Debat

Mikrobiler blokerer for omstillingen af grøn transport

STAFET: Regeringens klimaplan mangler det måske vigtigste punkt for transportområdet - en grøn omlægning af bilbeskatningen, skriver chef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Regeringens klimaplan er præsenteret, men uden store gennembrud på transportområdet. Blandt de 78 punkter mangler det måske vigtigste punkt for transportområdet - en grøn omlægning af bilbeskatningen.

Det burde være sådan, at jo større CO2-udledningen er, jo mere betaler du i skatter og afgifter. Det er sund logik - ikke mindst, hvis vi skal opfylde målsætningen om flere grønne biler på vejene.

Ambitionen er en transportsektor fri for fossile brændsler i 2050. I lyset af at en bil købt i dag i gennemsnit er på vejene i 14 år, gælder det om at få fart på den grønne omstilling. Hellere i dag end i morgen.

Grønne ambitioner på transportområdet
Regeringen har grønne ambitioner på transportområdet - det er godt og med god grund. CO2-udledningerne fra transportsektoren er steget med 22 procent fra 1990 til 2010 og ligger på 15,2 millioner ton CO2. I 1993 var der 1,6 millioner personbiler i Danmark. I 2012 var der 2,2 millioner. I 2035 forventes der 2,8 millioner personbiler i Danmark. Det siger lidt om udfordringens størrelse.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Danmark skiller sig ud i Europa, ved at bilsalget går forrygende. Særligt mikrobilerne kører i rask fart ud af salgslokalerne. Forståeligt nok. For få år siden kostede den billigste bil i Danmark 110.000 kroner. I dag koster den under 70.000 kroner. Baggrunden er den forældede registreringsafgift, som betyder, at mikrobiler ofte er billigere i Danmark end i vores nabolande. De billige biler flytter folk fra tog og bus til personbiler, og familierne køber bil nummer to eller tre.

Klimaplan mangler grøn omlægning af bilbeskatning
Derfor er det ærgerligt, at regeringens ventede klimaplan mangler det væsentligste element for den grønne omstilling af transportsektoren. Den grønne, provenuneutrale omlægning af bilbeskatningen, som blev annonceret i regeringsgrundlaget, afventer et udspil fra skatteministeren, der sidder med nøglen til omlægningen af bilbeskatningen.

Det burde være sådan, at jo større CO2-udledningen er, jo mere betaler du i skatter og afgifter.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Dansk Elbil Alliance og Copenhagen Economics har udarbejdet en model for en grøn provenu- og teknologineutral omlægning af bilbeskatningen - den første af sin slags. Modellen er præsenteret for Folketingets Skatteudvalg og overdraget til Skatteministeriet. Modellen beskatter det, vi vil have mindre af og belønner det, vi vil have mere af. Modellens indhold kort opsummeret:

· Registreringsafgiftens niveau opretholdes, men baseres på bilernes CO2-udledning og sikkerhed.

· Den årlige grønne ejerafgift afspejler bilernes gennemsnitlige omkostninger for samfundet grundet støj, partikelforurening og slid på infrastruktur.

· Bilbeskatningen baseres på det Digitale Motorregister.

Omlægningen må planlægges grundigt. Markedet fryser til, hvis debatten føres offentligt. Som tiden går, stiger bekymringen for, om omlægningen realiseres. Mens vi venter, kommer vi længere væk fra klimamålene. De fossile biler, vi køber i dag, vil også være på vejene i 2027.

Staten mister med den meget lave pris på små biler et betydeligt provenu - uden at få CO2-besparelser ud af det. Vores forældede registreringsafgift blokerer for nye, grønne biler, som med en relativt højere prisseddel i vinduet har svært ved at komme på banen - fornuftige levetidsomkostninger til trods. Selv om mikrobilerne kører lidt længere på literen, så betyder væksten i bilparkens størrelse, at CO2-udledningerne fortsat stiger. Derfor er grøn bilbeskatning en vigtig præmis for klimaet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024