Danske Havne frygter private investorer
Kasper Pihl Møller
Journalist- De danske havne skal indgå i en samlet dansk godstransportstrategi.
- Danske havne skal etablere sig som aktieselskaber, for at optimere konkurrencen.
- Havneloven skal åbne op for, at danske havne med en privatretlig organisering skal kunne indgå nærmere formelle samarbejder med udenlandske havne.
- Aktieselskabshavnene skal have en vis andel af aktier, som ikke er kommunalt ejede.
- Havneloven skal ændres, således at aktieselskabshavne, hvor en vis andel af aktierne ikke er kommunalt ejede, får mulighed for finansiel deltagelse i udenlandske havne.
Fakta om havne i Danmark:
- Der er ca. 120 havne, der alle betjener virksomheder i havnenes bagland. Knap 90 havne er godkendt efter EU-standarder til at betjene skibe i international fart.
- Havnene omsatte i 2005 ca. 100 mio. tons gods.
- 75 pct. af den danske eksport og import går gennem de danske havne.
- Direktør i brancheforeningen Danske Havne Hans Berthelsen er blandt de 16 medlemmer i regeringens infrastrukturkommission.
Regeringens plan om at tvinge kommunerne til at sælge majoriteten af deres aktieandel i danske havne får en lunken modtagelse hos brancheorganisationen Danske Havne.
De mener ikke, at de private investorer vil have det samme incitament som kommunerne til at opretholde infrastrukturen i de danske havne. I stedet bør rammerne i havneloven udvides:
"Vi er imod en privatisering, som vi mener er en ren ideologisk parade. Det er ikke ejerskabet, der er vigtigt, men den måde, som havnen bliver drevet på," fortæller sekretariatschef Tom Elmer Christensen fra Danske Havne.