Slut med luderrejser for læger

NYHED: Det er slut med smarte markedsføringskneb, som gratis rejser og ophold på luksushoteller. Det mener LIF's vicedirektør efter at have læst NMI's beretning.
Maria Dalby

Nævnets regler er strammere og mere præcise end den konkrete danske lovgivning. Samtidig har NMI med sin nul-tolerance-politik anlagt den strammest mulige fortolkning af egne regler. Det er vi meget tilfredse med. Det gør det i virkeligheden mest enkelt for alle parter.

Jan Hylleberg
Vicedirektør i Lif

Ekstra Bladet vil ikke længere kunne afsløre, at danske læger lader sig bestikke af lægemiddelindustrien. Det mener Lægemiddelindustriforeningens vicedirektør på baggrund af NMI's årsberetning.

"Beretningen gennemhuller myten om de smarte markedsføringskneb og de eksotiske udlandsrejser for lægerne. Det er en glædelig udvikling, at den slags i dag kun undtagelsesvist finder sted i Danmark," siger Jan Hylleberg.

Bedre etik end tidligere
Nævnet for Medicinsk Informationsmateriale (NMI), der er et uafhængigt kontrolorgan i forhold til medicinalindustrien, offentliggjorde tirsdag sin årsberetning for 2006. Deres konklusion er, at samarbejdet mellem industri og sundhedspersonale foregår på en seriøs og upåklagelig måde.

"Selvfølgelig finder der overtrædelser sted af de gældende regler, men der er slet ikke sagligt belæg for de tilbagevendende og meget generaliserende påstande om, at lægerne og andet sundhedspersonale "købes" af industrien med eksotiske udlandsture og rent festbetonede arrangementer.  Sådan var det nok i et vist omfang år tilbage, men de tider er forbi," siger sekretariatschef, cand.jur. Mogens Kjærgaard Møller fra NMI.

Dokumentation

Om NMI:
Nævnet for Medicinsk Informationsmateriale er det juridiske og etiske kontrolorgan for medicinalindustrien. Nævnet, der blev oprettet i 1973, er i relation til sin sagsbehandling helt uafhængig af medicinalindustrien og har til formål at sikre læger, tandlæger, farmaceuter, farmakonomer og sygeplejersker mod ufyldestgørende, misvisende eller vildledende medicinsk informationsmateriale. Dette sker bl.a. ved, at nævnet gennemgår og kontrollerer de reklame- og informationsenheder, som industrien sender til de omhandlede personer. Reklamer, der henvender sig til offentligheden, hører ikke under nævnets område.

Nævnet har endvidere til opgave at påse, at samspillet mellem medicinalindustrien og læger samt apotekere sker på en sådan måde, at pressionsmuligheder og afhængighedsforhold udelukkes. Dette sker på baggrund af en etisk selvjustitsaftale (samarbejdsaftale) mellem industrien og hhv. Lægeforeningen og Apotekerforeningen, hvor der er opstillet meget snævre rammer for mødeafvikling, gaver mv. Det bemærkes, at der for de dele af medicinalindustrien, der har underlagt sig nævnets kompetence, er anmeldelsespligt for såvel reklameaktiviteter som møder og sponsorater. Ved overtrædelse af gældende regler kan nævnet pålægge virksomhederne bøde.


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024