L 92 som fremsat af Lars Løkke Rasmussen

Formålet med dette lovforslag er at understøtte aftalesystemet mellem staten og amtskommunerne. Lovforslaget skal medvirke til at sikre, at amtskommunerne overholder skattestoppet.
Claus Iversen
Dokumentation

Fremsat den 15. november 2002 af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om regulering af statstilskud til amtskommuner ved
ændringer i den amtskommunale udskrivningsprocent

 

§ 1. Indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at der for bestemte år foretages reguleringer i statens tilskud til amtskommunerne, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, efter reglerne i denne lov.

§ 2. For de amtskommuner, der forhøjer udskrivningsprocenten, reduceres statens tilskud, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, til den pågældende amtskommune. Reduktionen beregnes som 50 procent af amtskommunens provenuændring som følge af den forhøjede udskrivningsprocent.

Stk. 2. For de amtskommuner, der nedsætter udskrivningsprocenten, forhøjes statens tilskud, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, til den pågældende amtskommune. Forhøjelsen beregnes som 50 procent af amtskommunens provenuændring som følge af den nedsatte udskrivningsprocent.

§ 3. Provenuændringen i en amtskommunes indkomstskat som følge af ændringer i udskrivningsprocenten opgøres som amtskommunens udskrivningsgrundlag for indkomståret ganget med ændringen i udskrivningsprocenten, jf. stk. 2 og 3, korrigeret for en eventuel ændring som følge af ændringen af udskrivningsprocenten, i amtskommunens medfinansiering af det skrå skatteloft, jf. lov om fordeling mellem staten, kommunerne og amtskommunerne af skattenedslaget som følge af personskattelovens skatteloft.

Stk. 2. Ændringen i udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, opgøres som forskellen mellem amtskommunens udskrivningsprocent for indkomståret og den tilsvarende udskrivningsprocent for det foregående år.

Stk. 3. Det udskrivningsgrundlag, der er nævnt i stk. 1, er det af amtskommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for indkomståret.

§ 4. Reguleringen af statens tilskud til amtskommunerne i henhold til § 2 afregnes i det indkomstår, hvor forhøjelsen eller nedsættelsen af skatteudskrivningen har fundet sted, samt i det følgende indkomstår. Reguleringen afregnes med det samme beløb i begge år.

Stk. 2. Reguleringen afregnes med en tredjedel i hver af månederne oktober, november og december i det pågældende indkomstår.

§ 5. Den amtskommunale udskrivningsprocent for Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner beregnes som 40 procent af de pågældende kommuners udskrivningsprocent.

§ 6. Statens tilskud til amtskommunerne, jf. § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, reduceres fra og med tilskudsåret med et beløb svarende til den samlede provenustigning som følge af ændringer i udskrivningsprocenten for amtskommunerne under ét.

Stk. 2. Statens tilskud for tilskudsåret og det følgende år reguleres med et beløb svarende til de samlede tilskudsreguleringer i henhold til § 2.

§ 7. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde undtage en amtskommune fra regulering af tilskud i henhold til § 2 i denne lov.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte amtskommuner indgår ikke i beregning af reguleringen af statens tilskud til amtskommuner i henhold til § 6.

§ 8. Loven træder i kraft den 1. februar 2003 og har virkning første gang for de reguleringer, der afregnes i månederne oktober, november og december 2003.

Stk. 2. Reguleringer i henhold til § 6 vedrørende tilskudsåret 2003 udskydes til tilskudsåret 2004.

Stk. 3. Ved beregning af regulering af tilskud i henhold til denne lov anvendes en udskrivningsprocent for Bornholms Kommune for 2002 på 33,7.

§ 9. I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 13. juli 2001, som ændret ved § 8 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og lov nr. 254 af 8. maj 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 17, stk. 2, nummer 4, ændres »tilskudsåret.« til: »tilskudsåret,«.

2. I § 17, stk. 2, indsættes som nummer 5:

»5) beløb i henhold til § 6 i lov om regulering af statstilskud til amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale udskrivningsprocent.«

§ 10. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets formål

Formålet med dette lovforslag er at understøtte aftalesystemet mellem staten og amtskommunerne og sikre, at amtskommunerne ikke gennem en forhøjelse af udskrivningsprocenten kan tilvejebringe højere indtægter end aftalt. Lovforslaget skal medvirke til at sikre, at amtskommunerne overholder skattestoppet. Amtskommunernes budgetvedtagelse for 2003 har vist, at udskrivningsprocenten for amtskommunerne under ét for 2003 er steget på trods af regeringens aftale med Amtsrådsforeningen om uændret beskatning for 2003. På den baggrund er det regeringens opfattelse, at det kollektive aftalesystem ikke i sig selv er tilstrækkeligt til at sikre, at de amtskommunale skatter ikke stiger. Erfaringerne gennem 1980’erne og 1990’erne har også været, at de amtskommunale skatter år for år er steget mere end aftalt. Regeringen har derfor vurderet, at det vil være hensigtsmæssigt at supplere aftalesystemet med en lovgivning, der styrker amtskommunernes incitamenter til at holde skatteudskrivningen i ro eller til at nedsætte skatten.

Med denne lovgivning opnås en regulering af bloktilskuddet, som sikrer, at amtskommunernes indtægter samlet set svarer til det aftalte niveau. Bloktilskuddet vil således under aftaleforhandlingerne blive fastsat med udgangspunkt i uændret skat. Hvis amtskommunerne ved skattestigninger erhverver sig større indtægter end aftalt, reguleres bloktilskuddet modsvarende.

Regeringen agter at gennemføre en tilsvarende neutralisering overfor kommunerne ved et eventuelt fremtidigt brud på skattestoppet. Regeringen vil i givet fald søge tilslutning til at udvide den permanente hjemmel til at inddrage et merprovenu til også at omfatte den primærkommunale sektor. De kommuner, der har sat skatten ned for 2003, vil dog blive friholdt fra et muligt individuelt modregningskrav ved et eventuelt brud på skattestoppet for kommunerne set under ét i et efterfølgende år – forudsat at skatteudskrivningen i den enkelte kommune ikke overstiger niveauet i 2002.

Lovforslaget medvirker til at sikre, at borgerne set under ét ikke bliver belastet af eventuelle amtskommunale skattestigninger. Hvis den samlede amtskommunale beskatning skulle stige, agter regeringen at fremsætte forslag om at nedsætte den statslige beskatning tilsvarende. Dette lovforslag indebærer, at det amtskommunale merprovenu af en eventuel amtskommunal skattestigning vil blive inddraget af staten til brug for finansiering af den statslige skattenedsættelse.

Lovforslaget indebærer, at de amtskommuner, der sætter skatten op, vil få inddraget 50 procent af det ekstra skatteprovenu i to år. Omvendt vil de amtskommuner, der sætter skatten ned, blive kompenseret for 50 procent af provenutabet i en periode på to år.

Bestemmelserne i denne lov finder anvendelse i de tilfælde, hvor regeringen har konstateret, at en aftale med amtskommunerne om uændret skat ikke er blevet overholdt. Det giver mulighed for at lade disse bestemmelser medvirke aktivt i sammenhæng med aftalesystemet. Bestemmelserne finder ligeledes anvendelse, hvis der ikke foreligger en aftale, og amtskommunerne hæver skatten.

Reglerne i dette lovforslag tilskynder amtskommunerne til at sikre, at den gennemsnitlige udskrivningsprocent for amtskommunerne under ét ikke stiger. Reduktionen af den enkelte amtskommunes tilskud i forbindelse med skattestigninger er kun to-årig og begrænser derfor ikke den enkelte amtskommunes muligheder for at gennemføre langsigtede strukturelt betingede tilpasninger af beskatningen.

Omvendt indeholder lovforslaget et incitament for den enkelte amtskommune til at sætte skatten ned. Lovforslaget indebærer, at de amtskommuner, der sætter skatten ned, i de første to år kan blive kompenseret for halvdelen af provenutabet.

