De vigtigste lovforslag på transportområdet

LOVKATALOG: Regeringen udsender i forbindelse med Folketingets åbning et samlet lovkatalog. Altinget|Transport vurderer katalogets indhold på transportområdet.
Foto: Henrik/Altinget.dk
Torbjørn Næs Bertelsen
  • Ændring af lov om offentlige veje
  • Ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane
  • Lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
  • Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (Silkeborg - kombilinjen (Rute 15))
  • Ændring af lov om jernbane
  • Ændring af lov om postbefordring
  • Lovgivning som opfølgning på regeringens udspil vedrørende bedre infrastruktur - bæredygtig transport

Regeringens Lovkatalog indeholder på transportområdet ikke mange overraskelser. De fleste punkter i Lovkataloget, som er listet op i tabellen ovenfor, er ændringer, som har teknisk karakter. Tre punkter falder dog i øjnene.

Det vigtigste forslag er det sidstnævnte under transportministerens afsnit. Regeringen vil i efteråret fremlægge et omfattende udspil til transportområdet, også kaldet investeringsplanen. Udspillet, som ifølge Altingets oplysninger ventes omkring uge 43, indeholder et forslag til en plan for investeringer på transportområdet og en strategi for transportsektorens CO2-udledning. Efter planen vil regeringen gennemføre et stort eller en række mindre forlig, som så skal munde ud i en stribe lovforslag.

Omkring Femern Bælt-aftalen har regeringen bred opbakning i Folketinget med støtte fra Det Radikale Venstre, Socialdemokraterne og SF. Samtidig vil Enhedslisten og Dansk Folkeparti sikkert fortsætte sin kritik af af Femern Bro-aftalen, hvor DF ikke mener, at de økonomiske omkostninger i forbindelse med broprojektet er ordentligt belyst. Med hensyn til projekteringen kan en hæmsko være, at man skal have Tyskland med på projekteringen, hvilket kan komplicere processen, da flere hensyn skal tages.

Det tredje væsentlige forslag er "Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby(Rute 15)". Forslaget har mødt og vil fortsat møde stor lokal modstand i Silkeborg, da kombilinjen gennem Silkeborg by vil gå gennem erhvervs- og boligområder. Lokalt er stemningen for at lægge motorvejen gennem Gudenådalen på den såkaldte Resendallinje. Regeringen og statsministeren i særdeleshed har kastet al prestige ind på, at motorvejen ikke går gennem naturen i Gudenådalen. Forslaget er en del af regeringsgrundlaget og møder opbakning fra VKO og R.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024