Kommentar af 
Henriette Kjær

Regeringen bør foretage en uvending og satse på hurtigbusser frem for letbaner

De seneste år er letbaneprojeter blevet vedtaget på trods af, at de har en negativ rente. Politikerne bør satse på fleksible, omkostningseffektive og fremtidssikrede transportløsninger som BRT frem for dyre og ineffektive løsninger, skriver Henriette Kjær.

Plusbussen kører som en BRT-bus (Bus Rapid Transit), hvilket betyder, at den har egen busbane og er altid prioriteret i lyskryds, skriver Henriette Kjær. 
Plusbussen kører som en BRT-bus (Bus Rapid Transit), hvilket betyder, at den har egen busbane og er altid prioriteret i lyskryds, skriver Henriette Kjær. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Henriette Kjær
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er altid godt at få inspiration udefra. Og midt i 00'erne begyndte diskussionen om at få letbaner i Danmark.

Udenlandske erfaringer viste at letbaner var det kollektive transportmiddel, som kunne flytte flest bilister over i kollektiv transport, da det var et agilt transportmiddel med stop i gadeplan, lige uden for ens bestemmelsessted.

Ikke noget med, at skulle op fra en dyb undergrund og en masse trapper, som i metro og S-tog. Og ikke noget med ukomfortabel buskørsel med indlagt kø i myldretiden.

I stedet kunne man se frem til behagelig og hurtig kørsel med letbanen.

Projektet skal helst have en såkaldt positiv intern rente for så betyder det, at vi forbedrer samfundsøkonomien med det nye projekt.

Henriette Kjær
Direktør for mobilitet, Geelmuyden Kiese

Og nu har vi så fået tre af slagsen – eller to. Aarhus Letbane og Odense Letbane, som er i drift.

Vi venter stadig på Hovedstadens Letbane, der først åbner mellem Ishøj og Rødovre Nord i 2025 og resten af strækningen i 2026.

Da Lov om letbane på Ring 3 blev fremsat i Folketinget i 2013, forventede man, at Letbanen kunne åbne for passagerdrift i 2020/2021, og som der står i loven: Som led i den detaljerede planlægning og projektering vil der være fokus på om muligt at opnå en tidligere åbning af letbanen for passagerer.

Det er så ikke sket.

Skal vi have flere letbaner? I hvert fald ikke i Aalborg.

Her havde politikerne overvejet at anlægge en letbane fra midtbyen og ud til universitetet og det nye universitetshospital. Men planerne blev skrinlagt og der kører nu en Plusbus på strækningen.

Bussen kører som en BRT-bus (Bus Rapid Transit), hvilket betyder, at den har egen busbane og er altid prioriteret i lyskryds.

Det ser ud til at være en rigtig god løsning. Både for de borgere, der bruger bussen, men også økonomisk.

Inden der tages en beslutning om at udbygge en eksisterende motorvej, anlægge en ny eller styrke den kollektive transport, skal der gennemføres en samfundsøkonomisk analyse af det foreslåede projekt.

Projektet skal helst have en såkaldt positiv intern rente, for så betyder det, at vi forbedrer samfundsøkonomien med det nye projekt.

Læs også

Det kan være, at projektet er med til, at vi som borgere og virksomheder spilder mindre tid i trafikken.

Når vi spilder mindre tid i trafikken, skal vi også bruge mindre tid til og fra arbejde, og undersøgelser har vist, at vi bruger en del af den sparede tid på at arbejde længere.

Dermed stiger arbejdsudbuddet. Og når virksomhederne sparer tid på transport, stiger virksomhedens produktivitet.

Når arbejdsudbuddet og produktiviteten stiger, så stiger den samlede velstand i samfundet.

Derfor er det vigtigt, at de investeringer, der foretages i nye infrastrukturprojekter, har en positiv intern rente. Ellers får vi som samfund ikke noget ud af vores hårdt tjente skattekroner, som er blevet investeret i nye veje eller anlæg.

De seneste år har vi dog set, at en række infrastrukturprojekter er blevet vedtaget på trods af, at de har en negativ rente.

