K: Godt vi får styr på kosmetiske operationer

NOTE: Den konservative sundhedsordfører Helle Sjelle glæder sig over, at nyt lovforslag giver større sikkerhed for patienter, der ønsker kosmetiske operationer.
Lars Igum Rasmussen
Ikke flere Jørn Ege-sager.

Danskere, der får udført kosmetiske operationer, skal være sikre på, at den skæve næsen ikke bliver skævere.

Det skal ny lov (L 111) sikre, der var til første behandling i sidste uge og som ser ud til at glide smertefrit gennem det politiske lovgivningsarbejde.

Og det glæder den konservatives sundhedsordfører, Helle Sjelle.

Dokumentation
Afsnit III

Kosmetisk behandling

Kapitel 25

§ 71. Ved kosmetisk behandling forstås korrektiv virksomhed, hvor det kosmetiske hensyn udgør den afgørende indikation, eller behandling, der som hovedformål har til hensigt at forandre eller forbedre udseendet.

Stk. 2. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om kosmetiske behandlinger eller behandlingsmetoder, der medfører risiko for patientsikkerheden, herunder risiko for komplikationer eller bivirkninger. Sundhedsstyrelsen kan endvidere fastsætte regler om, at de i 1. pkt. nævnte behandlinger eller behandlingsmetoder alene må udføres af personer, der har særlige faglige kvalifikationer.

Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om behandlingsudstyr til brug for kosmetiske behandlinger, hvis anvendelse indebærer risiko for patientsikkerheden. Sundhedsstyrelsen kan endvidere fastsætte regler om, at det i 1. pkt. nævnte behandlingsudstyr alene må anvendes af personer, der har særlige faglige kvalifikationer.

Stk. 4. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om form og indhold af den information, der skal gives patienten i forbindelse med kosmetisk behandling, herunder om krav til betænkningstid for patienten og om, hvem informationen skal gives af.

Stk. 5. Sundhedsstyrelsen kan uden retskendelse inspicere klinikker, hvor autoriserede sundhedspersoner eller disses medhjælp udfører kosmetisk behandling, og kan opstille krav til klinikkernes faglige virksomhed.

§ 72. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at kosmetisk behandling, der udføres af autoriserede sundhedspersoner eller disses medhjælp, skal registreres i Sundhedsstyrelsen, og om, at registreringen er en betingelse for, at kosmetisk behandling kan udføres i privat regi af autoriserede sundhedspersoner.

Stk. 2. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at der af de autoriserede sundhedspersoner, der praktiserer med kosmetisk behandling, opkræves et årligt gebyr for Sundhedsstyrelsens udgifter i forbindelse med registreringsordningen og med det udvidede tilsyn på området.

Bemærkning til lovforslaget:

Kapitel 25

Reglerne i kapitel 25, der er nye, vedrører kosmetisk behandling.

Det kosmetiske område er hastigt ekspanderende, og der må i de kommende år forventes en stigning i udbuddet og efterspørgslen på kosmetiske behandling. Ved kosmetisk behandling forstås i denne lov korrektiv virksomhed, hvor det kosmetiske hensyn udgør den afgørende indikation, eller en behandling, der som hovedformål har til hensigt at forandre eller forbedre udseendet. Kosmetisk behandling udføres i reglen på raske personer. Indikationerne herfor er sjældent medicinske, og den pågældende behandling er i vid udstrækning et bestillingsarbejde, hvor det normalt er patienten / kunden, der stiller indikationen.

Sundhedsstyrelsen finder, at der i lyset af den meget hastige udvikling i teknologi og behandlingsmetoder på dette område er behov for øget tilsyn og en mere specifik faglig regulering af hensyn til brugernes helbreds- og sundhedsforhold. Der henvises herom nærmere til Sundhedsstyrelsens rapport af december 2004 om kosmetiske indgreb, der foretages af læger i Danmark.

Det bemærkes, at den kosmetiske behandling, der omfattes af denne lov, er begrænset til behandling, hvor kosmetiske hensyn udgør den afgørende indikation.

