DF accepterer ny linje til Ringsted
Anne Bjerregaard
Mandag meldte transportminister Lars Barfoed (K) klart ud, at han støtter nybygnings-løsningen af en bane mellem København og Ringsted. Dermed sakker 5.spors-løsningen endnu længere bag ud i opbakning hos de politiske partier. Kun Venstre vil ikke tage endelig stilling endnu.Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været delte meninger i folketingsgruppen om linjeføringen
Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører, Venstre
5.spors-løsningen, der er den billigste løsning med fire milliarder kroner mod nybygningens mindst ti milliarder kroner, har indtil nu mødt opbakning fra Dansk Folkeparti og Venstre. Men nu bøjer Dansk Folkeparti sig for flertallet.
Krav til gengæld for støtte til nybygnings-løsning
"Vi har hele tiden sagt, at vi følger en 5.spor-løsning. Men vi kan godt se, at der er et massivt flertal for at lave nybygnings-løsningen i den forligskreds, som vi selv er en del af. Det faktum må vi forholde os til," siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, der vil stille krav for at støtte nybygningsløsningen.
Det skal genere beboerne langs den nye bane mindst muligt, at der bliver bygget. Ifølge Kim Christiansen skal det ske ved at bygge tunneller og overdækning de steder, hvor banen løber tæt på bebyggelse.