% (afrundet) 3.000 døgnindlæg.

Døgnudgift: 4000 kroner

Årsomsætning: (3000 x 4000) 12.000.000 -

Fordeling af financiering:
Statstilskud 50 %: 2.000,- 6.000.000 -

Amt og kommune fordelt efter lokalaftale: 50%: 2.000 - 6.000.000 -

*) Amternes takst for opkrævning til kommunerne, for indlagte patienter efter kurativ.
Behov prognoserbehandling er afbrudt er p.t 1.360 kr.

Statens udgift til 4 hospicer i drift: 24.000.000,-
Kendte prognoser forudser behov for 250 pladser, svarende til 3.500 personer med gennemsnitlig 3 ugers ophold.

Statens udgift til 25 hospicer: 150.000.000,-

Udgiften set i sammenhæng med de årlige aftaler mellem regering og amterne om overførsler af 1.500.000.000,- til sygehusdriften, bliver statstilskudet til hospicerne til amternes fordel, idet indlæggelsesprisen halveres og sengepladser frigøres.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024