Rederibidrag til sygesikring tredobles næsten

Claus Iversen
Dokumentation

L 20 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om offentlig sygesikring. (Afvikling af det statslige tilskud til den særlige sygesikringsordning for søfarende).

Fremsat den 8. oktober 2003 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om offentlig sygesikring

(Afvikling af det statslige tilskud til den særlige sygesikringsordning for søfarende)

 

§ 1

I lov om offentlig sygesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 509 af 1. juli 1998, som ændret senest ved lov nr. 378 af 28. maj 2003, foretages følgende ændring:

1. § 21, stk. 3, affattes således:

Stk. 3 . Udgifter til ydelser i medfør af § 14 afholdes af staten. Til dækning af udgifterne pålægges der rederne (ejerne) et bidrag årligt for hver søfarende i udenrigsfart. Beløbet reguleres i overensstemmelse med § 28, stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved beregning og opkrævning af bidrag og kan træffe bestemmelse om, at beløbet beregnes på anden måde end på årsbasis.”

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2004.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets hovedindhold

Ifølge § 21, stk. 3, i lov om offentlig sygesikring betaler rederne (ejerne) et bidrag på 100 kr. årligt for hver søfarende i udenrigsfart til delvis dækning af udgifterne til sygesikringsydelser til søfarende. Beløbet reguleres i henhold til lovens § 28, stk. 2, af indenrigs- og sundhedsministeren efter indhentet erklæring fra vedkommende rederorganisationer under hensyn til indtrufne ændringer i udgifterne.

Beløbet er fastsat i bekendtgørelse nr. 816 af 14. september 1994 om rederiers bidrag til sygesikring for søfarende . Rederne betaler herefter et fast beløb på 504 kr. årligt, pr. søfarende i udenrigsfart, svarende til 1,40 kr. pr. hyredag. Beløbet blev fastsat i 1992 og skulle ifølge aftale med rederne i 1989 dække ca. 25 % af sygesikringsudgifterne. I 2002 har rederibidraget været på 2,6 mio. kr. og således dækket godt 37 % af statens udgifter, som var godt 7 mio.kr.

Med lovforslaget bestemmes det, at rederibidraget skal forhøjes, således at det dækker alle udgifterne til sygesikring af søfarende, der er forhyret på dansk skib i udenrigsfart. På baggrund af regnskabstal for 2002 og de forventede udgifter i 2003 skønnes det, at rederibidraget skal hæves fra 504 kr. til ca. 1400 kr.

2. Lovforslagets baggrund

Lovforslaget er et led i regeringens politik om at reducere direkte erhvervstilskud. I stedet for tilskud skal satses på generel bedring af erhvervslivets rammevilkår.

Der tilsigtes ingen ændring i ydelsernes omfang.

Lovforslaget i sin nuværende form udelukker ikke, at regeringen på et senere tidspunkt kan vende tilbage med et forslag om en egentlig privatisering af ordningen.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vil indebære en stigning i statens indtægter på ca. 5 mio. kr. Sygesikring for søfarende administreres af Søfartsstyrelsen, som fortsat skal varetage denne opgave. Der er således ikke administrative konsekvenser for det offentlige.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Rederibidraget forventes at stige med samlet ca. 5 mio. kr. svarende til en årlig stigning på ca. 900 kr. pr. søfarende forhyret på dansk skib i udenrigsfart.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer

Lovforslaget har forud for fremsættelsen været i høring hos Søfartsstyrelsen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening, Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Sø- og Restaurationsforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, HK/Service, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metal Søfart, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for mindre Skibe, Restaurations-Branchens Forbund, Specialarbejderforbundet i Danmark, Søfartens Ledere, Sømændenes Forbund, Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart.

9. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser / mindre udgifter

Negative konsekvenser / merudgifter

Økonomiske og administrative konsekvenser for staten

Budgetforbedring på ca. 5 mio. kr.

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for amtskommuner og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Stigning i rederibidraget på samlet ca. 5 mio.kr.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Med den foreslåede ændring af sygesikringslovens § 21, stk. 3, bestemmes, at rederibidraget fremover skal dække statens udgifter til sygesikring for søfarende forhyret på dansk skib i udenrigsfart fuldt ud. Efter den gældende bestemmelse opkræves rederibidrag til delvis dækning af udgifterne. Beregningen af bidrag vil blive fastlagt ved ændring af bekendtgørelse nr. 816 af 14. september 1994 om rederiers bidrag til sygesikring for søfarende.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2004.

Til § 3

Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om offentlig sygesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 509 af 1. juli 1998, som ændret senest ved lov nr. 378 af 28. maj 2003, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 21. - - -  

Stk. 3 . Udgifter til ydelser i medfør af § 14 afholdes af staten. Til delvis dækning af udgifterne herved pålægges der rederne (ejerne) et bidrag på 100 kr. årlig for hver søfarende i udenrigsfart. Beløbet reguleres i overensstemmelse med § 28, stk. 5. Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved beregning og opkrævning af bidrag og kan træffe bestemmelse om, at beløbet beregnes på anden måde end på årsbasis.

 

1. § 21, stk. 3 , affattes således:

Stk. 3. Udgifter til ydelser i medfør af § 14 afholdes af staten. Til dækning af udgifterne pålægges der rederne (ejerne) et bidrag årligt for hver søfarende i udenrigsfart. Beløbet reguleres i overensstemmelse med § 28, stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved beregning og opkrævning af bidrag og kan træffe bestemmelse om, at beløbet beregnes på anden måde end på årsbasis.”

 


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40redaktionen@altinget.dkCVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024