Herved vil kosmetisk behandling (rekonstruktionsbehandling) på sygehus typisk falde uden for ordningen, fordi behandlingen her oftest sker på medicinsk indikation, f.eks. efter en skamfering som følge af en ulykke el. lign. Endvidere vil kosmetisk behandling, der finder sted i det offentliges regi for sygesikringens regning, f.eks. rekonstruktionskirurgi, øjenlågsløft på medicinsk indikation og operation af udstående ører (»flyveører«), ikke være omfattet af denne lovs bestemmelser om kosmetisk behandling.

Sundhedsstyrelsen vil således med bestemmelserne i dette kapitel undtagelsesvist have mulighed for at regulere anden behandling end ren sygdomsbehandling. Som afgørende for hvornår regulering af en nærmere beskreven virksomhed skal ske, vil Sundhedsstyrelsen se på indgrebets farlighed, herunder risikoen for komplikationer og bivirkninger, om indgrebet indebærer risiko for patientsikkerheden eller om indgrebet er irreversibelt (et indgreb, der ikke kan gøres om, hvis patienten fortryder det). Til brug for sine afgørelser vil Sundhedsstyrelsen kunne inddrage ekspertise fra de relevante videnskabelige selskaber, og i fornødent omfang inddrage udenlandske erfaringer. Sundhedsstyrelsen vil også lægge vægt på afgørelser fra Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, tandlægeklagenævnene og domstolene.

Til illustration af, hvilke indgreb der overvejende har kosmetisk indikation, gengives nedenfor en oversigt fra Sundhedsstyrelsens rapport fra december 2004:

Kirurgiske indgreb med overvejende kosmetisk indikation

Nedenstående er en liste over de almindeligste kirurgiske indgreb med overvejende kosmetisk indikation, som foretages i dag

  • Tunge øvre øjenlåg
  • Poser under øjne
  • Plastik på indvendig og udvendig øjenvinkel
  • Løft af øjenbryn
  • Midtansigtsløftning
  • Alle andre typer ansigtsløft
  • Halsløft med halsmuskelplastik
  • Operation for »kalkunhals«
  • Arkorrektion
  • Kosmetisk korrektion af ydre næse
  • Operationer på over- og underkæbe, der har til formål at skabe en bedre harmoni i ansigtet
  • Implantater diverse steder i ansigtet, der har til formål at forbedre harmonien i ansigtet
  • Kosmetiske korrektioner af ører
  • Hårtransplantation
  • Korrektion af skaldethed ved hjælp af hudlapplastikker
  • Operation for indadvendt brystvorte
  • Brystformindskende operation
  • Bryst-asymmetri
  • Brystløftende operation
  • Brystforstørrende operation (proteser)
  • Gynækomasti (forstørret brystkirtel hos mænd)
  • Diverse indgreb for løst hængende maveskind
  • Fjernelse af løs hud på armene
  • Fjernelse af løs hud på lår
  • Implantat i balder
  • Løft af balder
  • Fedtsugning i alle regioner
  • Kirurgisk og skleroserende behandling af små åreudvidelser og –knuder
  • Diverse plastikker på kvindelige ydre kønsorganer
  • Kosmetiske operationer på penis
  • Penisproteser

    Til § 71

    Det er i dag lovligt for alle læger med tilladelse til selvstændigt virke at udføre enhver form for kosmetisk virksomhed, uagtet at den pågældende læge ikke er specielt uddannet hertil. Der ses flere eksempler på behandlinger af en sådan grad af kompleksitet eller med et sådan komplikationspotentiale, at de af hensyn til patientsikkerheden alene burde udføres af personer med særligt kendskab til sådan virksomhed, evt. en særlig uddannelse.

    I stk. 1 defineres, hvad der skal forstås ved kosmetisk behandling i denne lov: Korrektiv virksomhed hvor det kosmetiske hensyn udgør den afgørende indikation, eller en behandling, der som hovedformål har til hensigt at forandre eller forbedre udseendet.

    Et af hovedformålene med bestemmelserne i stk. 2 og 3 er, at Sundhedsstyrelsen kan opstille krav om, at visse behandlinger alene må foretages af personer med en nærmere beskreven uddannelse, herunder efteruddannelseskurser. Efter forslaget vil Sundhedsstyrelsen således kunne bestemme, at f.eks. brystreduktion eller indsættelse af bestemte typer implantater alene må udføres af speciallæger i plastikkirurgi, eller at f.eks. behandling med lasere af nærmere defineret styrke alene må anvendes af speciallæger i dermato-venerologi eller plastikkirurgi. Ligeledes vil der kunne opstilles krav om nærmere bestemt efteruddannelse og kursusvirksomhed som betingelse for at foretage f.eks. laserbehandling. Endvidere kan det fastsættes, at visse kosmetiske behandlinger, der typisk foretages af uautoriserede sundhedspersoner, fremover alene må udføres som medhjælp til en læge med relevant efteruddannelse. Det kunne være indsprøjtning af visse fillere til rynkeudglatning eller visse laserbehandlinger.

