Ny rapport: Borgerinddragelse i Sund By Netværket

Claus Iversen
Dokumentation
Borgerinddragelse anses for en positiv værdi. Derfor er borgerinddragelse internationalt inddraget i Verdenssundhedsorganisationens, WHOs sundhedsstrategi.

Borgerinddragelse i det lokale sundhedsfremmende arbejde fremmes ved politisk og økonomisk opbakning, en ubureaukratisk opbygget organisation, fx at der er kort fra idé til handling og mulighed for økonomisk støtte her-og-nu til en god idé fra borgerne. Desuden har det stor betydning, om inddragelsen sker på borgernes egne præmisser, dvs. ligeværdigt og med respekt for forskellighed. Det er en forudsætning for at nå de mest udsatte.

Det viser resultater fra en ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed (SIF) om Sund By Netværkets arbejde med borgerinddragelse.

Det danske Sund By Netværk udspringer af WHO’s Healthy City initiativ. Netværket blev etableret i 1991 som et politisk forpligtende netværk bestående af en række kommuner og amter, der arbejder sammen for at styrke forebyggelse og sundheds-fremme. Borgerinddragelse er ét af i alt syv kerneområder, som Sund By Netværket er forpligtet til at arbejde med i bestræbelserne på at forankre den forebyggende og sundhedsfremmende indsats lokalt. Netværket har i dag følgende medlemmer: Nordjyllands Amt, Storstrøms Amt, Sønderjyllands Amt, Vejle Amt, Vestsjællands Amt, Viborg Amt, Haderslev Kommune, Herlev Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune, København Kommune, Nordborg Kommune, Vallø Kommune og Århus Kommune.

Undersøgelsen er primært baseret på kvalitative interviews og fokusgrupper med Sund By Koordinatorer og ledere af Sund By Butikker.

Undersøgelsen viser, at Sund By Netværket samlet set har igangsat en lang række borgerinddragelsesaktiviteter. Omfanget af borgerinddragelse varierer en del i Netværket og afspejler, at amter, kommuner og Sund By Butikker har forskellig ansvars- og opgavefordeling på sundhedsfremme- og forebyggelsesområdet.

Sund By Butikkerne, der ofte fungerer som kommunernes åbne dør til borgerne, er tættest på borgerne, nogle også på de udsatte og marginaliserede grupper. De butiksansvarliges synlighed i lokalområdet, deres kendskab til lokale netværk og butikkernes fysiske placering er væsentlig for, om de butiksansvarlige har kontakt med borgerne. Borgerinddragelse fremmes også hvis den bygges på gensidig respekt, ligeværdighed og tillid mellem de professionelle og borgerne. De professionelles intention om reel involvering og overdragelse af ansvar til borgeren har også stor betydning hvis borgerne ønskes inddraget.

Nogle kommuner i Netværket har erfaringer med at inddrage borgerne i den over-ordnede kommunale sundhedsplanlægning og politikudvikling, fx har en kommune via borgermøder og studiekredse inddraget byens ældre i udvikling og implementering af en 4-årig handleplan for kommunens ældrepolitik. En anden kommune har bl.a. via fokusgrupper med forældre og unge udviklet en kommunal handleplan vedr. unge, alkohol og stoffer.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024