DTL om modulvogns-kritik: CER ser spøgelser
Anne Bjerregaard
Nye beregninger viser, at modulvogntogene kan føre til en øget CO2-udledning på op mod to millioner ton om året, hvis de bliver tilladt til kørsel i de europæiske lande. Undersøgelsen, der er udført af det uafhængige tyske Fraunhofer Institut og bestilt af europæiske jernbanevirksomheder, peger på, at modulvogntogene vil flytte op til 30 procent af godstransporten på jernbanen over på lastbilerne.
Men CER ser spøgelser, der ikke eksisterer, mener Dansk Transport & Logistik. DTL påpeger, at rapporten anerkender, at modulvogntog i sig selv medfører et fald i CO2-emissionerne, fordi det er en mere effektiv form for transport.
"På kort sigt siger undersøgelsen, at CO2-emissionerne falder. På mellemlang sigt - det vil sige 5-20 år - udtrykker rapporten frygt for, at CO2-emissionerne stiger, fordi vejtransport bliver mere effektivt og attraktivt end jernbanetransport. På langt sigt - og her taler vi om 15-30 år - mener rapporten dog, at billedet vender igen," siger cheføkonom i DTL, Ove Holm.