Hvor langt skal vi gå i jagten på sociale bedragere?
Af Svend Hansen Tarp (S)
Socialudvalgsformand, Aabenraa Kommune
Skal vi bruge fuldt anonyme anmeldelser i "jagten" på sociale bedragere, eller skal vi love anmelderen anonymitet, når der anmeldes socialt bedrageri.
Jeg mener det sidste. Jeg synes, at vi nærmer os et anmeldersamfund, hvor vi skal anmelde hinanden for hvad som helst, og det er staten, der opfordrer til disse anmeldelser i kampen mod bedrageri.
Anonyme anmeldelser via kommunernes hjemmesider, hvor den enkelte anmelder kan gå ind og uden videre anmelde dem/den, anmelderen nu mener gør noget forkert, er ikke vejen frem.
Anonyme anmeldelser via kommunernes hjemmesider, hvor den enkelte anmelder kan gå ind og uden videre anmelde dem/den, anmelderen nu mener gør noget forkert, er ikke vejen frem.
Svend Tarp (S)
Socialudvalgsformand, Aabenraa Kommune
Lad os i stedet komme i kontakt med anmelderen via telefon eller via mail/brev, hvor vi samtidig lover anmelderen anonymitet, men vi ved, hvem anmelderen er, og på den måde kan vi også høre om begrundelsen for anmeldelsen samt vurdere troværdigheden.
På den måde undgår vi også "hævn-anmeldelser".
Kommunerne har i dag mulighed for via forskellige EDB-systemer at kontrollere den enkelte modtager af ydelser og derved opfange, hvis der sker uretmæssigheder, lad kommuner få udvidet adgang til yderligere elektronisk kontrol og samtidig sørge for, at den sagsbehandling, der ligger til grund for udbetaling af ydelser, er så optimal som muligt.
Vi skal ikke udvikle os til et anmelder-samfund.