Danskerne siger nej tak til kattegatbro
Kristian Aaskov Nielsen
JournalistSkal der bygges en bro over Kattegat?
% | Ja | Nej | Ved ikke |
DANMARK | 30,8 | 54,2 | 15,0 |
Sjælland | 24,5 | 60,3 | 15,2 |
Jylland | 36,9 | 48,6 | 14,5 |
Fyn & øer | 25,8 | 63,7 | 10,4 |
Hovedstad | 30,7 | 50,6 | 18,7 |
1.101 personer har deltaget i meningsmålingen.
Et flertal af danskere er imod en en bro over Kattegat. Det viser en meningsmåling, som Altinget har fået foretaget af A & B Analyse.
54 procent af danskerne er imod en kattegatbro, mens 31 procent er for.
Kattegatkomiteen arbejder hårdt for at skaffe opbakning til en ny bro. Borgmester i Favrskov Kommune, Anders G. Christensen (V), er en del af formandskabet i komiteen. Han tror, at danskerne vil ændre holdning, hvis broen bliver bygget.
"Der har sjældent været stor opbakning til store infrastrukturanlæg. Inden man byggede Storebæltsbroen, var der også flere modstandere, men hvis man lavede en meningsmåling i dag, er det en lille del, som vil ønske sig tilbage til DSB-kaffen," siger han.
Jyder er mindst negative
Jyderne er de mest positive over for en Kattegatforbindelse, men også her er der et flertal imod en fast forbindelse. 49 procent af jyderne er imod, mens 37 procent er for. Anders G. Christensen mener, at befolkningen primært fokuserer på de problemer, de oplever på landevejen.
"Man ser på de ting, der er lige foran kølerhjelmen. Hvis man holder i kø på Vejlefjordbroen, så er det mere nærværende, men på den lange bane er det mest fornuftigt at investere i en Kattegatbro," siger han.
S: Sund skepsis
I løbet af sommeren meldte transportminister Lars Barfoed (K) ud, at han i første omgang vil satse på hurtigfærger frem for en ny bro over Kattegat. Den melding mødte kritik fra en række partier, der er tilhængere af en fast forbindelse. Blandt de partier er Socialdemokraterne. Trafikordfører Magnus Heunicke (S) mener også, at befolkningen vil ændre holdning.
"Danskerne har en almindelig sund skepsis over for broer og andre store anlægsprojekter. Derfor er det op til os politikere at finde ud af, hvad der er bedst miljømæssigt og økonomisk," siger han.
Den folkelige skepsis er en del af at være trafikpolitiker på Christiansborg, mener Magnus Heunicke:
"Hvis mine forgængere tilbage i 80'erne havde ladet sig påvirke af opinionsmålinger, var Storebæltsbroen aldrig blevet til noget. Derfor er det en trafikpolitikers lod en gang imellem at skulle tænke længere frem end den seneste meningsmåling," siger han.
Partiernes holdning til en kattegatbro (Altinget | Transport d. 13. august 2009)
Lars Barfoed foreslår, at man i første omgang satser på, at hurtigfærger skal binde Øst- og Vestdanmark sammen.
De Radikales trafikordfører, Johs. Poulsen:
"For mig er der store gevinster ved at lave en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland. Vi skal have vurderet, om det på trods af den store investering ikke er det rigtige på langt sigt."
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke:
"Vi er uenige, når Barfoed forsøger at lukke debatten om en kattegatbro. Nu er det langsigtet planlægning, og så fatter jeg ikke, at han ikke kan se ideen med en fast forbindelse over Kattegat, fordi det netop vil løse mange trængselsproblemer."
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen:
"Om ikke andet vil der i mange år frem være brug for hurtigfærger mellem Kalundborg og Århus, og det hænger også fint sammen med motorvejen mellem Kalundborg og Holbæk - bro eller ej."
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen:
"Jeg er en meget stor tilhænger af en kattegatbro. Det er det eneste rigtige at gøre."
SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr:
"Hurtigfærgerne er en dum ide. Det er noget af det mest forurenende. Dertil vil man sætte dem ind i et område, som er fuglebeskyttet."
Enhedslisten bakker op om en fast Kattegatforbindelse, men mener, at den skal baseres på kollektiv trafik. Liberal Alliance er imod en Kattegatbro og ser hurtigfærger som den rette løsning.