IC4-tog ikke på skinner i maj

IC4: I August 2008 meldte DSB ud, at IC4-togene skulle være indsat i togtrafikken senest i maj 2009. Men det sker højest sandsynlig først over sommeren og efteråret. Politikerne står fast: IC4 skal køre i maj!
DSB's direktør Søren Eriksen sår nu tvivl om, om IC4 kommer på skinner i maj. Men det skal de, siger flere trafikordførere
DSB's direktør Søren Eriksen sår nu tvivl om, om IC4 kommer på skinner i maj. Men det skal de, siger flere trafikordførereFoto: DSB
Anne Bjerregaard
Fakta
DSB sætter ikke IC4-togene i drift på fuld kraft, før de er sikre på, at alle tog virker, at alle børnesygdomme er luget ud, og at der er uddannet tilstrækkeligt med personale til at betjene dem.

Ingen af trafikordførerne endsige pressen kender den konkrete ordlyd i ultimatummet fra DSB til Ansaldobreda, og det er derfor uvist, om det kommer til at ramme det italienske firma, at togene ikke er køreklare i maj måned.

De sidste 69 IC4-tog står til at blive leveret to ad gangen hver måned indtil samlingen er komplet. Det er DSB's eget ønske, fordi DSB skal kunne nå at uddanne personale til de nye tog. Med den horisont er det sidste IC4-tog først leveret i år 2012. Det er 10 år efter kontrakten blev skrevet.

De 14 togsæt, som italienske Ansaldobreda har frist i maj til at aflevere til DSB, er på danske skinner, men de står meget stille. Og det kommer de øjensynligt til at gøre i en rum tid endnu.

"Det vil kunne ske successivt efter udgangen af maj. Det vil ske hen over sommeren og efteråret," siger Søren Eriksen til Ritzau på spørgsmålet om, hvornår IC4 får lov at rulle ud i landsdelstrafikken.

Maj er smertegrænsen 
Men det er ikke godt nok, mener trafikpolitikerne på Christiansborg, der henholder sig til formuleringen i en pressemeddelelse fra DSB i august 2008:

"AnsaldoBreda har fået en frist til maj 2009. Til den tid skal for det første alle 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene. For det andet skal der på denne dato være leveret mindst ét togsæt, som er godkendt og opfylder samtlige kontraktens bestemmelser, herunder kravet om at kunne koble flere togsæt sammen."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024