Debat

ITD: Her er tre ting, der kan gøre Thomas Danielsen til en succes i det nye folketingsår

Hvis transportminister vil gøre alvor af sine løfter om at rydde ud i unødige regler og bureaukrati, skal han fjerne papirnusseri fra førerhuset, sikre bedre vilkår for modulvogntog og opnå ens regler i EU, skriver John A. Skovrup.

"Med Folketingets åbning begynder en politisk sæson, hvor transportministeren kan føre sine visioner ud i livet," skriver John A. Skovrup. 
"Med Folketingets åbning begynder en politisk sæson, hvor transportministeren kan føre sine visioner ud i livet," skriver John A. Skovrup. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
John Agervig Skovrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Thomas Danielsen fortalte i september om sin mission for den kommende politiske sæson: at blive ministeren, der fjerner flest love og regler.

Den vision bakker jeg op om.

Lastbilerne er en essentiel del af infrastrukturen. De binder virksomheder sammen på kryds og tværs af Danmark og Europa og sørger for, at der er materialer på fabrikkerne, mad i supermarkederne, medicin på apotekerne og meget mere.

Men på trods af den kritiske rolle bliver det dag for dag mere besværligt at være vognmand.

Med Folketingets åbning begynder en politisk sæson, hvor transportministeren kan føre sine visioner ud i livet. Her er tre specifikke områder, hvor der er brug for handling.

Læs også

Papirnusseriet skal ud af førerhuset

At køre lastbil er ikke kun et arbejde.

For mange er det en livsstil, som er drevet af en passion for livet på vejen og glæden ved at holde Danmark i gang. Førerhuset fungerer både som arbejdsplads og et hjem-væk-hjemmefra, men i stigende grad også som et kontor, der flyder over med papirarbejde.

Som selvkørende vognmand er jeg vant til kontorarbejde, men de seneste års politiske beslutninger har gjort byrden urimeligt tung.

Det overdrevne bureaukrati rammer ikke blot vores branche, men koster vækst i hele økonomien

John A. Skovrup
Formand, ITD

For eksempel er vi underlagt to forskellige regelsæt, når det kommer til chaufførens arbejdstid.

Her skal man naturligvis overholde køre- og hviletidsreglerne.

Men det er ikke nok, for samtidig skal man også være opmærksom på arbejdstidsreglerne. Det er blot ét af mange eksempler på, at kompliceret lovgivning og andet unødvendigt bureaukrati har sneget sig ind i alle sprækker af sektoren.

Det overdrevne bureaukrati rammer ikke blot vores branche, men koster vækst i hele økonomien. Derfor vil vi hilse enhver forenkling af reglerne velkommen.

Giv de grønne vogntog en hjælpende hånd

Danmark har haft stor succes med at lade modulvogntog køre på vejene. De ekstra lange lastbiler er et af de grønne tiltag inden for transportområdet, som samtidig reducerer omkostningerne fra dag ét.

Det er win-win-win gennem hele fødekæden.

Og det kan faktisk blive endnu bedre med dobbelttrailervogntog (EMS2), som er endnu længere, og derfor kan fragte endnu mere gods uden at øge trængslen på vejene. I Finland har de haft dobbelttrailervogntog på vejene i 11 år, og det fungerer exceptionelt godt.

Desværre går udviklingen ikke hurtigt nok i Danmark, selvom en forsøgsordning blev startet i januar i år.

I øjeblikket må EMS2-vogntogene kun køre på én strækning mellem Aarhus og Høje Taastrup med omkobling i begge ender. Men vi har brug for at binde hele Danmark sammen med de lange lastbiler – både for miljøet og for vækstens skyld.

Fra første november bliver det muligt for virksomheder at blive koblet på EMS2-vejnettet gennem en virksomhedsordning, men prisen er alt for høj. Alene ansøgningen koster 50.000 kroner, og dertil kommer omkostninger til potentielle anlægsarbejder.

Det presser især mindre operatører, som går glip af muligheden for grøn vækst. Politikerne må forenkle reglerne og gøre det mere økonomisk overkommeligt at benytte EMS2-vogntog.

Præcis som man gjorde med modulvogntogene, der uden dyre bureaukratiske bump blev en kæmpe succeshistorie, hvor der i dag er mere end 1.500 enheder på vejene.

EU-regler skal revideres

Mange af de bureaukratiske udfordringer, vi står overfor, skyldes EU-regler.

Selvom EU regulerer endog rigtig meget, er der en bydende forskel på ambitionerne mellem medlemslandene.

Vores lastbiler møder for eksempel forskellige regler for vægt og dimensioner, hver gang de krydser en grænse. Men hvis blandt andet modulvogntog virkelig skal gøre gavn for Europas vækst og grønne omstilling, skal de kunne køre frit i hele EU.

Desværre varierer reglerne utrolig meget fra land til land, og det hæmmer både den grønne omstilling og vores konkurrenceevne. Danmarks største eksportmarked er Tyskland, men deres rigide regler er langt mindre ambitiøse end de danske.

Det mønster fortsætter.

Hver gang vi krydser en ny grænse, skal vores lastbil leve op til nye krav og dokumentere det på nye måder. Det er enormt dyrt og sætter en bremseklods for varernes frie bevægelighed.

Derfor er mit sidste ønske for den politiske sæson, at Danmark søger indflydelse i EU for blandt andet at sikre mere ambitiøse vægtkrav, som samtidig også fortolkes og forvaltes ens på tværs af grænserne. Med Danmarks kommende formandskab i EU er der en mulighed for at prioritere transportområdet højere.

Der er masser af vigtige opgaver at tage fat på. Derfor skal der lyde et "god arbejdslyst" til alle, når Folketinget nu går sammen på arbejde for danskerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024