Trafikselskaber trækker sig fra klagesager

KOLLEKTIV TRAFIK. Trafikselskaberne har trukket sig fra 60 klager i Ankenævnet for Bus, Tog & Metro. Påfaldende, mener Forbrugerrådet.
Trafikselskaberne har trukket sig fra 60 sager, siden Ankenævnet for Bus, Tog og Metro blev oprettet 1. februar 2009
Trafikselskaberne har trukket sig fra 60 sager, siden Ankenævnet for Bus, Tog og Metro blev oprettet 1. februar 2009Foto: Colourbox
Kristian Aaskov Nielsen
Siden Ankenævnet fra Bus, Tog & Metro blev oprettet 1. februar 2009, er der blevet registeret 160 klager. Klagerne bliver derefter sendt retur til trafikselskaberne, og i 60 tilfælde har trafikselskaberne trukket sig, inden sagerne er kommer op i nævnet. Det mener afdelingschef i Forbrugerrådet Vagn Jelsøe er påfaldende.

"Det siger mig, at selve det, at man opretter et ankenævn, har en positiv virkning, som støtter forbrugerne. Det, at man har et ankenævn på området, får selvskaberne til at opføre sig mere forbrugervenligt," vurderer Vagn Jelsøe.

Forudsætningen, for at man kan klage, er, at man først har henvendt sig til trafikselskabet med sit problem. Hvis man er utilfreds med udfaldet, kan kunderne klage til ankenævnet. Ankenævnet fungerer dermed som en anden uvildig instans.

DSB: Kunden frem for juraen
Hos DSB giver man ikke meget for Forbrugerrådets betragtning om, at nævnet har en præventiv effekt på forbrugerbehandlingen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024