Debat

Sonja Mikkelsen: Magnettog over Kattegat

DEBAT: En fast Kattegatforbindelse med magnetdrevne tog, der kan bringe passagerer fra Aarhus til Københavns Lufthavn på under en time, vil være den stærkeste vækstfremmer, infrastrukturen kan bidrage med i det næste årti. Det skriver tidligere trafikminister Sonja Mikkelsen (S)

En smart løsning på en kattegatforbindelse vil fremme væksten, skriver Sonja Mikkelsen (S), tidligere trafikminister.
En smart løsning på en kattegatforbindelse vil fremme væksten, skriver Sonja Mikkelsen (S), tidligere trafikminister.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sonja Mikkelsen (S)
Trafikminister 1998-2000

En transporttid på under en time til Københavns Lufthavn vil lukke for ideerne om yderligere lufthavne i Jylland, der alligevel hverken er plads til eller behov for – og samtidig styrke Københavns Lufthavns kundeunderlag i kamp med Hamborg.

Sonja Mikkelsen (S)
Tidligere trafikminister 1998-2000

At skabe hurtig forbindelse imellem landets to vækstområder vil øge adgangen til højtuddannet arbejdskraft for størstedelen af landets virksomheder, og det vil dermed øge væksten.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid bringe indlæg fra "Eksministrenes klub". Et panel bestående af tidligere transportministre vil i en række debatindlæg sætte fokus på aktuelle transportpolitiske emner ud fra spørgsmålet: "Hvis du var transportminister i dag, hvilke områder skulle så prioriteres?"

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Noget vi godt kan have brug for på baggrund af de seneste års stilstand. Allerede med almindelige hurtige tog er der store tidsgevinster, der vil gøre det attraktivt at vælge toget frem for bilen imellem det Østjyske Bybånd og Hovedstaden.

Det giver også en tillægsgevinst, fordi der vil være færre jyske biler i Hovedstaden, og dermed vil en fast Kattegatforbindelse også være et bidrag til at reducere trængslen i trafikken i hovedstadsområdet.

Det er ikke til at begribe, at der skal gå så længe med analyser baseret på trafikmodeller, der alligevel ikke kan rumme den slags omkalfatringer af trafikstrukturen i landet, som en fast Kattegatforbindelse vil indebære.

Hvorfor ikke bruge magnetdrevne tog?
En anden ting, der undrer, når man ser på de analyser, der tidligere er gennemført både i regi af Trafikministeriet og af Kattegatkomiteen, er fravalget af at se nærmere på maglev-teknologien, magnetdrevne tog. Kina har allerede et magnetdrevet tog imellem Pudong lufthavn og Shanghai by. Japans næste generation af højhastighedstog er også af denne type, så teknologien er kendt og afprøvet. 

En smart løsning, der bringer personer fra Aarhus city via havnen til Københavns Lufthavn og retur, vil imidlertid give den mest optimale løsning.

Fra Københavns Lufthavn kan man nå hele verden uden først at skulle med et indenrigsfly eller det almindelige tog over Fyn. Man kan tage metro eller Øresundstog til Københavns centrum og derfra komme med S-tog og metro rundt i hele hovedstadsområdet. Og i Aarhus springe på letbanen eller de almindelig tog rundt i Jylland.

Dyr løsning er god investering
En smart løsning bringer folk afsted med 500 kilometer i timen baseret på magnetbaneteknologi, som den Kina og Japan anvender, men måske i en mere fleksibel, førerløs og måske selvbetjent løsning. Ind i kabinen, tryk på knappen og så afsted som en forvokset rørpost, under vandet, over vandet, under jorden, på jorden, over jorden – og så er man fremme ved checkin-pultene.

Med små kabinetog kan der også skabes mulighed for af- og påstigning via sidespor flere steder på strækningen, for at Sjælland ikke blot bliver ”kørt over”, men også kan få nytte af et transportsystem i højklasse.

Endeligt vil en transporttid på under en time til Københavns Lufthavn lukke for ideerne om yderligere lufthavne i Jylland, der alligevel hverken er plads til eller behov for – og samtidig styrke Københavns Lufthavns kundeunderlag i kamp med Hamborg.

En magnetbane-løsning med små kabinetog vil sikkert være en meget dyr løsning, men det kan bringe denne teknologi til Europa, og der er sikkert basis for at bruge teknologien imellem andre metropoler, så investeringen kan blive til en god forretning på lang sigt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sonja Mikkelsen

Bestyrelsesformand, Skanderborg – Odder Center for Uddannelse, formand, Egmont Højskolen, fhv. minister (S), fhv. MF
hd i organisation og virksomhedsledelse (Handelshøjskolen i Aarhus 1991)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024