    De særlige faglige kvalifikationer, der kan være tale om for læger, er f.eks.: Speciallægeuddannelse i plastikkirurgi, kirurgi, oftalmologi (øjensygdomme), oto-rhino-laryngologi (øre-næse-halssygdomme), dermato-venerologi (hud- og kønssygdomme) og urologi (urinvejens kirurgiske sygdomme) samt særlig uddannelse, der er rettet mod kosmetisk behandling.

    De kosmetiske behandlinger, der vil være omfattet af bestemmelsen, er kirurgiske indgreb (se eksempler i oversigten ovenfor), laserbehandling, indsprøjtning af fillere, peeling m.v.

    Bestemmelsen vil også være hjemmelsgrundlag for, at der kan opstilles krav om, at udførelsen af visse behandlinger, f.eks. større fedtsugninger, alene må udføres, hvis der er særlige faciliteter til stede, så som mulighed for intensiv overvågning og indlæggelse, eller at der skal anvendes nærmere anvist udstyr eller metoder. Ligeledes vil Sundhedsstyrelsen kunne bestemme, at visse indgreb ikke må udføres på visse patienter, f.eks. meget unge patienter, børn, meget overvægtige patienter m.fl.

    I stk. 4 gives der Sundhedsstyrelsen mulighed for at stille særlige krav til den information, der skal gives patienter i forbindelse med kosmetisk behandling. En fyldestgørende information af patienterne er en forudsætning for, at patienten kan tage stilling til, om behandling skal iværksættes. Information og samtykke er vigtigt i situationer, hvor der er tale om terapi på raske personer, og hvor disse derfor sædvanligvis ikke får nogen helbredsmæssig gevinst ved indgrebet, men alene samtykker deri ud fra en forventning om at opnå et forbedret udseende. Disse forventninger er subjektive og individuelle og det er vigtigt, at forventningerne afstemmes med den udførende sundhedspersons muligheder for og vilje til at imødekomme dem.

    Sundhedsstyrelsen vil således kunne kræve, at patienterne i forbindelse med f.eks. indsættelse af bryst­implantater skal informeres af den læge, der skal udføre operationen. Sundhedsstyrelsen vil, i forbindelse med at styrelsen i medfør af stk. 2 og 3 forbeholder visse typer kosmetisk behandling for nærmere angivne grupper af sundhedspersoner, tillige tage stilling til, hvem der kan informere herom.

    Det vil endvidere med hjemmel i stk. 4 kunne bestemmes, at information til patienten skal gives i god tid, f.eks. en uge før indgrebet foretages, og hvem informationen skal gives af.

    For at der kan føres et effektivt tilsyn, skal det være muligt for tilsynsmyndighederne – Sundhedsstyrelsen og embedslægerne – uden retskendelse at inspicere de omhandlede klinikker, hvor der udføres kosmetisk behandling, jf. stk. 5. Dette vil være af betydning i relation til spørgsmål om hygiejne, og i relation til vurdering af f.eks. opvågnings- og overvågningsfaciliteter samt journalføring. Hvis der skønnes at være behov herfor, vil tilsynsmyndighederne kunne opstille krav til klinikkens sundhedsfaglige drift, så som udarbejdelse af instrukser for overvågning af patienterne, herunder bemanding af klinikken. Sundhedsstyrelsen vil ligeledes kunne pålægge kosmetiske klinikker at følge nærmere bestemte faglige standarder udarbejdet af de faglige selskaber eller Statens Serum Institut. Dette kunne være standarder for hygiejne, håndtering af blodpræparater, sterilitet, m.v.