Regeringens skattestop indebærer endvidere, at eventuelle stigninger i den kommunale beskatning vil blive neutraliseret gennem tilsvarende nedsættelser af den statslige beskatning. Lovforslaget indebærer, at statens provenutab som følge af neutraliseringen af de amtskommunale skattestigninger skal bæres af amtskommunerne. Det sker dels gennem målrettede nedsættelser af tilskuddet til de amtskommuner, der har sat skatten op, og dels gennem en reduktion af det amtskommunale bloktilskud.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser

De økonomiske konsekvenser for staten og amtskommunerne af dette lovforslag vil afhænge af beslutningerne i amtsrådene om forhøjelser eller nedsættelser af skatten i de kommende år. Lovforslaget omfatter amtskommunerne – herunder den amtskommunale del af Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner.

Lovforslaget har virkning fra og med indkomståret 2003. Det indebærer, at de amtskommuner, der har sat skatten op for 2003, vil få reduceret deres statstilskud. Det drejer sig om Vestsjællands Amtskommune og Frederiksberg Kommune, som begge har sat udskrivningsprocenten op med 0,4 pct.

Tilsvarende skal de amtskommuner, der har sat skatten ned for 2003, have forøget deres statstilskud. Det drejer sig om Københavns og Bornholms Kommuner, som begge har sat udskrivningsprocenten ned med 0,1 pct.

I tabellen nedenfor er vist et foreløbigt skøn over de økonomiske konsekvenser for 2003.

Tabel 1. Skønnede konsekvenser af lovforslaget for 2003 fordelt på de enkelte amtskommuner (beløb i 1.000 kr.).

 

Københavns Kommune (den amtskommunale andel)

Frederiksberg Kommune (den amtskommunale andel)

Vestsjællands Amtskommune

Bornholms Kommune (den amtskommunale andel)

I alt

1. Ændring i skatteprovenu

-25.675

24.561

133.190

-1.747

130.329

2. Ændring vedr. skråt skatteloft

0

0

-12.192

120

-12.072

3. Provenuændring i alt (1) + (2)

-25.675

24.561

120.998

-1.627

118.257

4. Reduktion af statstilskud

 

-12.281

-60.499

 

-72.780

5. Forøgelse af statstilskud

12.838

   

814

13.652

6. Nettoprovenu efter regulering af statstilskud til de enkelte amtskommuner

-12.838

12.281

60.499

-814

59.129

           

Reduktion af det generelle bloktilskud

       

59.129

Som det fremgår af tabellen ovenfor, skønnes lovforslaget at medføre, at Københavns og Bornholms Kommuner i 2003 og 2004 vil modtage et forøget tilskud på henholdsvis ca. 12,8 mio. kr. og 0,8 mio. kr.

Frederiksberg Kommune og Vestsjællands Amtskommune vil omvendt i 2003 og 2004 få reduceret deres tilskud med henholdsvis ca. 12,3 mio. kr. og 60,5 mio. kr.

Herudover skal statens tilskud til amtskommunerne reduceres permanent svarende til det samlede amtskommunale nettomerprovenu.

Det amtskommunale merskatteprovenu som følge af skatteforhøjelsen for 2003 udgør jf. tabellen ovenfor, ca. 118,3 mio. kr. årligt (i 2003 pris- og lønniveau). Det amtskommunale mindreprovenu som følge af de individuelle reguleringer af tilskuddet til de pågældende 4 amtskommuner udgør i alt ca. 59,1 mio. kr. De individuelle reguleringer skal afregnes med de pågældende amtskommuner i to år og bortfalder herefter.

Det amtskommunale nettomerprovenu udgør således ca. 59,1 mio. kr. i 2003 pris- og lønniveau for de første to år, og for de følgende år ca. 118,3 mio. kr. i 2003 pris- og lønniveau – svarende til den samlede amtskommunale nettoprovenuforøgelse ved skatteforhøjelsen.

Det fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen, at den regulering af det samlede bloktilskud, som efter lovens generelle regler skulle have fundet sted i 2003, udskydes til 2004. I tilskudsåret 2004 sker der således regulering for både 2003 og 2004.

Endelig vil staten gennemføre nedsættelser i den statslige beskatning, som modsvarer stigningen i de amtskommunale skatter.

Eventuelle tilsvarende økonomiske konsekvenser for de kommende år vil afhænge af, om amtsrådene for 2004 og fremover beslutter at forhøje eller nedsætte den amtskommunale beskatning.

