Om ændring af bekendtgørelse om reklame for lægemidler

Denne bekendtgørelse udvider reglerne for reklame af håndkøbsmedicin til også at omfatte reklame på TV. Bekendtgørelsen omfatter stadig reklame i blade og på film og video. Bekendtgørelsen er skrevet i forlængelse af det nye medieforlig.
Claus Iversen
Dokumentation

I bekendtgørelse nr. 793 af 10. september 2001 om reklame for lægemidler, som ændret ved bekendtgørelse nr. 58 af 6. februar 2002, foretages følgende ændringer:

§ 1 affattes således:

» § 1. Reklame over for offentligheden for et lægemiddel skal udformes således, at det tydeligt fremgår, at der er tale om en reklame, og at reklamen omhandler et lægemiddel.

Stk. 2. Reklamen skal, bortset fra de i stk. 3 og 4 nævnte tilfælde, indeholde følgende oplysninger:

1)   Lægemidlets navn og – hvis lægemidlet kun indeholder et virksomt stof – fællesnavn.

2)   Pakningsstørrelser og priser på apoteksforbeholdte lægemidler (registerpris(er)) inkl. moms.

3)   En udtrykkelig og letlæselig opfordring til omhyggeligt at læse den vejledning, der er anført på indlægssedlen eller emballagen.

4)   Virkning, bivirkninger og dosering.

5)   Andre oplysninger, som er nødvendige med henblik på korrekt og hensigtsmæssig anvendelse af lægemidlet.

Stk. 3. Reklame på film, herunder videofilm, og i radio skal indeholde følgende oplysninger:

1)   Lægemidlets navn og – hvis lægemidlet kun indeholder et virksomt stof – fællesnavn.

2)   En udtrykkelig opfordring til omhyggeligt at læse den vejledning, der er anført på indlægssedlen eller emballagen.

3)   Virkning og væsentlige bivirkninger.

4)   Andre oplysninger, som er nødvendige med henblik på korrekt og hensigtsmæssig anvendelse af lægemidlet.

5)   En opfordring til at kontakte lægen (eller dyrlægen) eller apoteket i tvivlstilfælde.

Stk. 4. Reklame i fjernsyn skal indeholde følgende oplysninger vist på skærmen eller som speakertekst:

1)   Lægemidlets navn og virkning.

2)   Eventuelle væsentlige bivirkninger.

3)   En opfordring til at læse indlægsseddel med produktoplysninger i lægemiddelpakningen.

Stk. 5. Reklame i fjernsyn skal, foruden de i stk. 4 nævnte oplysninger, indeholde en udtrykkelig opfordring til at læse nærmere om lægemidlets anvendelse på den pågældende fjernsynskanals tekst-tv og på indehaveren af markedsføringstilladelsens internetadresse. På skærmen skal med tydelig skrift anføres på hvilken tekst-tvside og internetadresse disse oplysninger kan findes.

Stk. 6. Den tekst, der i henhold til stk. 5 skal anføres på tekst-tv og internetadresse, skal indeholde samtlige de i stk. 2 anførte oplysninger.«

§ 2

Bekendtgørelsen træder i kraft den 16. juni 2003.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet, den 3. juni 2003

Lars Løkke Rasmussen

/Paul Schüder


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024