Spørger: Charlotte Fischer (RV)
Spørgsmål S 1124: I hvor høj grad er ministeren tilfreds med status for arbejdet med indberetningerne af utilsigtede hændelser på landets sygehuse?
Begrundelse: Ifølge Altinget | Sundhed den 23. november 2005 er der omfattende utilfredshed med Sundhedsstyrelsens arbejde med indberetningen af utilsigtede hændelser på landets sygehuse. Både centralt placerede embedsmænd i amterne og læger udtrykker utilfredshed med og skuffelse over Sundhedsstyrelsens hidtidige indsats. Navnlig efterlyses der udmeldinger fra Sundhedsstyrelsen om, hvordan sygehusene og amterne kan bruge indrapporteringerne til at forebygge og nedbringe antallet af utilsigtede hændelser. Formålet med indberetningen af utilsigtede hændelser er "systematisk at skabe opmærksomhed om det, der kan undgås, og forebygge gentagelser".
Spørgsmål S 1125: Når Sundhedsstyrelsen ifølge Sundhedsstyrelsens egne oplysninger skal "udarbejde faglige udmeldinger og vejledninger på patientsikkerhedsområdet til støtte for amtskommunernes varetagelse af de sundhedsfaglige behandlingsopgaver", hvornår forventer ministeren så, at dette vil ske?
Begrundelse: Der henvises til begrundelsen i spm. nr. S 1124.
Spørgsmål S 1126: Kan ministeren bekræfte, at der kun er afsat 1,5 årsværk i Sundhedsstyrelsen til arbejdet med indberetningen af utilsigtede hændelser på sygehusene, og mener ministeren, at det i givet fald er tilstrækkeligt?
Begrundelse: Der henvises til begrundelsen i spm. nr. S 1124.
Spørgsmål S 1128: Er det efter ministerens opfattelse tilfredsstillende, at Sundhedsstyrelsen har måtte beslutte at afskære amterne fra telefonisk support og afslå oprettelsen af nye brugere, der kan rapportere om utilsigtede hændelser på landets sygehuse?
Begrundelse: Der henvises til begrundelsen i spm. nr. S 1124.
Spørgsmål S 1129: Hvorfor forklarer ministeren, at amterne ifølge Sundhedsstyrelsens direktør indberetter "fritekst" af utilsigtede hændelser på landets sygehuse og på "en meget usystematisk måde", når det af bekendtgørelsen fremgår, at indrapportering til Sundhedsstyrelsen skal ske "elektronisk ved brug af en af Sundhedsstyrelsen udarbejdet skabelon", og hvordan vil ministeren sikre, at indrapporteringen fremover sker på en mere systematisk måde, der gør det lettest muligt for Sundhedsstyrelsen efterfølgende at håndtere indberetningerne?
Begrundelse: Der henvises til begrundelsen i spm. nr. S 1124.