Debat

Sikre Veje: 183 gode grunde til at øge trafiksikkerheden

DEBAT: Selvom færre i dag omkommer i trafikken, så blev der stadig dræbt 183 mennesker på de danske veje i 2017. Og det er 183 for mange, skriver Michael Stisen.

Jo længere væk fra motorvejen man bevæger sig, jo sværere bliver det at finde midler til ordentlig trafiksikkerhed, skriver Michael Stisen. 
Jo længere væk fra motorvejen man bevæger sig, jo sværere bliver det at finde midler til ordentlig trafiksikkerhed, skriver Michael Stisen. Foto: Claus Fisker/Scanpix
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Stisen
Formand for Sikre Veje

For nylig meddelte Vejdirektoratet, at de foreløbige ulykkestal viser, at der i 2017 blev dræbt 183, og at 3.097 kom til skade i trafikken.

Ulykkestallene viste også, at vi ikke har set et egentligt fald i antallet af dræbte i trafikken siden 2012 (se figuren). Vi i Sikre Veje synes ikke, at der er ret meget positivt at sige om udviklingen i hverken antallet af trafikdræbte eller tilskadekomne i trafikken.

 

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

183 for mange
Ethvert dødsfald og enhver tilskadekomst burde begrædes. Faktum er, at der døde 183 for mange, og der kom 3.097 for mange til skade i 2017. Punktum.

Derfor opfordrer vi til at fortsætte kampagnen mod uopmærksomhed kørsel, ‘Kør bil, når du kører bil’, vedvarende og konsekvent.

Desværre er der noget, der tyder på, at man ikke skal langt væk fra motorvejene, før det er en udfordring at finde midler til trafiksikkerhed – eksempelvis til ordentlige striber, sikre rabatter, hel belægning og gode autoværn.


Michael Stisen
Formand for Sikre Veje

Hvis ikke, så bliver effekten som de to primære årsager til ulykker - spirituskørsel og for høj hastighed - stadig ved at være væsentlige årsager til ulykker i mange år.

I det hele taget er konsekvens og massiv indsats vigtig.

Vi synes, at eksemplet med dobbelt bøde og klip i kørekortet ved for høj hastighed ved vejarbejder har hjulpet – men bare ikke nok, for indsatsen kunne have været mere konsekvent.

Og så mangler der et område, som har væsentlig indflydelse på såvel antallet af ulykker som ulykkernes karakter, nemlig vejens udformning, stand og udstyr.

Landevejene underprioriteres
Når der sker en ulykke, så skal vores vejnet sikre, at ulykken bliver så lille som muligt. Det kræver, at alle veje har en høj trafiksikkerhedsmæssig standard, hvor alt, hvad der kan hjælpe, advare og guide bilisten er i orden.

Og når ulykken sker, så kræver det, at vejen er udformet, så der sker så lidt skade som muligt. Men desværre er der noget, der tyder på, at man ikke skal langt væk fra motorvejene, før det er en udfordring at finde midler til trafiksikkerhed – eksempelvis til ordentlige striber, sikre rabatter, hel belægning og gode autoværn.

Det virker som om, at vi, på trods af de meget klare tal om de mange dræbte og tilskadekomne, stadigvæk nedprioriterer trafiksikkerheden, når det gælder vejens stand og udstyr. Og det er sørgeligt – såvel menneskeligt som samfundsøkonomisk.

Vi har måske ikke den ultimative løsning, men vi kan da i det mindste sikre, at trafiksikkerhed kommer i højsædet ved at gøre en indsats for, at vejens udformning og udstyr er trafiksikkerhedsmæssigt i orden - og med vedvarende og konsekvente kampagner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Stisen

Divisionsdirektør, HedeDanmark
HD-organisation (Aarhus BSS 2009)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024