IC4-tog ikke på skinner i maj
Anne Bjerregaard
Ingen af trafikordførerne endsige pressen kender den konkrete ordlyd i ultimatummet fra DSB til Ansaldobreda, og det er derfor uvist, om det kommer til at ramme det italienske firma, at togene ikke er køreklare i maj måned.
De sidste 69 IC4-tog står til at blive leveret to ad gangen hver måned indtil samlingen er komplet. Det er DSB's eget ønske, fordi DSB skal kunne nå at uddanne personale til de nye tog. Med den horisont er det sidste IC4-tog først leveret i år 2012. Det er 10 år efter kontrakten blev skrevet.
"Det vil kunne ske successivt efter udgangen af maj. Det vil ske hen over sommeren og efteråret," siger Søren Eriksen til Ritzau på spørgsmålet om, hvornår IC4 får lov at rulle ud i landsdelstrafikken.
Maj er smertegrænsen
Men det er ikke godt nok, mener trafikpolitikerne på Christiansborg, der henholder sig til formuleringen i en pressemeddelelse fra DSB i august 2008:
"AnsaldoBreda har fået en frist til maj 2009. Til den tid skal for det første alle 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene. For det andet skal der på denne dato være leveret mindst ét togsæt, som er godkendt og opfylder samtlige kontraktens bestemmelser, herunder kravet om at kunne koble flere togsæt sammen."