Tovholder skal holde patienterne mere i hånden

NYHED: Danske Patienter foreslår, at en sundhedsfaglig person skal følge patienten gennem hele behandlingen. God, men vanskelig ide, siger regionerne, mens sundhedsministeren er forbeholden.
Når patienter er i forbindelse med sundhedsvæsnet skal de have en tovholder, der kan guide dem gennem hele forløbet, mener Danske Patienter.
Når patienter er i forbindelse med sundhedsvæsnet skal de have en tovholder, der kan guide dem gennem hele forløbet, mener Danske Patienter.Foto: Colourbox
Anders Heissel

Vi har jo allerede en tovholder, nemlig den alment praktiserende læge, der bør fungere som patientens faste støtte i sundhedsvæsenet.

Jakob Axel Nielsen (K)
Sundhedsminister

Med et stigende pres på sundhedsvæsenet og øget brug af ambulant behandling er der brug for, at patienterne holdes mere i hånden.

Det mener direktøren for Danske Patienter, Morten Freil.

"I fremtiden vil patienterne opholde sig mindre på hospitalet, blandt andet fordi der kommer flere ambulante behandlinger. Det betyder, at det bliver endnu mere vigtigt, at få skabt et sammenhængende forløb, og her kunne en tovholder binde forløbet sammen. Vi lægger op til, at tovholderen går på tværs af afdelinger og sektorer og har det samlede overblik over patientens forløb," siger Morten Freil, der mener, at det kan være en læge, men lige så godt en sygeplejerske eller en social- og sundhedsassistent som tovholder.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024