EL: DSB-nedskæringer vil ramme togdriften

NYHED: DSBs planlagte besparelser på 1,6 mia. kr. over de kommende fire år får en hård medfart af Enhedslistens Per Clausen.
Hvorvidt besparelserne kommer til at betyde lavere løn til Harry, melder historien ikke noget om.
Hvorvidt besparelserne kommer til at betyde lavere løn til Harry, melder historien ikke noget om.Foto: DSB
Christian Juhl Mølgaard

Pengene skal komme et sted fra. Hvis jeg skal have penge til at levere et bedre produkt til den samme pris, kræver det, at jeg finder pengene på min omkostningsside. Det må ikke koste kunderne.

Søren Eriksen
Adm. direktør, DSB

Trafikordfører for Enhedslisten, Per Clausen er langt fra begejstret for udsigterne til de store besparelser som DSB i går annoncerede. I en pressemeddelelse harcelerer han imod beslutningen:

"Formålet er at gøre DSB til en endnu mere profitabel forretning. Det kommer der ikke bedre togdrift ud af. Tværtimod. Det er den helt forkerte vej at gå på et tidspunkt, hvor der er behov for en massiv overflytning af transport fra privatbilisme og fly til tog," skriver han.

Adm. direktør i DSB, Søren Eriksen har som en offensiv satsning lanceret planen "Sporskifte 2010", der indebærer besparelser på 400 mio. kr. om året over de kommende fire år. Halvdelen af besparelserne geninvesteres i tiltag, som skal give kunderne langt bedre service og gøre togrejsen til en god oplevelse.

Besparelserne er i første omgang tiltænkt at ramme administrationen, da antallet af ansatte, der er i kontakt med kunder, skal oprustes.

Per Clausen er skeptisk overfor DSB-ledelsens argumenter om, at der sker en overførsel af ressourcer fra administration til passagerservice:

"Det er sikkert fornuftigt, men at der herudover skulle være muligt at gennemføre massive besparelser, uden at det rammer passagererne, tror jeg ikke på.

Beslutningen om disse nedskæringer er en logisk konsekvens af, at DSB er blevet omdannet til en forretning, som skal klargøres til at sælges til private ejere til en så høj pris, som muligt.

Derfor gennemfører man massive nedskæringer, som ikke kan undgå at ramme togdriften," slutter Per Clausen.

K: Det ser fornuftigt ud
Trafikordfører Henriette Kjær (K) er dog fuld af fortrøstning til, at spareplanen ikke kommer til at indvirke negativt på togdriften.

"Jeg synes umiddelbart, at det ser rigtig fornuftigt ud. DSB har selv ansvaret for driften. Jeg kan forstå på Søren Eriksens udtalelser, at besparelserne vil ske inden for administrationsområdet - og især komme kunderne til gode. Det kan jeg kun hylde," siger Henriette Kjær til Altinget.dk.

Kan man være sikker på, at det ikke kommer går det ud over togdriften?

"Det vil være meget uklogt af DSB. De er klar over, at de skal privatiseres - og at flere af strækningerne skal udliciteres. De skal være klar til at konkurrere. Jeg er overbevist om, at det i sidste ende kommer til at regulere sig selv. De vil lægge sig i selen for at fremstå bedst muligt," slutter Henriette Kjær.

SF: Det er helt i orden
Pia Olsen Dyhr (SF) mener heller ikke, at besparelserne bliver noget problem.

"Det er ikke noget, DSB er blevet tvunget til at gøre. Det er en intern beslutning, der er truffet for at frigøre penge til bedre service overfor kunderne, og det synes jeg er helt i orden," siger hun til Altinget.dk.

Til gengæld mener hun, at de 500 mio. kr., som DSB i år skal betale tilbage til staten i forbindelse med IC4-forsinkelsen i stedet for at havne i Finansministeriets kasse, kan bruges til at lease nyere tog til de mest slidte strækninger.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024