Togfonden skal på landet
Af Andreas Steenberg (R)
Transportordfører
De danske jernbaner er i min optik helt og aldeles umoderne.
Togene er gamle, og IC4 virker ikke. Signalerne er fra starten af 1900-tallet og går igen og igen i stykker med mange forsinkelser til følge. Hastighederne er også helt bag af dansen, hvis man ser på andre lande.
Glem ikke jernbanen på landet
Derfor investeres der med regeringens togfond på 28,5 milliarder kroner alt i alt næsten 100 milliarder kroner i den danske jernbane frem mod 2030.
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]
Jeg synes, at vi også skal sørge for, at jernbanerne i de landlige områder får et løft. Indrømmet, det koster penge at drive jernbaner i Thy og andre steder, men hvis vi skal - og det mener jeg vi skal - have jernbaner i hele Danmark, så bør jernbanen uden for de større byer også have et løft.
Staten investerer i årene 2017 til 2022 21,7 milliarder kroner i nye signaler. De nye signaler gør det muligt at køre hurtigere på banerne, hvis de opgraderes.
Indrømmet, det koster penge at drive jernbaner i Thy og andre steder, men hvis vi skal - og det mener jeg vi skal - have jernbaner i hele Danmark, så bør jernbanen uden for de større byer også have et løft.
Andreas Steenberg (R)
Trafikordfører
Banedanmark har lavet en analyse af mulighederne og konkluderer, at det vil have meget god samfundsøkonomi. Rapporten kan læses her.
Eksempler er at opgradere Struer-Langå fra 120 km/t til 160 km/t eller Køge-Næstved fra 120 km/t til 160 km/t. Der er opgraderinger i stort set hele Danmark, og i alt vil opgraderingerne koste ca. 1,2 milliarder kroner. Penge som kan findes i togfonden. Og penge, som Radikale Venstre vil kæmpe for bliver afsat. Så togfonden i sandhed vil binde hele Danmark - og ikke bare de store byer - sammen.