Debat

Nødvendigt at sadle om

DEBAT: Grønt medlem af Infrastrukturkommissionen anklager kommissionen for at sjofle kollektiv trafik.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gunver Bennekou
Direktør i Danmarks Naturfredningsforening
og med i regeringens Infrastrukturkommission

Infrastrukturkommissionen har haft time-out under valgkampen. Den skulle ellers aflevere sine anbefalinger til regeringen med det bedste bud på en forsvarlig og miljørigtig infrastruktur i fremtidens Danmark.

Men så kom valget som bekendt. Et valg, som godt nok fik sat klimaproblemerne på dagsordenen, men ikke transportområdet, selv om de to ting hænger nøje sammen.

Derfor håber jeg, at Infrastrukturkommissionen, som jeg er medlem af, for alvor laver denne kobling, når vi mødes igen efter valget. Indtil nu har kommissionen i opsigtsvækkende grad undervurderet klimaproblemerne og ikke givet dem megen plads i sit arbejde.

Det burde være et oplagt emne for den ny regering at få sænket priserne i den kollektive trafik, hvis vi skal gøre os håb om at få nogle af landets 800.000 bil-pendlere over på skinner eller i bussen.

Gunver Bennekou
Direktør i Danmarks Naturfredningsforening

Trods det faktum, at transporten herhjemme er ansvarlig for over ¼ af den danske udledning af CO2, og at udledningen oven i købet er stigende. Det skal sammenholdes med, at regeringen som pejlemærke har sat, at CO2-forureningen fra transportsektoren skal reduceres med 25 pct. i forhold til 1988.  

Ikke på skinner
Nej - hvor det kører herhjemme! Bare ikke på skinner, men desværre alt for meget på asfalt.

I mange andre lande har man ellers erkendt, at forureningen fra transporten ikke løses ved at lægge mere asfalt ud. Den franske præsident har for nylig udtalt, at han ønsker at stoppe byggeri af nye motorveje og i stedet udvide togdriften.

Den samme tankegang vil være passende herhjemme, hvis vi både skal gøre noget ved forureningen og samtidig fremstå som et troværdigt foregangsland, inden vi i 2009 skal huse alverdens lande som vært for FN's store klimakonference i København.

Folkelig opbakning
Og der er folkelig opbakning til projektet med mere trafik på skinner. Det viser bl.a. en Gallup-undersøgelse, som Naturfredningsforeningen har fået lavet blandt folk på Sjælland og i hovedstadsområdet.

Ud af de 1137 personer i undersøgelsen svarede 96 pct., at C02-udledningen fra trafikken skal sænkes. 94 pct. af bilisterne i undersøgelsen mente det samme.

De adspurgte skulle også svare på, om der skal bruges flere penge på at bygge flere motorveje end at forbedre den kollektive trafik. Hertil svarede 64 pct. nej. Oven i købet var 56 pct. af bilisterne i undersøgelsen enige i, at man ikke skal favorisere motorveje frem for offentlig transport.

Kollektiv trafik straffes økonomisk
Hvis vi skal sikre en udvikling med mindre CO2-udledning, forudsætter det, at der sker en massiv satsning på den kollektive trafik.

I den sammenhæng er el-tog selvfølgelig den CO2-mæssigt bedste løsning, hvis elektriciteten kommer fra f.eks. vindmøller og ikke kulfyrede kraftværker. Men også fyldte busser har et markant lavere udslip af CO2 end biler med en person i hver.

Ulykkeligvis er situationen den, at dem, som dagligt benytter sig af den kollektive trafik, ikke alene må lide under nedslidte skinner, forsinkelser og bus-snegle-fart gennem et København fyldt til bristepunktet med biler og trafik-forstoppelse på indfaldsvejene.

Nej - de kollektive pendlere bliver også straffet økonomisk.

Under valgkampen var der røster fremme om at hæve kørselsfradraget for landets bil-pendlere pga. stigende benzinpriser. Omvendt var der ikke særlig fokus på prisstigningerne i den kollektive trafik.

F.eks. er prisen for at køre to zoner med bus eller S-tog i København steget fra 13 kr. i 2001 til 19 kr. i dag - og næste år hæves prisen til 20 kr. Det er en stigning på 54 pct.

Bred politisk aftale
Det burde være et oplagt emne for den ny regering at få sænket priserne i den kollektive trafik, hvis vi skal gøre os håb om at få nogle af landets 800.000 bil-pendlere over på skinner eller i bussen.   

Danmarks Naturfredningsforening foreslår derfor, at den kommende regering efter valget arbejder på at en bred, national politisk aftale om at få bevilget de penge, som skal til for at udbygge togtrafikken og busserne og få gjort noget ved de mange forsinkelser og dårlige forbindelser.

Og allerede nu kan der gøres en hel del for at styrke den kollektive trafik på kort sigt med flere busbaner i de større byer og andre initiativer, som ligger lige om hjørnet og ikke koster de store penge her og nu. En sådan satsning vil betyde færre motorveje og mindre CO2 i atmosfæren.

Derfor håber jeg, at Infrastrukturkommissionen i sit afsluttende arbejde over for regeringen vil gøre opmærksom på disse forhold, så der er overensstemmelse mellem ord og handling på klimaområdet i dette land.

Ellers er jeg nervøs for, at der venter for mange hovsa-løsninger på trafikområdet fremover.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gunver Bennekou

Fhv. direktør, Danmarks Naturfredningsforening, fhv. kontorchef, Miljøstyrelsen
Cand.scient. i biologi (Københavns Uni. 1973)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024