3. Regionaløkonomiske konsekvenser

Den umiddelbare regionaløkonomiske virkning af lovforslaget vil være, at Vestsjællands Amtskommune i hvert af årene 2003 og 2004 vil miste ca. 60 mio. kr. For hovedstadsområdet set under ét vil virkningerne i Københavns og Frederiksberg Kommuner stort set opveje hinanden.

Det er ikke muligt at sige noget om de regionaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget på længere sigt. Det vil afhænge af hvilke amtskommuner, der i de kommende år vil forhøje eller nedsætte skatteudskrivningen.

4. Miljømæssige og erhvervsmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige eller erhvervsmæssige konsekvenser.

5. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

6. Høring

Lovforslaget vil blive sendt til høring hos Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg Kommuner.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive

konsekvenser/mindreudgifter

Negative

konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser

for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget vil neutralisere virkningen af eventuelle amtskommunale skattestigninger for den amtskommunale sektor set under ét gennem en kombination af individuelle reguleringer af statstilskuddet til de amtskommuner, der ændrer skatteudskrivningen og en kollektiv reduktion af statens tilskud til amtskommunerne.

Ingen

Administrative konsekvenser

for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser

for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser

for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser

for borgere

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

I dette lovforslag foreslås det, at indenrigs- og sundhedsministeren får en bemyndigelse til at foretage reguleringer i statens tilskud til amtskommunerne. Loven har til formål at styrke amtskommunernes incitament til at overholde de årlige økonomiaftaler, der indgås mellem regeringen og amtskommunerne. Hvis en aftale ikke er overholdt, kan indenrigs- og sundhedsministeren beslutte, at der skal foretages reguleringer efter bestemmelserne i denne lov. Hvis der for et indkomstår ikke er indgået en aftale, kan der ligeledes foretages reguleringer efter bestemmelserne i denne lov. Anvendelsen af disse bestemmelser er således ikke afhængig af, om det er lykkedes at indgå en aftale for det pågældende indkomstår. Der er tale om en kombination af individuelle og kollektive reguleringer af statens tilskud til amtskommunerne.

Til § 2

I denne bestemmelse fastsættes bestemmelser om de individuelle reguleringer af tilskuddet til de enkelte amtskommuner. Det fremgår her, at de amtskommuner, der forhøjer udskrivningsprocenten, vil få inddraget 50 procent af provenuændringen som følge af den forhøjede udskrivningsprocent.

Der fastsættes tilsvarende bestemmelser om, at de amtskommuner, der nedsætter udskrivningsprocenten, vil blive kompenseret for 50 procent af provenuændringen som følge af den forhøjede udskrivningsprocent.

De nærmere bestemmelser om opgørelse af provenuændringen som følge af forhøjelser eller nedsættelser af udskrivningsprocenten fremgår af § 3 nedenfor.

Til § 3

I denne bestemmelse fastsættes de nærmere regler for opgørelse af den enkelte amtskommunes provenuændring som følge af ændringer af udskrivningsprocenten.

Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at ændringen i udskrivningsprocenten hvert år opgøres i forhold til året før.

I den foreslåede bestemmelse i stk. 3 fastsættes det, at provenuændringen som følge af en ændring af udskrivningsprocenten, jf. stk. 1, beregnes ud fra det af amtskommunen budgetterede udskrivningsgrundlag for indkomståret. Der er tale om en endelig opgørelse, som ikke senere vil blive efterreguleret.

Til § 4

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de individuelle reguleringer af statstilskuddet til de enkelte amtskommuner i henhold til § 2 i denne lov skal afregnes i to år. Reguleringerne afregnes i det år, hvor skatteforhøjelsen eller nedsættelsen har fundet sted, samt i det efterfølgende år. Reguleringen for det første år opgøres som 50 procent af provenuændringen i dette år. Reguleringerne afregnes med det samme beløb i begge år. Der er således tale om en endelig beregning af reguleringerne.

Reguleringerne afregnes med en tredjedel i hver af månederne oktober, november og december i det pågældende indkomstår, dvs. samtidig med den eksisterende afregning af den amtskommunale medfinansiering af det skrå skatteloft og af midtvejsregulering af statens tilskud til amtskommunerne, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.