    Til § 72

    Stk. 1 bemyndiger Sundhedsstyrelsen til at etablere en registreringsordning. Tilsynsmyndighederne – Sundhedsstyrelsen og embedslægerne – har ikke tidligere haft systematisk kendskab til, hvad autoriserede sundhedspersoner i privat regi her i landet udfører af kosmetisk behandling, udover hvad der fremgår af reklamering i f.eks. telefonbøger, på Internettet o. lign. Der skønnes dog at være ca. 50 klinikker på området med i alt ca. 200 læger tilknyttet.

    For at kunne danne sig et overblik over udviklingen indenfor området finder Sundhedsstyrelsen, at der bør være krav om, at sådan virksomhed registreres i styrelsen. Registeret vil skulle omfatte oplysninger om klinikkernes personale, disses kvalifikationer, og de af klinikkens behandlingstilbud, der udføres af autoriserede sundhedspersoner eller af disses medhjælp. Kendskab til disse klinikker vil give Sundhedsstyrelsen et bredere grundlag for at føre tilsyn med den kosmetiske behandling, der foretages her i landet, og orienterer sig om, i hvilken retning området udvikler sig.

    Når alene ydelser foretaget af autoriserede sundhedspersoner og disses medhjælp kan optages i Sundhedsstyrelsens register, skyldes dette, dels at Sundhedsstyrelsen ikke fører tilsyn med virksomhed udført af andre end sundhedspersoner, og dels at der eksisterer en mangfoldighed af klinikker, hvor der tilbydes mindre indgribende kosmetiske behandling, f.eks. hudpleje, og som ud fra et patientsikkerhedssynspunkt er uproblematiske. Skulle det imidlertid vise sig, at der er patientsikkerhedsmæssige problemer forbundet med nogle af disse behandlinger, vil Sundhedsstyrelsen kunne forbeholde behandlingerne for autoriserede sundhedspersoner i medfør af § 71, stk. 2 og 3, og dermed underlægge dem styrelsens tilsyn.

    Hvis en del af klinikkens virksomhed selvstændigt udføres af andre faggrupper end autoriserede sundhedspersoner, f.eks. kosmetologer, optages dette ikke i registeret. Registeret er således et register over klinikker, hvis kosmetiske virksomhed udføres af autoriserede sundhedspersoner eller som medhjælp for disse.

    Registreringen påhviler udbyderen af den pågældende kosmetiske behandling. Sundhedsstyrelsen bemyndiges til at bestemme, at registrering er en betingelse for, at kosmetisk virksomhed kan udføres i privat regi af autoriserede sundhedspersoner. Eventuelle overgangsbestemmelser fastsættes af Sundhedsstyrelsen. Ændres forhold i henhold til, hvad der tidligere er meddelt Sundhedsstyrelsen, skal dette også registreres. Sundhedsstyrelsen udarbejder regler for fremgangsmåde ved og indhold af registreringen.

    Hvis en autoriseret sundhedspersons behandlingstilbud helt eller delvist slettes fra registeret, må disse ikke længere udføres i privat regi. Grunde til at slette i registeret kan være, at det grundlag, man oprindeligt fik optaget sit behandlingstilbud i registeret på, er blevet ændret, f.eks. hvis personalesammensætningen på stedet ikke længere er tilstrækkelig til, at man kan varetage større operationer. Endvidere hvis den autoriserede sundhedspersonen ikke har efterlevet krav fra tilsynsmyndighederne vedrørende den sundhedsfaglige drift af klinikken, f.eks. krav til hygiejne, information af patienterne eller opfølgning på behandlingerne.

    Efter stk. 2 bemyndiges Sundhedsstyrelsen til at udstede regler om opkrævning af årligt gebyr til hel eller delvis dækning af de udgifter, der er forbundet med registreringsordningen, herunder behandling af ansøgninger om optagelse i registeret, vejledning og sagsbehandling, samt udgifter vedrørende det udvidede tilsyn på området. Gebyrbetalingen påhviler den enkelte autoriserede sundhedsperson. Det vil typisk være læger, men f.eks. også sygeplejersker kan udføre gebyrpligtig virksomhed. Manglende indbetaling af fastsatte gebyrer i forbindelse med registreringen vil kunne medføre sletning fra registeret. Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i de almindelige bemærkninger om administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

    Sundhedsstyrelsen vil offentliggøre en liste over registrerede klinikker på styrelsens hjemmeside.


  • Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024