Lægens digitale tilbud er tidsbesparende

NOTE: Ny måling fra sundhed.dk viser at 20 pct. af alle danskere, der har kontakt til lægen, nu bruger de elektroniske muligheder.
Christian Juhl Mølgaard

Emailen er en stor hjælp for lægen - og samtidig hjælper den patienterne til at undgå frustrerende ventetid i telefonen.

Michael Dupont
Formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO)

De praktiserende læger er netop i en rapport udpeget til europamestre, når det gælder e-mail-kommunikation med patienterne og brugen af elektroniske recepter.

En ny måling fra sundhed.dk viser, at borgerne også er godt med i den teknologiske udvikling: 20 pct. af de danskere, der sidste år havde kontakt til lægen, havde elektronisk kontakt. 

Bent Hansen: Fornuftigt resultat
"Vi kan ikke én gang for alle fastlægge den rette balance mellem brug af telefon og e-mail, da vi ikke kender indholdet af samtalerne. Det er en sag mellem læge og patient, men resultaterne virker umiddelbart fornuftige.

Det er glædeligt, at ventetiden for de fleste opleves som lav, og her er jeg sikker på, at muligheden for at kommunikere over nettet har forkortet de generelle ventetider ved brug af telefonen," siger Bent Hansen, formand for sundhed.dk's bestyrelse.

Stort potentiale i kronisk syge
Patienter med en kronisk sygdom er særligt interessante, fordi de typisk har brug for hyppig kontakt til lægen. Her viser undersøgelsen, at der er potentiale for, at flere bruger de elektroniske tilbud. Selvom gruppen er blandt kernebrugerne af sundhedsvæsenet, så har færre prøvet den elektroniske kontakt. Tidsforbruget i lægens telefonkø er tilsvarende højere for patienter med kronisk sygdom.

Borgere, som er klar til at inddrage de elektroniske muligheder i kontakten med lægen, får langt bedre muligheder, da udbredelsen af de forskellige tilbud om e-mail-konsultation, elektronisk tidsbestilling og receptfornyelse alle er steget med fem procentpoint siden nytår.

Det er således over 60 pct. af lægehusene, som nu tilbyder e-mail-konsultation.

En win-win situation
"Det går støt og sikkert fremad mod, at alle praktiserende læger kan tilbyde konsultation på e-mail, og det er vi glade for," siger Michael Dupont, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO) til sundhed.dk og fortsætter: 

"Emailen er en stor hjælp for lægen - og samtidig hjælper den patienterne til at undgå frustrerende ventetid i telefonen."

Sundhed.dk's undersøgelse af befolkningens holdninger og oplevelser er gennemført via telefoninterviews med 1052 tilfældigt udvalgte danskere i maj måned af Rambøll Management.

Dokumentation

Fakta om borgernes kontakt til lægen

- spørgsmål og svar fra telefoninterviews med 1052 tilfældigt udvalgte danskere i maj måned af Rambøll Management.

Har du haft kontakt til egen læge inden for det sidste år (hele befolkningen)

 

respondenter

procent

ja

889

84,7

nej

156

14,9

Ved ikke/husker ikke

5

0,5

ialt

1050

100

Brugte du elektronisk kontakt til din læge på et tidspunkt (hele befolkningen)

 

respondenter

procent

ja

170

19,1

nej

719

80,9

Ved ikke/husker ikke

0

0

ialt

889

100

Hvor mange minutter brugte du typisk på at vente i telefonen hos din læge (hele befolkningen)

 

respondenter

procent

Under 10 minutter

593

66,7

10-30 minutter

169

19

31-60 minutter

30

3,4

Over 60 minutter

10

1,1

Ved ikke

27

3

Ikke relevant

60

6,7

ialt

889

100

Har du haft kontakt til egen læge inden for det sidste år (patienter med kronisk sygdom)

 

respondenter

procent

ja

269

93,1

nej

20

6,9

Ved ikke/husker ikke

0

0

ialt

289

100

Brugte du elektronisk kontakt til din læge på et tidspunkt (patienter med kronisk sygdom)

 

respondenter

procent

ja

40

14,9

nej

229

85,1

Ved ikke/husker ikke

0

0

ialt

269

100

Hvor mange minutter brugte du typisk på at vente i telefonen hos din læge (patienter med kronisk sygdom)

 

respondenter

procent

Under 10 minutter

160

59,5

10-30 minutter

59

21,9

31-60 minutter

15

5,6

Over 60 minutter

2

0,7

Ved ikke

9

3,3

Ikke relevant

24

8,9

ialt

269

100


Kilde: sundhed.dk

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024