Til § 5

Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner varetager både kommunale og amtskommunale opgaver. En andel af disse kommuners skatteudskrivning må således betragtes som amtskommunal, mens den resterende del må betragtes som kommunal. I det kommunale udligningssystem indgår en opdeling af disse kommuners udskrivningsprocent, således at 40 procent betragtes som amtskommunal, mens 60 procent betragtes som kommunal. I forbindelse med denne lov foreslås det at anvende den samme opdeling.

Til § 6

Denne bestemmelse indebærer, at hvis amtskommunerne under ét sætter skatten op, vil merprovenuet blive inddraget af staten. En del af inddragelsen vil ske gennem de ovennævnte individuelle reguleringer af statstilskuddet til de enkelte amtskommuner. Den resterende del inddrages via det generelle bloktilskud, dvs. at denne del afholdes kollektivt af amtskommunerne under ét. Reguleringen af bloktilskuddet opgøres som det samlede amtskommunale merprovenu som følge af skattestigningen for amtskommunerne under ét, korrigeret for de individuelle reguleringer af statstilskuddet efter § 2 i denne lov. Hvis eksempelvis amtskommunerne for et givet indkomstår har sat skatten op svarende til et merprovenu på 100 mio. kr. om året, vil staten efter bestemmelserne i denne lov inddrage dette merprovenu. Det sker på den måde, at 50 procent af merprovenuet i de første to år inddrages fra de amtskommuner, der har sat skatten op – i eksemplet svarende til 50 mio. kr. om året i de første to år. De resterende 50 mio. kr. vedrørende de første to år inddrages gennem en reduktion af det samlede amtskommunale bloktilskud. Efter de første to år inddrages det fulde merprovenu – i eksemplet 100 mio. kr. – gennem en reduktion af det samlede amtskommunale bloktilskud.

Til § 7

Den foreslåede bestemmelse er en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til i særlige tilfælde at undtage en amtskommune fra reguleringer af tilskud i henhold til denne lov. Når det er tilfældet, vil den pågældende amtskommune heller ikke indgå i beregning af reguleringen af bloktilskuddet, jf. § 6.

Denne bestemmelse gør det muligt at undtage amtskommuner, der er under administration eller i lignende situationer, fra reduktioner af tilskuddet i forbindelse med skattestigninger. Det vurderes, at en sådan amtskommune vil være i en helt speciel økonomisk situation, hvor en del af genopretningen af amtskommunens økonomi kan bestå i en skattestigning. Ingen amtskommuner var på budgetlægningstidspunktet for budget 2003 under administration, og bestemmelsen vil således ikke blive bragt i anvendelse for reguleringer beregnet på basis af budgettet for 2003.

Til § 8

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven træder i kraft den 1. februar 2003. Loven vil første gang have virkning for de reguleringer af tilskuddet, der afregnes i sidste kvartal 2003 for de amtskommuner, der har ændret deres udskrivningsprocent for 2003 i forhold til 2002. Efter budgetvedtagelsen for 2003 er det konstateret, at amtskommunerne under ét har sat skatten op svarende til et amtskommunalt merprovenu på skønsmæssigt ca. 118,3 mio. kr.

Det er i stk. 2 foreslået, at de reguleringer i amtskommunernes generelle tilskud, der efter lovforslagets generelle bestemmelser skulle have været gennemført i tilskudsåret 2003, udskydes til 2004. I tilskudsåret 2004 skal der således gennemføres reguleringer for både 2003 og 2004, dvs. i alt en reduktion af det amtskommunale bloktilskud på ca. 118,3 mio. kr., svarende til en reduktion på ca. 59,1 mio. kr. for hvert af årene 2003 og 2004.

Da Bornholms Kommune ikke fandtes i 2002, er det i denne bestemmelse fastsat hvilken udskrivningsprocent, der skal være gældende ved administration af denne lov for så vidt angår Bornholms Kommune. Den angivne udskrivningsprocent på 33,7 svarer til det beregnede gennemsnit for 2002 for de fem bornholmske kommuner og Bornholms Amtskommune.

Til § 9

Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Ændringen er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 6, som indebærer en regulering af det amtskommunale statstilskud. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det indføjes i bestemmelsen i § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, at det amtskommunale statstilskud reguleres i henhold til bestemmelserne i § 6 i denne lov.

Til § 10

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40redaktionen@altinget.dkCVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024