For mig at se er det fremtidens livsnerve for skolen, at store virksomheder begynder at interessere sig for, hvad der foregår på landets skoler
Jens Raahauge
Skoleleder, Holmegårdsskolen
Fakta
'Næring til Læring' er et etårigt samarbejde mellem Holmegårdsskolen i Kokkedal og Novo Nordisk. Det er blevet til som en del af Novos Nordisks medarbejderprogram TakeAction! - School Challenge.
Formålet er at sætte fokus på børns sundhed og børns viden om deres egen sundhed.
Projektet er særligt henvendt til skolens to 6. klasser, der bl.a. undervises af gæstelærere fra Novo Nordisk.
Ved projektets start og afslutning testes 6. klassernes viden og lyst til at leve sundt. Resultaterne bliver sammenlignet med en kontrolskole, som ikke deltager i projektet.
Skolen har ansat køkkenpersonale, der sammen med skolens to 6. klasser laver sunde, varme måltider, som Holmegårdsskolens 500 elever på grund af det kontante tilskud kan købe for 8-12 kr. 40 pct. af eleverne er indtil videre meldt til madordningen.
Kilde: Novo Nordisk/Holmegårdsskolen
Holmegårdsskolen i Kokkedal vil gerne lære deres elever mere om ernæring og sund kost, og Novo Nordisk vil gerne være med til at forebygge livsstilssygdomme og få flere børn til at interessere sig for naturvidenskab.
Det er foreløbig resulteret i et utraditionelt skole-firma-samarbejde, 'Næring til Læring'.
En mio. og otte undervisere
Novo Nordisk har smidt knap en mio. kr. i projektet, der bl.a. har givet skolen råd til at etablere en skolemadsordning med billige, varme måltider til skolens elever.
Herudover har medicinalfirmaet stillet otte eksterne undervisere til rådighed, som skal bidrage med undervisning i kroppens kemi, sunde spisevaner og vigtigheden af 60 minutters daglig motion.