Debat

DTU-professor: Omlæg bilbeskatningen til gavn for alle

TRANSPORTDEBATTEN: CO2 fra biler beskattes langt hårdere end CO2 fra andre kilder. Det giver forbrugerne et tab, for de bliver presset af afgifterne til at købe nogle andre biler end dem, de helst ville have haft, skriver Mogens Fosgerau, professor ved DTU.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mogens Fosgerau
Professor, DTU

Det er let at se det tiltrækkende ved ideen om en grøn, provenuneutral omlægning af bilafgifterne.

Det er politisk selvmål at sætte bilafgifterne op. Omvendt kan det ikke rigtig lade sig gøre at sætte afgifterne ned, for så kommer statskassen til at mangle penge.

Så en provenuneutral omlægning må være vejen frem! Hvis man kunne skrue lidt på knapperne og få en grønnere bilpark, uden at det kostede nogen noget, så ville det jo være fantastisk! Ren win-win.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter. 

Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.

Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. 

Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes. I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med. 

Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].

Skiftende regeringer har haft provenuneutrale omlægninger af bilafgifterne  på programmet. Der blev faktisk gennemført større omlægninger af bilafgifterne i 1997 og 2007.

Det er ikke let at lave en omlægning, der både er provenuneutral og grøn, og det er ikke givet, at de tidligere reformer har lykkedes med det. Det, jeg vil angribe her, er ideen om, at man bare sådan kan omlægge afgifter, uden det koster nogen noget.

Det er ikke let at lave en omlægning, der både er provenuneutral og grøn. 

Mogens Fosgerau
Professor

Omkostninger for andre
For der er omkostninger. De falder bare på forbrugerne og kan ikke ses i nationalregnskabet.

Atmosfæren kan ikke se, hvor co2’en kommer fra. Og co2-besparelser har en pris, som varierer alt efter, hvor man sparer. Derfor er det smart at tage de billigste besparelser først.

Den letteste måde at gøre dette på er at lægge en afgift på co2. Derefter kan man overlade det til forbrugerne at prioritere, hvilket befrier politikere fra at skulle prøve at regne ud, hvad der er bedst for dem.

Nu har vi allerede lagt afgift på co2 gennem brændstofafgifterne.

Brændstofafgifterne er direkte rettet mod co2-udledningen, som jo er proportional med brændstofforbruget. Hertil kommer den afgift på co2, der implicit er lagt ind i bilbeskatningen.

Det koster 4000 kr, hvis en ny brændstoføkonomisk bil kører en km mindre per liter. Omregnet til bilens levetid svarer det til omkring 4 kr. per liter benzin.

Tab for forbrugerne
Det svarer igen til mere end 1500 kr. per tons co2. Det er langt mere, end co2-besparelser regnes til i andre sammenhænge.

Hertil kommer en tilsvarende effekt fra den grønne ejerafgift.

Så co2 fra biler beskattes langt hårdere end co2 fra andre kilder. Det giver forbrugerne et tab, for de bliver presset af afgifterne til at købe nogle andre biler end dem, de helst ville have haft.

Hvis de fik lov, ville disse bilister fx kunne betale en landmand for at spare lidt på drivhusgasserne og til gengæld få en bil med plads til barnevognen. Eller de kunne købe co2-kvoter af industrien til under 100 kr per ton.

Miljøet, familien og erhvervslivet kunne alle vinde: win-win-win!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024