Debat

Folketinget må træde i karakter over for politiet

DEBAT: Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken kan nedbringes, hvis hastighedsgrænsen bliver sænket. Det skriver Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i København.

Hastighedsgrænsen skal sænkes i København. Det mener Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester, i Københavns Kommune.
Hastighedsgrænsen skal sænkes i København. Det mener Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester, i Københavns Kommune.Foto: Mark Knudsen/Monsun
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg till: [email protected]

København har ambitiøse mål om, at flere skal cykle og gå. Det har vi af mange årsager. Hvis vi kan få flere til at gå og cykle, frem for at tage bilen, så får vi mindre trængsel på vejene, mindre støj, luftforurening og udledning af CO2. Vi bliver sundere, når vi rører os i stedet for at sidde stille i en bil. Og fodgængere og cyklister bidrager positivt til et bedre byliv, mens biler i mange tilfælde er ødelæggende for et godt byliv.

Vi ved, at sikkerheden og følelsen af tryghed har stor betydning for lysten til at cykle og gå – simpelthen fordi man som fodgænger og cyklist selvfølgelig er mere udsat i trafikken. Derfor arbejder vi i København målrettet på at skabe større sikkerhed i trafikken for ikke mindst de bløde trafikanter.

Vi anlægger cykelstier på de strækninger, hvor vi i dag mangler cykelstier. Vi ombygger trafikkryds. Vi stiller krav om, at vores skraldebiler skal have lave førerhuse med godt udsyn. De mange indsatser har sammen med skærpet lovgivning og mere sikre køretøjer været med til at halvere antallet af uheld med alvorlig personskade eller dødelig udgang fra 2000 til 2012.

København skal øge trafiksikkerheden
Nu har vi i København sat os et politisk mål om igen at halvere antallet af alvorlige uheld frem mod 2020. Ud fra Vejdirektoratets tal for omkostninger, vil de 110 færre dræbte og alvorligt tilskadekomne om året i 2020 give en besparelse for samfundet på 415 millioner kroner per år.

Fart dræber. Og som tingene er nu, har kommunerne brug for hjælp fra Folketinget til at sikre færre dødsfald i trafikken.

Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester

København skal derfor i de kommende år fortsætte arbejdet med at øge trafiksikkerheden for de bløde trafikanter ved at ombygge kryds og etablere nye cykelstier. Men på ét område med afgørende betydning for trafiksikkerheden får København desværre gang på gang baghjul af andre storbyer i hele verden.

Paradoksalt nok overhaler de os ved at sætte hastigheden på vejene ned for herved at øge trafiksikkerheden og nedbringe antallet af uheld. I New York har man netop sat hastigheden ned til 40 km/t. Det samme har Malmø. Og i Paris er den tilladte fartgrænse i store dele af byen nu sat helt ned til 30 km/t.

Fartgrænsen skal ned
Som borgmester med ansvar for trafiksikkerheden er det frustrerende at se andre byer overhale os på netop det punkt, da fart har en afgørende betydning for trafiksikkerheden. Bliver en fodgænger ramt af en bil, der kører med 50 km/t, som er fartgrænsen i København i dag, så er risikoen for, at fodgængeren bliver dræbt 80 procent. Ved en fart på 40 km/t bliver risikoen for en dødsulykke halveret, mens der kun er fem procent risiko for, at en ulykke vil have dødelig udgang, hvis bilen kører med 30 km/t.

Det er da heller ikke den politiske vilje til at gøre noget ved farten, der mangler på Københavns Rådhus.

Tværtimod så har vi i vores seneste trafiksikkerhedsplan sendt en bred appel til Folketinget om at nedsætte hastighedsgrænsen i byen til 40 km/t. Og gang på gang har vi politisk vedtaget forslag om at nedsætte hastigheden på vores små beboelsesveje til 40 km/t og 30 km/t ved skoler og på steder med mange fodgængere og cyklister.

Reglerne skal ændres
Men kommunen er ikke herre i eget hus, hvad angår trafiksikkerhed. Her skal vi altid pænt spørge politiet om lov. Og i København har politiet slået automatpiloten til. Derfor bliver vores ansøgninger om at nedsætte hastigheden næsten per automatik afvist.

Det er selvfølgelig frustrerende og helt uacceptabelt, når demokratiet gang på gang bliver sat ud af spil. For at sætte det ind i en Christiansborg-dagsorden, ville det svare til, at embedsmænd bestemte, om de folkevalgte medlemmer af Folketingets Retsudvalg må besøge Christiania.

Min appel til politikerne i Folketingets retsudvalg og transportudvalg skal derfor lyde, at de lytter til Københavns ønske om at få en lavere hastighed i byerne, og at udvalgene følger op på løftet fra daværende transportminister Pia Olsen Dyhr om at ændre på reglerne, så kommunerne får nemmere ved at indføre zoner med en hastighed på helt ned til 30 km/t. Fart dræber. Og som tingene er nu, har kommunerne brug for hjælp fra Folketinget til at sikre færre dødsfald i trafikken.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024