Cykling er også sundt for samfundsøkonomien
Anne Bjerregaard
Indtil for ganske nylig var det sparsomt med beregninger af, hvad investeringer i cykelforhold betyder for samfundsøkonomien. Det har Københavns Kommune lavet om på, så der nu kan sættes tal på, hvad fx cykel- og gangbroer, nye cykelstier og ombygninger af lyskryds betyder.
Og konklusionen er klar: Investeringerne er særdeles fornuftige og har en tilsvarende eller bedre forrentning end aktuelle anlægsprojekter som eksempelvis udvidelsen af motorvejen rundt om Roskilde og opgraderingen af jernbanen mellem København og Ringsted.
Teknik- og miljøborgmester i København, Klaus Bondam, er glad for initiativet og resultaterne:
København vil være verdens bedste cykelby og arbejder frem mod, at 50 procent af alle i 2015 ankommer på cykel til arbejde eller uddannelse i København. I dag er tallet 37 procent, mens tallet for folk, der bor i København er hele 55 procent.
Når en person vælger at cykle, får samfundet en nettogevinst på 1,22 kr. per cyklet kilometer. Modsat har samfundet et nettotab på 0,69 kr. per kørt kilometer i bil.
Samfundsøkonomisk er sundheds- og levetidsgevinsten ved at cykle syv gange større end ulykkesomkostningerne.
Omkostningen til en cykel er 33 øre per kørt kilometer i form af køb og vedligehold. Tilsvarende er omkostningerne for en bil 2,20 kr. per kørt kilometer.
Kilde: Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning