Debat

Dansk Persontransport: EU skal satse på busserne, så vi kan hale ind på Kina

I dag findes der ikke en eneste europæisk el-turistbus på markedet, hvilket får virksomheder til at kigge mod Kina for at købe elbusser. Dette er uacceptabelt for et Europa, der ønsker at være førende inden for grøn omstilling, skriver Jens Hvid Bang.

Hvis vi vil etablere en direkte linje fra Danmark til et bestemt sted i Europa, kan vi gøre det allerede i morgen med bussen. Derfor er der store gevinster ved at satse mere på bustransport på EU-plan, skriver Jens Hvid Bang.
Hvis vi vil etablere en direkte linje fra Danmark til et bestemt sted i Europa, kan vi gøre det allerede i morgen med bussen. Derfor er der store gevinster ved at satse mere på bustransport på EU-plan, skriver Jens Hvid Bang.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jens Hvid Bang
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Busserne fylder altid meget i en valgkamp. Politikerne står klar i kampagnebusserne, valgbusserne kører, og store reklamer på siderne af busserne pryder bybilledet.

Sådan er det også frem mod Europa-Parlamentsvalget, og i Dansk PersonTransport glæder vi os til, at vi går til stemmeurnerne på søndag den 9. juni.

Det er en vigtig dag, ikke kun fordi vi stemmer om, hvem der de næste fem år skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet, men også for busbranchen, som er dybt påvirket af EU's regler.

EU's indflydelse på busbranchen er omfattende og spænder over alt fra passagerrettigheder, miljø- og klimakrav, chaufførers arbejdsvilkår og regler for køretøjers udstyr og indretning.

I den seneste Europa-Parlamentssamling er der vedtaget nye køre- og hviletidsregler for turistbusser, og det er besluttet, at alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2035, og at 90 procent af alle nye turistbusser skal være det i 2040.

Der er ingen tvivl om, at det nye Europa-Parlament kommer til at forme fremtidens europæiske transportsektor, og her bør busserne spille en nøglerolle i såvel den grønne omstilling som i at øge mobiliteten og skabe bedre sammenhæng på tværs af grænserne.

Bussen som hybrid mellem jernbanen og vejtransporten

En klassisk skillelinje i transportpolitikken er diskussionen mellem veje og skinner.

Bustransport er vejtransport, men modsat anden vejtransport formår busser at flytte et stort antal mennesker i et enkelt køretøj, som man ellers kun kender det fra skinnebåren transport.

Busser er allerede en bæredygtig og grøn løsning, men overses ofte i den politiske debat, som oftere handler om tog, personbiler eller fly.

Europæiske politikere må handle hurtigt for at undgå, at kineserne dominerer hele elbusmarkedet.

Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef, Dansk Persontransport

Det er synd. Bussernes store fordel er, at de fungerer som en hybrid mellem vej- og skinnetransport. Ligesom tog kan de transportere mange mennesker på én gang, men de har også vejtransportens fleksibilitet.

Hvis vi vil etablere en direkte linje fra Danmark til et bestemt sted i Europa, kan vi gøre det allerede i morgen med bussen. Derfor er der store gevinster ved at satse mere på bustransport på EU-plan.

I valgkampen har ambitionen om højhastighedstog og nattog fået stor opmærksomhed fra flere partier. Toget har altid været centralt i EU’s transportpolitik og fået stor opmærksomhed siden fællesskabets start.

Men der er stadig lang vej, før ambitionerne kan indfries. I stedet for at fokusere på at flytte folk fra en transportform til en anden, bør vi styrke de forskellige transportformer hver især og særligt samspillet imellem dem.

Her kan busserne spille en nøglerolle. Deres store fleksibilitet og prisvenlighed gør, at de kan indsættes, hvor der er behov.

EU skal bekæmpe kinesisk dominans

For at fremme brugen af busser bør EU investere betydeligt mere i deres grønne omstilling. Selvom der er vedtaget en plan for udfasningen af fossile busser, er det nødvendigt at skabe et marked for elektriske turistbusser.

I dag findes der ikke en eneste europæisk el-turistbus på markedet, hvilket får virksomheder til at kigge mod Kina for at købe elbusser. Dette er uacceptabelt for et Europa, der ønsker at være førende inden for grøn omstilling.

Europæiske politikere må handle hurtigt for at undgå, at kineserne dominerer hele elbusmarkedet.

Læs også

Politikerne bør også støtte udrulningen af ladeinfrastruktur til el-turistbusser. I Dansk PersonTransport har vi arbejdet for at skabe en koalition af lande, virksomheder og organisationer, der kan bidrage til at etablere en elkorridor for turistbusser.

Her opstår udfordringer, da EU’s støtte til udrulning af denne type infrastruktur kræver, at det sker på TEN-T hovednettet, hvilket ikke passer til bussernes kørselsbehov. Turistbusser ender typisk ved byer, hoteller eller turistattraktioner.

Dette krav skal ændres for at accelerere den grønne omstilling. Der er masser af potentiale i disse initiativer, som kan styrke den danske busbranche, skabe mere bæredygtige rejser og binde EU bedre sammen.

Det handler om at prioritere busserne og satse på dem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Hvid Bang

Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransport
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2016)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024