Et aktuelt eksempel på en investering med negativ intern rente er netop det forsinkede letbaneprojektet på Ring 3 i Hovedstadsregionen.

En rapport fra Cepos har påvist, at letbanen, selv når man medregner de bredere økonomiske effekter, vil resultere i et samfundsøkonomisk tab på 8,4 milliarder kroner.

Det er en glidebane at argumentere for at penge, der kunne været blevet brugt på økonomisk bæredygtige projekter, i stedet bliver bundet i tabsgivende investeringer.

Henriette Kjær
Direktør for mobilitet, Geelmuyden Kiese

Dette underskud opstår, selv hvis man antager optimistiske scenarier med halverede driftsomkostninger og øgede gevinster for brugerne.

Også letbanerne i Aarhus og Odense blev anlagt med negativ intern rente, og hvis man havde realiseret letbanen i Aalborg, var det blevet med en særdeles negativ intern rente på minus 7,4 procent.

Der kan findes sociale, miljømæssige eller regionale argumenter for at anlægge infrastrukturprojekter med negativ rente, men det skal være en absolut sjældenhed.

Politikerne skal sikre, at offentlige midler bliver brugt på projekter, der bidrager til økonomisk vækst.

Det er en glidebane at argumentere for at penge, der kunne været blevet brugt på økonomisk bæredygtige projekter, i stedet bliver bundet i tabsgivende investeringer.

Derfor vil det også give rigtig god mening at satse på flere BRT linjer frem for dyre letbaneanlæg.

Og i den politiske aftale om en Infrastrukturplan for 2035 blev parterne enige om en statslig medfinansiering af to BRT-linjer i hovedstadsområdet.

Staten har afsat 1,5 milliarder kroner til at medfinansiere de to BRT-linjer forudsat, at kommunerne bidrager med et tilsvarende beløb.

Kommunerne vil sådan set gerne deltage, men det forudsætter, at der gives låneadgang og undtagelse for anlægsloftet.

Det har været gældende for metro- og letbaneprojekterne, men staten (Finansministeriet) holder stædigt fast i, at det ikke kan praktiseres ved anlæg af BRT-ruter.

Læs også

Det er jo goddag mand, økseskaft.

BRT-ruterne, der vil bidrage positivt til samfundsøkonomien, kan ikke blive til noget på grund af anlægsloftet, mens letbaneanlæg med negativ intern rente godt vil kunne anlægges, fordi de er fritaget for det kommunale anlægsloft.

Stort set alle partier ønsker at have et anlægsloft for at modvirke overophedning af økonomien. Det er fornuftigt.

Men det er uden logik, at letbaner og metro er undtaget af anlægsloftet, mens de økonomisk rentable BRT-linjer ikke er.

Hvis Danmark skal nå sine mål, om at få flere passagerer i den kollektive transport, er det nødvendigt med et kursskifte.

Det er tid til, at politikerne anerkender, at investeringer med negativ intern rente ikke bør prioriteres over løsninger, der skaber økonomisk værdi og øger produktiviteten.

Henriette Kjær
Direktør for mobilitet, Geelmuyden Kiese

Vi bør satse på fleksible, omkostningseffektive og fremtidssikrede transportløsninger som BRT frem for dyre og ineffektive løsninger.

Det er tid til, at politikerne anerkender, at investeringer med negativ intern rente ikke bør prioriteres over løsninger, der skaber økonomisk værdi og øger produktiviteten.

Det nytter ganske enkelt ikke noget, at regeringen på den ene side påstår, at de gerne vil have flere passagerer over i den kollektive transport og nedsætter udvalg, der skal finde løsninger.

Mens de gode løsninger, der allerede ligger på bordet, ikke kan realiseres med den stivnakkethed, som regeringen på den anden side udviser, når det kommer til fleksibilitet i forhold til kommunernes beskedne ønsker om, at BRT-løsninger vil kunne undtages fra anlægsloftet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henriette Kjær

Direktør for mobilitet, Geelmuyden Kiese, fhv. minister (K) & MF
student (Viby Amts Gymnasium 1985)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024